J jonaserik skrev:
Troligtvis är det under den ensamma sexkantmutter strypning sitter, kolla in det kommer inget vatten där, ta det lite försiktigt när du lossar den, om det börjar komma vatten dra till igen, men tror inte det. Som en tumregel: Expl. 5 element , skruven går att vrida från jämns med ytterkant till botten 5 varv , i botten är det stopp på flödet till elementet. Så ska första öppnas ett varv och nästa 2 varv , OSV , tills du kommer till sista som ska vara helt öppen, det kan vara lite diffust om några element är av större karraktär , då får man kanske öppnna lite mer på det och försöka öppna näst sista lite mer. Funktionen är att första får flöde med värme och nästa får nästan samma flöde men lite temperatur, lika hela vägen till sista som får mest flöde men minst temp, det är flöde och temp som avgör effekten på elementet .Hänger du med.
Jättebra förklaring!

Öppnade sexkantmutter och precis som du säger fanns det en "skruv" som hade "insexformat". Så jag har nu precis testat skruva ut den max på en radiator för att kolla om den blir varm. Sedan tänkte jag göra som du skriver att stänga alla sen stegvis öppna de. Hoppas på det bästa. Antar att om jag skruvar den längst in så är den stängd och att skruva den längst ut öppnar den helt?

Rätt, i botten stängd för det elementet, det ska komma värme ganska direkt om flödet börjar. Se bara till att det med varven och element stämmer. Du delar antalet varv som den går att skruva från max till botten med antalet element, då vet du det ska vara ett helt varv eller 1-1/4 varv. Blir inte någon exakt. justering men brukar fungera

Tyvärr ingen skillnad på radiatorn. Fortfarande samma temp på den.. En fråga. Det finns två skruvar på kopplingen (man ser de tydligt på bilden). Vad har de för syfte?

Nu har jag stängt alla andra termostater men bör jag kolla strypningen på de också?

Vet inte vad dom är till, den som du skruvade ut max , var den i botten förut. men tyckte en stod lite snett, prova med att dra lite på den är et spår ser det ut och det är kanske en markering på något, om det är som vanligt ska markeringen stå längsmed röret och känn på röret som går upp till topp på elementet, det ska var tilloppet för flödet.

Det ska inte ha någon betydelse om dom andra är stängda eller inte. ett del flödegår alltid förbi.

Syftar du på skruvarna som syns eller själva strypskruven under sexkantsmuttern? Den under sexkantsmuttern stod i mitten läget.

Tänkte på dom små som syns på kopplat, men vet inte vad är, att stryparen stod på mitten är nog rätt, då ska flödet bli delat i kopplet. Någon vet vad det är för slags koppel är nog Krilleman på forumet.
Bar för kul skull om du stänger av VP och väntar så kallnar rören när du startar igen så går det känna vilken väg väg flödet går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.