1 736 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Trävaruprisernas kraftiga uppgång bromsar in
På konsumentens sida
· 3 645 inlägg
Kanske får vi se billigare trävaror i bygghandeln igen inom en inte alltför snar framtid.
Du kan läsa artikeln här: Trävaruprisernas kraftiga uppgång bromsar in
Du kan läsa artikeln här: Trävaruprisernas kraftiga uppgång bromsar in
Undrar vad detta kommer innebära egentligen. Kommer priserna på sikt gå ner märkbart eller kommer de ligga ungefär på dessa nivåer? Står inför en tillbyggnad som jag av ekonmiska skäl har väntat med i ett par år. Ingen lust att vänta nu när ekonomiska förutsättningar finns, men blir ju bra mycket dyrare än vad det hade blivit för ett par år sedan.
F Fefferino skrev:Undrar vad detta kommer innebära egentligen. Kommer priserna på sikt gå ner märkbart eller kommer de ligga ungefär på dessa nivåer? Står inför en tillbyggnad som jag av ekonmiska skäl har väntat med i ett par år. Ingen lust att vänta nu när ekonomiska förutsättningar finns, men blir ju bra mycket dyrare än vad det hade blivit för ett par år sedan.
Är själv också i tagen att göra detta men dock till våren hoppas att det går ner några kronor mer meter. Det lär inte gå upp mer IAF, så vänta.
Priserna från sågverken går ner märkbart vid årsskiftet då många avtal omförhandlas. Vi såg prisminskningarna redan i somras i Nordamerika och nu följer Europa efter (på samma sätt som när vi såg priserna öka). Frågan är bara hur snabbt grossisterna följer efter, finns risk för en övergångsperiod likt då prisuppgången började pga av olika avtalsperioder nedåt i värdekedjan. Till sommaren bör vi ligga på en lägre nivå ut till konsument men kanske inte riktigt helt ned till de prisnivåerna vi såg innan stora prisuppgången. Priserna kommer dock vara markant lägre än nuvarande.F Fefferino skrev:Undrar vad detta kommer innebära egentligen. Kommer priserna på sikt gå ner märkbart eller kommer de ligga ungefär på dessa nivåer? Står inför en tillbyggnad som jag av ekonmiska skäl har väntat med i ett par år. Ingen lust att vänta nu när ekonomiska förutsättningar finns, men blir ju bra mycket dyrare än vad det hade blivit för ett par år sedan.
Mvh. Marknadsanalytiker inom skogsindustrin
Klicka här för att svara