Undrar vad detta kommer innebära egentligen. Kommer priserna på sikt gå ner märkbart eller kommer de ligga ungefär på dessa nivåer? Står inför en tillbyggnad som jag av ekonmiska skäl har väntat med i ett par år. Ingen lust att vänta nu när ekonomiska förutsättningar finns, men blir ju bra mycket dyrare än vad det hade blivit för ett par år sedan.

• Gilla
Currywurst
  • Laddar…
F Fefferino skrev:
Undrar vad detta kommer innebära egentligen. Kommer priserna på sikt gå ner märkbart eller kommer de ligga ungefär på dessa nivåer? Står inför en tillbyggnad som jag av ekonmiska skäl har väntat med i ett par år. Ingen lust att vänta nu när ekonomiska förutsättningar finns, men blir ju bra mycket dyrare än vad det hade blivit för ett par år sedan.

Är själv också i tagen att göra detta men dock till våren hoppas att det går ner några kronor mer meter. Det lär inte gå upp mer IAF, så vänta.

• Gilla
Fefferino
  • Laddar…
F Fefferino skrev:
Priserna från sågverken går ner märkbart vid årsskiftet då många avtal omförhandlas. Vi såg prisminskningarna redan i somras i Nordamerika och nu följer Europa efter (på samma sätt som när vi såg priserna öka). Frågan är bara hur snabbt grossisterna följer efter, finns risk för en övergångsperiod likt då prisuppgången började pga av olika avtalsperioder nedåt i värdekedjan. Till sommaren bör vi ligga på en lägre nivå ut till konsument men kanske inte riktigt helt ned till de prisnivåerna vi såg innan stora prisuppgången. Priserna kommer dock vara markant lägre än nuvarande.

Mvh. Marknadsanalytiker inom skogsindustrin

• Gilla
Hipp och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.