Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Vi har köpt en begagnad lampa (Bumling) på nätet. När jag kopplade in den kollade jag för säkerhets skull med elpennan på lampskärmen i mässing. Den gav utslag (testade att slå av och på strömmen för att kolla så det ej var något strul med pennan).
Tryckströmbrytaren på lampan tror jag är boven i dramat då den är trasig. Så jag tänkte koppla ur den eftersom jag vill styra av/på med lampknappen på väggen.
Dock blev jag konfunderad när jag öppnade den då det gick två blåa ledare (utöver den röda, så totalt tre st) upp från själva lamphållaren. Jag kan ej få loss lamphållaren så jag ser inte vart de två blåa tar vägen.
Se bilder.
Frågor:
1) Hur ska jag koppla för att få det att fungera?
2) Jag har jordat fram till uttaget i taket. Kan jag dra jorden ner till lampan och fästa i mässingsdelen?
Tack!
Det behöver inte vara något fel alls.
Är det en vanlig E27 sockel? Det finns udda varianter med dubbla anslutningar i botten. Teoretiskt skulle det även kunna sitta någon ”dimmer” i lådan.
Är det en vanlig E27 sockel? Det finns udda varianter med dubbla anslutningar i botten. Teoretiskt skulle det även kunna sitta någon ”dimmer” i lådan.
Tack för svar. Yes det är E27.D Daniel 109 skrev:
Men om jag sätter en kopplingslist och drar blått till blått och svart till svart, då är det ju en blå som blir över. Vad gör jag med den?
Ska du ta bort brytaren? Jag skulle tro att den är en flerlägesbrytare och att det är olka funktion beroende på om blå eller röd är spänningssatt.
Varför ska den bort?
Såhär ser den ut:V vedklyv skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Dessa beröringsfria spänningsdetektorer lyser bara du är i närheten av en fas. Att den ger utslag på denna ojordade lampa är fullt normalt och säger absolut ingenting om lampans skick.david__ skrev:
Men strömbrytaren kanske du kan lossa och sedan använda en multimeter för att ohmmäta och på så vi lista ut vad detta är.david__ skrev:
Lampan behöver renoveras. Vad jag kan se av bilderna så är den ihopskruvad till en enhet. Då kan den skyddsjordas. Men det är bättre ifall du kan bygga om den till dubbelisolerat utförande. Då får inte de röda och blå ledarna ligga an mot metallfästet som främst fjärde bilden visar. Det måste vara en mantlad kabel hela vägen in i lampsockeln. Men kan du inte öppna lampsockeln och byta den så kanske du får skyddsjorda lampan istället. Det ser dock ut som att lampsockeln är så gammal att gängan på glödlampan blir spänningssatt innan den skruvats i fullt. Det är inte bra. Så försök få isär lampsockeln.david__ skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hmm kanske lämnar in den ändå. Verkar lite mer lurigt än vad jag trodde. Tack för alla bra svar!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
I mitt bakhuvud ligger ett minne att det finns glödlampor med dubbla glödtrådar och då är det en extra ring i sockeln.
Ska bli spännande när sockeln öppnas.
Protte
Ska bli spännande när sockeln öppnas.
Protte
Det där är en special lampsockel för lampor med 2st glödtrådar ( typ 25W och 40W ) beroende på stömställarens läge så kunde man få 25 eller 40 eller 65 watt.
Har inte sett sådana glödlampor sen tidigt 90tal
Har inte sett sådana glödlampor sen tidigt 90tal
Är inte det dör en gammal 70-tals lampa?
Visst fanns det glödlampor med dubbla glödtrådar, innan dimmern var uppfunnen, på den tiden?
Så jag tror att strömbrytarn väljer vilken styrka lampan skall lysa med. Men sådana glödlampor finns väl inte att få tag på längre.
Även lamphållaren ser ut att vara ämnad för dessa glödlampor
Visst fanns det glödlampor med dubbla glödtrådar, innan dimmern var uppfunnen, på den tiden?
Så jag tror att strömbrytarn väljer vilken styrka lampan skall lysa med. Men sådana glödlampor finns väl inte att få tag på längre.
Även lamphållaren ser ut att vara ämnad för dessa glödlampor

