Begagnad Bumling lampa i mässing testas med elpenna som lyser rött vid kontakt, indikerar potentiell elektrisk fara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en del av en Bumling-lampa med mässingsfot och svart lamphållare, elektriska ledningar syns ej, mot bakgrund av vägg och taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en mässingslampskärm med en blå ledare som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad Bumling-lampans insida med öppen tryckströmbrytare och flera elektriska ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Vi har köpt en begagnad lampa (Bumling) på nätet. När jag kopplade in den kollade jag för säkerhets skull med elpennan på lampskärmen i mässing. Den gav utslag (testade att slå av och på strömmen för att kolla så det ej var något strul med pennan).

Tryckströmbrytaren på lampan tror jag är boven i dramat då den är trasig. Så jag tänkte koppla ur den eftersom jag vill styra av/på med lampknappen på väggen.

Dock blev jag konfunderad när jag öppnade den då det gick två blåa ledare (utöver den röda, så totalt tre st) upp från själva lamphållaren. Jag kan ej få loss lamphållaren så jag ser inte vart de två blåa tar vägen.

Se bilder.

Frågor:
1) Hur ska jag koppla för att få det att fungera?
2) Jag har jordat fram till uttaget i taket. Kan jag dra jorden ner till lampan och fästa i mässingsdelen?

Tack!
 
Det behöver inte vara något fel alls.
Är det en vanlig E27 sockel? Det finns udda varianter med dubbla anslutningar i botten. Teoretiskt skulle det även kunna sitta någon ”dimmer” i lådan.
 
D Daniel 109 skrev:
Det behöver inte vara något fel alls.
Är det en vanlig E27 sockel? Det finns udda varianter med dubbla anslutningar i botten. Teoretiskt skulle det även kunna sitta någon ”dimmer” i lådan.
Tack för svar. Yes det är E27.

Men om jag sätter en kopplingslist och drar blått till blått och svart till svart, då är det ju en blå som blir över. Vad gör jag med den?
 
Ska du ta bort brytaren? Jag skulle tro att den är en flerlägesbrytare och att det är olka funktion beroende på om blå eller röd är spänningssatt.
 
D Daniel 109 skrev:
Ska du ta bort brytaren? Jag skulle tro att den är en flerlägesbrytare och att det är olka funktion beroende på om blå eller röd är spänningssatt.
Yes, brytaren ska bort.
 
Varför ska den bort?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför ska den bort?
Den är trasig (plasten har gått av) och vi ska ej använda den (kontrollerar den från väggen).
 
I en del lamphållare finns en spärr som man kan peta undan med en mejsel om man vill komma in i själva lamphållaren för byte av sladd, den är åtkomlig när man skruvat ur lampan.
 
V vedklyv skrev:
I en del lamphållare finns en spärr som man kan peta undan med en mejsel om man vill komma in i själva lamphållaren för byte av sladd, den är åtkomlig när man skruvat ur lampan.
Såhär ser den ut:
 
  • Närbild på en person som håller i en lampa med synlig sockel och elektriska kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
alexander___ david__ skrev:
När jag kopplade in den kollade jag för säkerhets skull med elpennan på lampskärmen i mässing. Den gav utslag (testade att slå av och på strömmen för att kolla så det ej var något strul med pennan).
Dessa beröringsfria spänningsdetektorer lyser bara du är i närheten av en fas. Att den ger utslag på denna ojordade lampa är fullt normalt och säger absolut ingenting om lampans skick.
alexander___ david__ skrev:
Dock blev jag konfunderad när jag öppnade den då det gick två blåa ledare (utöver den röda, så totalt tre st) upp från själva lamphållaren. Jag kan ej få loss lamphållaren så jag ser inte vart de två blåa tar vägen.
Men strömbrytaren kanske du kan lossa och sedan använda en multimeter för att ohmmäta och på så vi lista ut vad detta är.
alexander___ david__ skrev:
Jag har jordat fram till uttaget i taket. Kan jag dra jorden ner till lampan och fästa i mässingsdelen?
Lampan behöver renoveras. Vad jag kan se av bilderna så är den ihopskruvad till en enhet. Då kan den skyddsjordas. Men det är bättre ifall du kan bygga om den till dubbelisolerat utförande. Då får inte de röda och blå ledarna ligga an mot metallfästet som främst fjärde bilden visar. Det måste vara en mantlad kabel hela vägen in i lampsockeln. Men kan du inte öppna lampsockeln och byta den så kanske du får skyddsjorda lampan istället. Det ser dock ut som att lampsockeln är så gammal att gängan på glödlampan blir spänningssatt innan den skruvats i fullt. Det är inte bra. Så försök få isär lampsockeln.
 
alexander___ david__ skrev:
Såhär ser den ut:
Ser inte ut att ha den extra "flärpen" som går att peta undan, då är det bara våld som återstår.
 
Hmm kanske lämnar in den ändå. Verkar lite mer lurigt än vad jag trodde. Tack för alla bra svar!
 
I mitt bakhuvud ligger ett minne att det finns glödlampor med dubbla glödtrådar och då är det en extra ring i sockeln.
Ska bli spännande när sockeln öppnas.

Protte
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det där är en special lampsockel för lampor med 2st glödtrådar ( typ 25W och 40W ) beroende på stömställarens läge så kunde man få 25 eller 40 eller 65 watt.
Har inte sett sådana glödlampor sen tidigt 90tal
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Är inte det dör en gammal 70-tals lampa?
Visst fanns det glödlampor med dubbla glödtrådar, innan dimmern var uppfunnen, på den tiden?
Så jag tror att strömbrytarn väljer vilken styrka lampan skall lysa med. Men sådana glödlampor finns väl inte att få tag på längre.
Även lamphållaren ser ut att vara ämnad för dessa glödlampor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.