9 043 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Tre tons täljstenskamin på en "vanlig" grund
Mmm, håller med - detta måste beräknas/tittas på av en expert. Ett problem är att hustillverkaren i detta fallet är en två-mans byggfirma som visserligen är duktiga/nogranna och har byggt huset väldigt nogrant/väl men dom har inte kunskaperna att göra detta.
Dom hyrde in ett annat företag som gjorde grunden men dom ville inte ta på sig att "garantera något" så nu ska jag ta reda på alla detaljer, vilken typ av isolering, etc. dom använde sig av och sen hitta någon som kan hjälpa oss med en riktig hållfasthestberäkning.
Vi har även tittat på en alternativ täljstensugn som "bara" väger 1820 kilo
Cheers!
/Rikard
Dom hyrde in ett annat företag som gjorde grunden men dom ville inte ta på sig att "garantera något" så nu ska jag ta reda på alla detaljer, vilken typ av isolering, etc. dom använde sig av och sen hitta någon som kan hjälpa oss med en riktig hållfasthestberäkning.
Vi har även tittat på en alternativ täljstensugn som "bara" väger 1820 kilo
Cheers!
/Rikard
Fast cellplasten kan ju knappast sjunka så att betongen ligger bom, vad är det då som har tryckt ner cellplasten..? Vid för stor belastning så kommer antingen kommer betongen fördela lasten så att cellplasten sjunker över en större yta (mer eller mindre hela plattan) eller så kommer betongen att spricka och deformeras lokalt och cellplasten kommer sjunka på den ytan. Men den kan ju aldrig sjunka av sig själv om plattan hänger kvar i luften.Tornhill skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Om cellplasten inte håller under spisen så böjs betongen och kan då spricka, sedan är det en mindre bit av plasten som ska bära upp spisen och då sjunker den nog fortare.
Om betongen håller så sprider den ut vikten på en större yta på plasten. Om man gör plattan tjockare så ska den naturligtvis vara en bra bit större än spisens dimensioner. En 20 cm klump under spisen tynger ner plasten ännu mera.
Ett alternativ är att helt skippa plasten under spisen, det blir stadigt och bra men isolerarnissarna får väl spader.
10 cm kan hålla, vi får se vad beräkningen ger.
Prototypen
Om betongen håller så sprider den ut vikten på en större yta på plasten. Om man gör plattan tjockare så ska den naturligtvis vara en bra bit större än spisens dimensioner. En 20 cm klump under spisen tynger ner plasten ännu mera.
Ett alternativ är att helt skippa plasten under spisen, det blir stadigt och bra men isolerarnissarna får väl spader.
10 cm kan hålla, vi får se vad beräkningen ger.
Prototypen
Fick höra av vår grunkille att när kaminerna börjar gå över ett ton så byter man till en kompaktare isoleringskvalitet under och eventuellt lite förstärknigar så att den håller bättre och då har vi "bara" en Nunna Unni på 1,5 ton... Så jag skull inte chansa
Jag har nu fått reda på vilken typ av isolering som använts under plattan och den heter DC100 och ska klara en långtidsbelastning på 40 kPa, och om den som Matss nämnde (S80) skulle klara 24 kPa --> 2,4 ton per kvadratmeter så borde ju DC100 klara 4 ton per m2 (om man nu kan räkna så)...
Armeringen är en 6mm "6150" förresten. Nåväl, jakten på någon som kan hjälpa oss med en beräkning fortsätter
Cheerio!
/Rikard
Armeringen är en 6mm "6150" förresten. Nåväl, jakten på någon som kan hjälpa oss med en beräkning fortsätter
Cheerio!
/Rikard
Har för mig att långtidslasten anges som max last för att klara en maximal krympning på 2% på 50 år. Det blir ju 2 mm per decimeter tjocklek i isoleringen, så betongen måste fortfarande vara tillräckligt stark för att inte böjas ner och orsaka en lokal deformation. Om man som ett tankeexperiment skulle ställa kaminen direkt på cellplasten så skulle den alltså med tiden sjunka ner i förhållande till resten av plattan, betongen behöver vara tillräckligt stark för att kunna fördela vikten över en större yta utan att spricka.
Mycket intressant tanke jon_h - och med det i åtanke så låter det ju ännu mer positivt.
Nu har jag dock fått "besked" från firman som ev. ska leverera en kamin att dom rekommenderar att man bilar upp plattan och gräver bort cellplastisoleringen just där och gjuter en ny/tjockare platta precis under kaminen. Dom har dock inte visat på några beräkningar hur dom kommit fram till detta...
Och i dessa semestertider har jag fortfarande inte lyckats hitta någon som kan hjälpa oss med en beräkning på detta. Det hade varit kanon att göra dessa "skitiga" jobb innan vi flyttar in om ett par veckor.
Det är ju inge bra om plattan spricker, och det känns ju inte bra att behöva bila upp en bit av golvet där det ligger ingjutna golvvärmeslangar. Nu finns det väl en del knep för att lokalisera slangarna (kyla ned golvet, slå på golvvärmen max och mäta yttemperaturen typ) men det känns lite vanskligt...
/Rikard
Nu har jag dock fått "besked" från firman som ev. ska leverera en kamin att dom rekommenderar att man bilar upp plattan och gräver bort cellplastisoleringen just där och gjuter en ny/tjockare platta precis under kaminen. Dom har dock inte visat på några beräkningar hur dom kommit fram till detta...
Och i dessa semestertider har jag fortfarande inte lyckats hitta någon som kan hjälpa oss med en beräkning på detta. Det hade varit kanon att göra dessa "skitiga" jobb innan vi flyttar in om ett par veckor.
Det är ju inge bra om plattan spricker, och det känns ju inte bra att behöva bila upp en bit av golvet där det ligger ingjutna golvvärmeslangar. Nu finns det väl en del knep för att lokalisera slangarna (kyla ned golvet, slå på golvvärmen max och mäta yttemperaturen typ) men det känns lite vanskligt...
/Rikard
Finns det inte fotodokumenterat precis var slangarna ligger? Jag skulle kunna tänka mig att man då kunde borra ett antal hål, säg 50-75 mm stora eller så, mellan slingorna, och gjuta i de hålen hela vägen ner till makadamen. På så sätt får man ju ett antal "ben" som kommer att stödja betongplattan och kaminen, och samtidigt minimalt värmeläckage. Fast det kanske var de de tänkte, inte att man skulle gjuta om hela ytan?
Fast problemet med det är väl att de "benen" bara kommer att ha cellplasten som stöd i sidled, dvs stor risk för att de "välter" eller "knäcks", om de får minsta lilla belastning från sidan.jon_h skrev:Finns det inte fotodokumenterat precis var slangarna ligger? Jag skulle kunna tänka mig att man då kunde borra ett antal hål, säg 50-75 mm stora eller så, mellan slingorna, och gjuta i de hålen hela vägen ner till makadamen. På så sätt får man ju ett antal "ben" som kommer att stödja betongplattan och kaminen, och samtidigt minimalt värmeläckage. Fast det kanske var de de tänkte, inte att man skulle gjuta om hela ytan?
Notera dock att jag inte kan något alls om sådana här saker, jag är bara en stackars datatekniker med grundkurser i mekanik och konstruktion.
/ Fredrik
Nej, jag tror knappast att de kan välta, de har ju stöd i överkant där de sitter fast i själva plattan. I underkant är det skrovligt och ojämnt i makadamen, så där kommer de inte kunna röra sig heller.
Fast detta är ju bara en idé, man bör såklart snacka med en konstruktör om det ändå..
Fast detta är ju bara en idé, man bör såklart snacka med en konstruktör om det ändå..
Jag tror inte det finns någon fotodokumentation på var slangarna befinner sig - men jag ska kolla det.
Och idén om att borra (vilket är förhållandevis "enkelt" jämfört med att bila upp delar av golvet) ett antal hål där man gjuter in "ben" låter ju intressant - jag ska bolla det med den ingenjör/firma som får i uppdrag att räkna på detta (när jag nu hittar någon
....
/Rikard
Och idén om att borra (vilket är förhållandevis "enkelt" jämfört med att bila upp delar av golvet) ett antal hål där man gjuter in "ben" låter ju intressant - jag ska bolla det med den ingenjör/firma som får i uppdrag att räkna på detta (när jag nu hittar någon
/Rikard
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Om man bara hittar av mellan golvvärmeslangarna så är stödpelarna mycket intressanta, kan man dessutom gräva ur cellplasten längst ner mot makadammen så man får en större fot så vore det bra.
Lika kan man göra direkt under plattan så kommer plattan att hänga på en klack på pelaren.
Att den skulle knäckas i sidled, nja den har gott stöd av cellplasten och är mycket enkel att armera.
Fortsätt funderingarna och rapportera hur det blev.
Prototypen
Lika kan man göra direkt under plattan så kommer plattan att hänga på en klack på pelaren.
Att den skulle knäckas i sidled, nja den har gott stöd av cellplasten och är mycket enkel att armera.
Fortsätt funderingarna och rapportera hur det blev.
Prototypen
Hej igen alla!
Jag har språkat vidare med mer folk nu, dels med en kille på Kommunen som hade 40+ års erfarenhet av grundkonstruktioner och han var mer inne på att man bilar upp ytan under kaminen och gjuter en tjockare sula där (dvs tar bort isoleringen just där). Han tyckte man kunde ta dit en firma som sågade ned ca 6/7 cm i plattan till strax ovanför betingplattan och sen hyrde man sig en Hilti 905'a typ över en helg och långsamt/försiktigt/metodiskt jobbade sig ned "utan att skada värmeslangarna"... Det är ju bara en kvadratmeter drygt man ska bila upp men ändock - köra med en bilmejsel i brunnen betong där det löper en plastslang fram & tillbaka - låter inte som en bra kombination.
En annan kille (en byggfirma) hade en teori om att man kunde gjuta på en 10cm tjock sockel ovanpå grunden, en sockel som var större än kaminen för att sprida lasten på en större yta. Och att man kunde ha den stickandes ut mer på sidorna än framåt (där kunde man ju ha ett vedförråd typ på varje sida). Men när hans beräkningskunnige kollega bröjade räkna på det hela så började den dra iväg i storlek bli ohemult stor...
<suck> Vi vill verkligen ha vår täljstenskamin med bak/pizzaugn, men till vilket "pris"
-the saga continues...
/Rikard
PS Fick nyss ett brev från den finske tillverkaren av kaminen och dom sa att en 10cm platta håller bra - men det är ju mer isoleringen under som kan ge med sig i det långa loppet.
Jag har språkat vidare med mer folk nu, dels med en kille på Kommunen som hade 40+ års erfarenhet av grundkonstruktioner och han var mer inne på att man bilar upp ytan under kaminen och gjuter en tjockare sula där (dvs tar bort isoleringen just där). Han tyckte man kunde ta dit en firma som sågade ned ca 6/7 cm i plattan till strax ovanför betingplattan och sen hyrde man sig en Hilti 905'a typ över en helg och långsamt/försiktigt/metodiskt jobbade sig ned "utan att skada värmeslangarna"... Det är ju bara en kvadratmeter drygt man ska bila upp men ändock - köra med en bilmejsel i brunnen betong där det löper en plastslang fram & tillbaka - låter inte som en bra kombination.
En annan kille (en byggfirma) hade en teori om att man kunde gjuta på en 10cm tjock sockel ovanpå grunden, en sockel som var större än kaminen för att sprida lasten på en större yta. Och att man kunde ha den stickandes ut mer på sidorna än framåt (där kunde man ju ha ett vedförråd typ på varje sida). Men när hans beräkningskunnige kollega bröjade räkna på det hela så började den dra iväg i storlek bli ohemult stor...
<suck> Vi vill verkligen ha vår täljstenskamin med bak/pizzaugn, men till vilket "pris"
-the saga continues...
/Rikard
PS Fick nyss ett brev från den finske tillverkaren av kaminen och dom sa att en 10cm platta håller bra - men det är ju mer isoleringen under som kan ge med sig i det långa loppet.