Hej, jag vet att detta inte är ett elektronikforum men testar ändå.

Svärmors tv har tydligen pajat, en Philips 47PFL6007T/12 från ca 2013. Otroligt trevlig på alla vis, kanonbild - när den funkade. Men tvärdog idag, ingen bild enbart att den där röda statuslysdioden blinkar fram en kod: tre röda blinkningar, paus, tre röda blink osv.

Googlat litet på det här och det kan peka på att nätdelen är kass, svårt att säga för jag hittar inget modellspecifkt.

Men om det nu är detta kretskort som spökar: är det något man kan laga utan några kunskaper mer än att kunna kolla enkla komponenter som dioder, kondensatorer och transistorer och att byta dessa, kolla lödningar så det ser vettigt ut? Aldrig varit inne och pillat med dylikt i en hyfsat modern LED-tv och brukar aldrig göra sådant detaljpill utan byter hela moduler normalt.

Bäst vore kanske om man kan hitta ett ersättningskort om mätningar bekräftar att det inte levererar drivspänning. Uppbyggnaden verkar vara väldigt modulär så det vore väl det enklaste.

Nu är det fredagkväll och jag har inte kontaktat någon support eller reparatör, antar dock att det handlar om ett par tusen för att lämna in och få det fixat på verkstad men det är tveksamt om man ska kosta på en dylik reparation med tanke på att en motsvarande eller bättre ny tv är såpass överkomlig idag.

Hade något liknande på min Philips. Dom sparade väl in 0.1 cent på att köpa skitkondensatorer. Var inte värt att lägga pengar på att reparera.

Hivade skiten och lovade mig själv att aldrig köpa en Philips-teve igen.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Gissning ut i det blå: Kass elektrolytkonding(ar) i nätdelen. Öppna och titta om någon ser svullen ut.

Fotografen Fotografen skrev:
Gissning ut i det blå: Kass elektrolytkonding(ar) i nätdelen. Öppna och titta om någon ser svullen ut.
Jo det är min plan, att kolla komponenterna i nätdelen. Den har väl iofs gjort vad den ska under rimlig servicetid för en apparat typ TV men om det bara är något så banalt som att behöva byta någon svullen kondensator eller någon kass diod eller transistor så kan jag jag tycka det är värt det.

Får väl erkänna att jag tycker det är roligt att återuppliva saker också... :-D

Som en ren slumphändelse så köpte jag en tångmultimeter för bara några dagar sedan som visade sig riktigt mångsidig med en trevlig kapacitansmätningsfunktion och annat matnyttigt just för komponenttester. Återkommer med resultat av detta. En förbannat fin tv är det och det vore väl ändå fan om den bara ska dumpas på återvinningen.

MultiMan
Vanlig kapacitansmätning ger oftast ingenting på svullna eller uttorkade elektrolyter. De kan ofta visa ok kapacitans men ha skyhög ESR (ekvivalent serieresistans) och därför vara odugliga i switchade nätdelar som är så vanligt idag. Så huvudinstrumentet om man verkligen vill mäta fram usla elektrolyter i nätdelar är en ESR-mätare, som tyvärr inte är alls lika lätt att hitta, men finns, man kan även bygga själv.

Vill vara ännu duktigare går man med i Mr Carlson's Lab:s Patreon och får tillgång till hans unika kondensatormätare (bland andra byggen) som visar läckströmmar också:

https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=89638

https://www.nutsvolts.com/magazine/article/january2016_ESRMeterforTestBench

osv...

...

Men som sagt, för att kunna kontrollera/mäta elektrolyter i switchade nätdelar krävs en ESR-mätare. Dock kan man ju köra det vanliga knepet att leta svullna elektrolyter och sedan byta alla som finns i närheten. Gärna alla som suttit nära en kylfläns också eftersom det är värmen som dödar i förtid, särskilt med de budgetkondensatorer som brukar användas för att få lagom garantitidslivslängd.

Edit: Minns jag rätt är funktionen med ESR-mätare att den mäter resistansen vid den höga frekvens som används i switchade nätaggregat, ofta runt 100kHz, och det ger helt andra värden än vanlig lågfrekvent mätning som används i vanliga multimetrar, därför krävs särskilda instrument. Och som sagt, värdet på att hålla en laddning, kapacitans, är ofta ok på uttorkade elektrolyter eftersom avståndet mellan skikten inte ändrats nämnvärt men den duger ändå inte pga effekterna den bortkokade elektrolyten ger.

https://www.avnet.com/wps/portal/ab...understanding-esr-in-electrolytic-capacitors/

Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Var ute hos svärmor några mil utanför stan idag, skruvade isär för att ta med mig ”power supply card” för vidare felsökning och åtgärd hemma.

Så här ser det ut:
Ett uppskruvat power supply-kort med elektroniska komponenter, lösa skruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Noterade att en skruv hade lossnat helt (uppe i vänstra hörnet) två av de tre övriga satt väldigt löst. Dessa har bla funktionen att ansluta till jordplan så redan här kanske felet var hittat... Den saknade skruven återfanns i närheten när jag demonterade detta kretskort, helt friliggande. Varför det kan bli så, ja kanske för att det sitter en massa högtalare runt om kring som skapar vibrationer osv.

Väl hemma så kollade jag alla komponenter noga under lupp, inga svullna elektrolytkondingar. Några misstänkt dåliga / spruckna lödningar på ett par stora dioder löddes om men det var inget fel på dioderna mätte jag upp. Samma med ett antal kraftiga transistorer som fick sig en omlödning bara för att det var lätt att göra medan man ändå är igång.

Nu blir det givetvis att återmontera och kolla om detta enkla har löst problemet, återkommer inom kort. Skulle inte förvåna mig alls om det är så enkelt.
__
Kollade runt litet på ebay, amazon etc efter ett nytt el ”refurbished” PSU-kort men tycks finnas till alla möjliga modeller förutom denna 6000-serie. Kanske för att de inte brukar gå sönder?

MultiMan
Verkar vara högkvalitativt nätaggregat, långt mycket bättre än många jag sett i Samsung t ex.

Måste vara riktigt hög effektivitet med tanke på minimala kylflänsar. Toroidtransformatorer. Nippon/United Chemicon kondensatorer (utmärkt med lång livslängd) och inga är placerade bredvid varma kylflänsar heller. Bra skydd på ingången från nätspänningen.

Kan ju finnas något typfel ändå, men det ser ut som att någon tänkt till iaf. C904B är enda som sitter nära en kylfläns så den kan man ju kolla extra, annars är ju defekta lödningar en vettig första kontroll som du redan gjort.

Delta har gjort kvalitetsnätaggregat till servrar t ex i många år. Bland de bästa.

Redigerat:
  • Gilla
  • Laddar…
Ny SMART-TV på ICA / Elgiganten
TCL 55" DP600 4K UHD LED Smart TV 55DP600

3990:-

Laga kortet kostar typ 1000kr. Annars ser det ut som det varit lite varmt i mitten av kortet, det är där man börjar kolla efter kortslutna komponenter.
Kortet har 2 nätdelar.
En enkel som består av kondensator likriktarbrygga glättning för att få ström till standby elektroniken som tar mot från fjärrkontrollen, denna brukar det aldrig gå sönder men den kopplar till den andra delen oftast via ett relä.

Det som brukar vara kass är 2 st MOSFET transistorer (sitter under plåten med blixt på) samt en del andra komponenter ”som dras med i raset” bl.a. en komponent som begränsar inrusningsströmmen vid tillslag, en del elektrolyter brukar ha en bula på toppen efter att fått en ”smäll” av överspänning. R634 ser skum ut!

Håller annars med @MultiMan ser ytterst välbyggt ut med små interna förluster.

Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
J
Har också en tv (LG) med nätdel som spökar. Min gick igång men visar också error. Tycker också det är kul att laga saker men har för lite tid. Ställde åt sidan och köpte en 4k TV. Tänkte laga och ha som extra tv. Sist jag var på Ica såldes en 55" Luxor för 3500. Inte 4k. Men min lg är 10år HD utan nån form av smarthet. Kanske kan man med gott miljösamvete anse den är slutförbrukad? Mår annars lite illa av slit och släng och när det är några kondingar för 20 spänn som felar...

Tack för tipsen @MultiMan & @Leif i Skåne! Otroligt vad ni kan se av ett foto!

R634 hade litet svart damm på sig, blåste rent litet försiktigt med ”luft på burk”.

Konstaterar att det krävs mer av djupdykning än det småpill jag fixade, provade att återinstallera idag och såg till att alla skruvar satt på plats och inget var löst: samma felkod.

Kan ju prova att demontera och testa de där transistorerna under kylflänsen och byta angränsande elektrolytkondensator, men mina elektronikkunskaper är väldigt begränsade.

Kanske går det att få tag på någon kompetent elektronikreparatör trots att vi är mitt i semestern, får se.

Vet inte vad det är för fel på mig men jag *avskyr* att dumpa så här fina grejer på återvinningen pga något litet skitfel. Det är dels en principsak, dels att bilden på denna tv är exceptionellt bra även i jämförelse med betydligt nyare modeller.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack @Leif i Skåne, ska kolla upp det.

Nu har jag kollat litet till bla de där centralt placerade transistorerna under kylflänsen. Bara mätte litet på kortet med alla komponenter monterat. Tror att en av de två transistorerna har havererat bara baserat på detta men kanske en förhastad slutsats: fick ”oändligt motstånd” - ”OL”- i båda riktningarna i läge diodtest på de markerade punkterna. Kanske läge att beställa några nya dylika transistorer, byta ut och testa? Säg om ni tycker detta kan vara meningsfullt eller om ni hellre förordar en kompetent genomgång av kretskortet av kvalificerade personer.

Jag är en envis jävel jag vill att denna tv ska funka igen...
Kretskort med två markerade transistorer under kylfläns och omgivande elektroniska komponenter.
Skapa konto

Två transistorer på ett TV-kretskort markerade med röd cirkel, omgivna av andra elektroniska komponenter.
Skapa konto

Redigerat:
MultiMan
Är det en MOSFET är det nog helt normalt om den är frisk. De brukar väl kortsluta när de går sönder (därför ofta följdskador om kretsen inte har extra skydd)?

Edit: Hittade en bra genomgång av funktion och mätmetoder:

Redigerat:
  • Gilla
  • Laddar…
Hej!
Hittade tråden och hoppades att den hade ett lyckligt slut.. blev snopen när den bara rann ut i sanden.. sitter med motsvarande fel, dock endast 2 blinkningar sen uppehåll för att blinka 2 igen osv.

fick du igång din svärmors tv??

mvh

Glömde av att svara i tråden, sorry.

Jag lödde av transistorerna under kylflänsarna, mätte upp dessa men de funkade som de skulle. Återmonterade och felet kvarstod. Konstaterade att detta kräver djupare kompetens än vad jag besitter, kanske även mer avancerade mätinstrument. Det fick bli en ny tv till svärmor. Surt att en såpass ny tv ska lämna in på detta vis efter relativt kort tid men sånt är livet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.