2 721 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Trasslande mutterknackare
Hej,
Har en mutterknackare som verkar ha fått nåt fel. Den är ytterst sparsamt använd och kanske fem år gammal. Den vill inte alls knacka eller överhuvudtaget snurra för det mesta. Byter jag rotationsriktning fram och tillbaka kan jag få den att snurra lite grann men det mesta av luften pyser bara ut. Den funkade ifjol utan problem men har nu legat över året oanvänd. Då hade jag en 1.5 hk kompressor som satte tillräckligt med fart. Nu har jag en 2.5 hk med 225 l/min fri avgiven luft och ändå är det inget sting i dragaren....mest bara pys. Har tidigare använt tryckluftolja i dimsmörjare till den - samma slang som ifjol också.
Nån som haft samma problem? Kan det bli så att de kärvar ihop om de inte används - vad gör man i så fall för att fixa till den? Blir det att plocka isär den eller..? Andra tips kanske?
Mvh
Kalle
Har en mutterknackare som verkar ha fått nåt fel. Den är ytterst sparsamt använd och kanske fem år gammal. Den vill inte alls knacka eller överhuvudtaget snurra för det mesta. Byter jag rotationsriktning fram och tillbaka kan jag få den att snurra lite grann men det mesta av luften pyser bara ut. Den funkade ifjol utan problem men har nu legat över året oanvänd. Då hade jag en 1.5 hk kompressor som satte tillräckligt med fart. Nu har jag en 2.5 hk med 225 l/min fri avgiven luft och ändå är det inget sting i dragaren....mest bara pys. Har tidigare använt tryckluftolja i dimsmörjare till den - samma slang som ifjol också.
Nån som haft samma problem? Kan det bli så att de kärvar ihop om de inte används - vad gör man i så fall för att fixa till den? Blir det att plocka isär den eller..? Andra tips kanske?
Mvh
Kalle
Det låter exakt som när mina barn var små och något dyrt hade gått sönder..."den låg här på hyllan och måste ha gått sönder av sej själv - jag har inte rört den i alla fall" !
Om du har använt tryckluftsolja, då har den åtminstone inte rostat i lagerbanorna. Själv hade jag likadant problem med en luftdriven minislip, men då var problemet att luftregleringsskruven på slipen var feljusterad med för lågt flöde. Kolla om luftflödet verkligen är som det ska vara - både du och jag förstår att den inte kan ligga, väl inoljad (ingen rost), i ett år och sen har den gått sönder av sej själv.
Det kan bara ha med för lågt luftflöde att göra.
Om du har använt tryckluftsolja, då har den åtminstone inte rostat i lagerbanorna. Själv hade jag likadant problem med en luftdriven minislip, men då var problemet att luftregleringsskruven på slipen var feljusterad med för lågt flöde. Kolla om luftflödet verkligen är som det ska vara - både du och jag förstår att den inte kan ligga, väl inoljad (ingen rost), i ett år och sen har den gått sönder av sej själv.
Tyresö skrev:Det låter exakt som när mina barn var små och något dyrt hade gått sönder..."den låg här på hyllan och måste ha gått sönder av sej själv - jag har inte rört den i alla fall" !
Eftersom jag provat att ta luften direkt ifrån tanken och det ändå går lika klent så kan det rimligtvis inte vara flödet det är fel på. Ibland går den lite ibland inte när man börjar med full tank. När jag trycker på avtryckaren så pyser det ur fort och kompressorn börjar jobba. Den enda skruv som finns på den har jag skruvat max åt båda hållen men ingen skillnad. Jag har som jag nämnde använt samma slang som i fjol så den kan inte vara en orsak till ett eventuellt strypt flöde.
Jag har aldrig påstått att den skulle ha gått sönder - något är fel eftersom den inte går som den ska och som jag också frågar i min text är om det är så att det kan vara något som kärvat ihop och kanske är ett känt problem bland andra som har mer erfarenhet av tryckluftsverktyg och vad man kan göra åt det.
Jag har servat mängder av luftmaskiner när jag sommarjobbade på mekanisk verkstad för hundra år sen! Det absolut vanligaste felet var att lamellerna fastnat, precis som JB skriver, då pga skitig luft och då var man tvungen att skruva isär och göra rent... men i ditt fall borde det räcka med avfettning..
YO!
Problem solved
! Jag slog i avfettning och lät det stå en stund och körde den i båda riktningarna flera gånger och nu är det fart på den igen. Å det stänkte ju friskt ;-).....
Jag tackar och bockar
!
Problem solved
Jag tackar och bockar
Klicka här för att svara