14 207 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
trassel på torpet
Sover inte du än?robertdigital skrev:
Det finns (naturligtvis
Har a l l a gått i ide eller var håller ni hus???
Kommentarer på mitt "fina" montage med alla rören på... har ni inget att föreslå? Jag pratade med rörisen igår, men när jag framlägger ett problem hör man bara "...men såå ska det ju inte var..." eller "..vad konstigt...", men jag har inte fått nåt konkret svar på HUR jag ska kunna komma tillrätta med alla dessa frågetecken...
Mitt tidigare inlägg där jag skrev ner de olika temperaturerna på framledning/retur osv. vad säger NI om att framledningen på golvvärmen är endast 24 grader, medans framledningen på vanliga elementen är 36 grader OCH returen (gemensam) ligger på 32 grader (OBS! alltså HÖGRE än framledningen på golvvärmen....) Ingen som har nåt förslag angående det heller?
I beskrivningen på epatronen finns ett konstruktionsschema och där visas en s.k. "bypass" som ska gå mellan framledning och retur, för att vattnet ska sippra där om alla element stänger, så där hade rörisen tydligen rätt iaf! Själv tycker jag det verkar underligt iaf, precis som jag skrivit i tidigare inlägg så tycker jag inte att formen av uppvärmning spelar nån roll, om man har ved, bergvärme osv... men enligt rörisen skjutsade en sån panna/pump vattnet till den "egna" kretsen (inne i pannan om jag fattade rätt, jag minns inte ordagrant hur han sa), men dessa pannor hade ett system för att fixa vattnets cirkulation även om alla element stängde och alltså skulle då ingen "bypass" behövas i dom fallen...
Letar på alternativ nu - luft/luft eller luft/vatten... verkar va en hel djungel där alla talar varmt om sin variant. (precis som i hela buissnes-branschen ju,ha,ha). Om vår nuvarande förbrukning på ca 3 000 kWh per månad kostar oss runt 3 500 - 4 000 kr/månad, så skulle kostnaden med tex luft/luft VP hamna på en ca 2/3-del (mellan 2500 - 3000 kr /månad) eller...????
Kommentarer på mitt "fina" montage med alla rören på... har ni inget att föreslå? Jag pratade med rörisen igår, men när jag framlägger ett problem hör man bara "...men såå ska det ju inte var..." eller "..vad konstigt...", men jag har inte fått nåt konkret svar på HUR jag ska kunna komma tillrätta med alla dessa frågetecken...
Mitt tidigare inlägg där jag skrev ner de olika temperaturerna på framledning/retur osv. vad säger NI om att framledningen på golvvärmen är endast 24 grader, medans framledningen på vanliga elementen är 36 grader OCH returen (gemensam) ligger på 32 grader (OBS! alltså HÖGRE än framledningen på golvvärmen....) Ingen som har nåt förslag angående det heller?
I beskrivningen på epatronen finns ett konstruktionsschema och där visas en s.k. "bypass" som ska gå mellan framledning och retur, för att vattnet ska sippra där om alla element stänger, så där hade rörisen tydligen rätt iaf! Själv tycker jag det verkar underligt iaf, precis som jag skrivit i tidigare inlägg så tycker jag inte att formen av uppvärmning spelar nån roll, om man har ved, bergvärme osv... men enligt rörisen skjutsade en sån panna/pump vattnet till den "egna" kretsen (inne i pannan om jag fattade rätt, jag minns inte ordagrant hur han sa), men dessa pannor hade ett system för att fixa vattnets cirkulation även om alla element stängde och alltså skulle då ingen "bypass" behövas i dom fallen...
Letar på alternativ nu - luft/luft eller luft/vatten... verkar va en hel djungel där alla talar varmt om sin variant. (precis som i hela buissnes-branschen ju,ha,ha). Om vår nuvarande förbrukning på ca 3 000 kWh per månad kostar oss runt 3 500 - 4 000 kr/månad, så skulle kostnaden med tex luft/luft VP hamna på en ca 2/3-del (mellan 2500 - 3000 kr /månad) eller...????
har man RIKTIG golv värme så har man termostater som antingen är helt öppna eller helt avstängda, på ett sådant system så behövs en baypass, en förbindelse melan fram & retur, men den är kraftigt strypt. har man radiatorer i samma krets så behövs inte bapass, eller så låter man en termostat vara bortmonterad, då behövs inte heller baypass.
energisnålaste releringen brukar vara att köra utan termostater på alla slingor.
energisnålaste releringen brukar vara att köra utan termostater på alla slingor.
CarMan skrev:har man RIKTIG golv värme så har man termostater som antingen är helt öppna eller helt avstängda, på ett sådant system så behövs en baypass, en förbindelse melan fram & retur, men den är kraftigt strypt. har man radiatorer i samma krets så behövs inte bapass, eller så låter man en termostat vara bortmonterad, då behövs inte heller baypass.
Termostaterna på GV är helt öppna (se tidigare bilder)... den bypass som finns (se bilder) är så himla smal - som ett sugrör - kan det räcka som strypning att dimensionen på röret är så smalt?
Tycker du att den bypass som finns hos oss skulle monteras bort alltså?
Har du fått stopp på läckaget från säkerhetsventilen nu?
Du kommer väl att motionera säkerhetsventilen minst ett par ggr per år fr.o.m nu?
Det är väl ingen kris att det inte finns något smutsfilter men jag skulle ha satt ett före cirkulationspumpen - men så är man amatör också.
CarMan menar med pusher ungefär en sån här:
http://www.bynor.se/product_info.ph.../1202?osCsid=19cd3c7146052aee0517e21d8e5c45c5
Eftersom du inte har ett så stort system borde det fungera utan gv-shunt tycker jag.
Det vore bra om det satt en sån här ventil på varje framledning till elementslingorna så att man enkelt kan tvinga all cirkulation genom gv-slingan och på så sätt tvinga ut luften:
http://www.bynor.se/product_info.php/products_id/560?osCsid=d01624292fa5eeaaf26df659bcfc46c5
För att kunna avlufta så skulle man kunna sätta en förlängning av röret som går från elpannan och sedan en sån här i toppen av röret:
http://www.bynor.se/product_info.php/products_id/1856?osCsid=d01624292fa5eeaaf26df659bcfc46c5
eller alternativt en sån här även om en del inte gillar dem:
http://www.bynor.se/product_info.php/products_id/1854?osCsid=d01624292fa5eeaaf26df659bcfc46c5
Det borde även sättas en kulventil eller ballofix på bypassen så att man kan förhindra att den kortsluter flödet.
Eftersom du inte får mer värme i elementen på nedervåningen när du stryper elementen på övervåningen: kan du kolla så inte rören är sammankopplade i slutet av slingorna?
Är rören varma som går fram till elementen som är kalla?
Angående din höga förbrukning och mot bakgrund att du hade en förbrukning på 32MWh med bergvärme tidigare: hur mycket el förbrukar ni under sommarmånaderna och har ni samma vanor då (bad & dush etc)?
Du kommer väl att motionera säkerhetsventilen minst ett par ggr per år fr.o.m nu?
Det är väl ingen kris att det inte finns något smutsfilter men jag skulle ha satt ett före cirkulationspumpen - men så är man amatör också.
CarMan menar med pusher ungefär en sån här:
http://www.bynor.se/product_info.ph.../1202?osCsid=19cd3c7146052aee0517e21d8e5c45c5
Eftersom du inte har ett så stort system borde det fungera utan gv-shunt tycker jag.
Det vore bra om det satt en sån här ventil på varje framledning till elementslingorna så att man enkelt kan tvinga all cirkulation genom gv-slingan och på så sätt tvinga ut luften:
http://www.bynor.se/product_info.php/products_id/560?osCsid=d01624292fa5eeaaf26df659bcfc46c5
För att kunna avlufta så skulle man kunna sätta en förlängning av röret som går från elpannan och sedan en sån här i toppen av röret:
http://www.bynor.se/product_info.php/products_id/1856?osCsid=d01624292fa5eeaaf26df659bcfc46c5
eller alternativt en sån här även om en del inte gillar dem:
http://www.bynor.se/product_info.php/products_id/1854?osCsid=d01624292fa5eeaaf26df659bcfc46c5
Det borde även sättas en kulventil eller ballofix på bypassen så att man kan förhindra att den kortsluter flödet.
Eftersom du inte får mer värme i elementen på nedervåningen när du stryper elementen på övervåningen: kan du kolla så inte rören är sammankopplade i slutet av slingorna?
Angående din höga förbrukning och mot bakgrund att du hade en förbrukning på 32MWh med bergvärme tidigare: hur mycket el förbrukar ni under sommarmånaderna och har ni samma vanor då (bad & dush etc)?
kanske elementen nere är överdimensionerade jämfört med dom uppe-därav tempskillnaden?
det verkar inte som att det cirkulerar i golvvärmeslingorna, och har man 10 cm isolering under så nog borde det bli varmt förr eller senare.... i min relax har jag mellan 10 och 20 cm isolering under 8-10 cm betong och under detta en oisolerad 10cm betongplatta och det blir varmt- kör ut ca 35° och får ca 22-23 grader i rummet. men när jag skulle få ur luften spolade jag slingorna med vattenslangen och fick ändå inte ut all luft. jag fick sätta ett rör lodrätt upp ca 0,5 meter på samma anslutning som expansionskärlet för att få ut all luft. då kunde luften samlas i röret-utan röret for luften bara runt i systemet och ut i golvvärmeslingorna igen- men i de här fallet borde ju luften fara ut i resten av systemet- fast det kanske inte cirkulerar alls i golvvärmen?
det verkar inte som att det cirkulerar i golvvärmeslingorna, och har man 10 cm isolering under så nog borde det bli varmt förr eller senare.... i min relax har jag mellan 10 och 20 cm isolering under 8-10 cm betong och under detta en oisolerad 10cm betongplatta och det blir varmt- kör ut ca 35° och får ca 22-23 grader i rummet. men när jag skulle få ur luften spolade jag slingorna med vattenslangen och fick ändå inte ut all luft. jag fick sätta ett rör lodrätt upp ca 0,5 meter på samma anslutning som expansionskärlet för att få ut all luft. då kunde luften samlas i röret-utan röret for luften bara runt i systemet och ut i golvvärmeslingorna igen- men i de här fallet borde ju luften fara ut i resten av systemet- fast det kanske inte cirkulerar alls i golvvärmen?
Jo, det har slutat rinna från säkerhetsventilen...robertdigital skrev:Har du fått stopp på läckaget från säkerhetsventilen nu?
Hur menar du med sammankommplade i slutet av slingorna? Menar du golvvärmeslingorna? Går det inte att se detta på bilderna?
Alla rör som går fram är varma (ljumma/varma) i själva passagen parallellt med golven, men sen från termostaterna o in till själva elementen är det kallt... jag har testat att knacka osv på "piggen" under plast-termostaten, men det hjälper inte... ska man behöva skruva isär hela alltihop och kolla om det sitter nåt "skit" inuti nånstans.
Jag får känslan att det är nåt skit inne i systemet nånstans... vi stängde av alltihopa under ca 3 dagar och körde enbart med eldning i kaminerna, och när jag sedan satte på vanliga värmen igen så verkade det vara bättre snurr...? T.o.m det element som stått iskallt hela tiden blev faktiskt varmt!
Kan det vart nåt skit som setat nånstans och täppt till, som sen "sjunkit undan" när det stod still, och la sig nånstans där det nu inte är i vägen? Låter märkligt tycker jag med
Vår tidigare förbrukning på 32 000 kWh var i ett stort stenhus på nästan 200 kvm så den siffran var kanske inte så himla orimlig egentligen? Vi får väl se denna sommar om det blir nån skillnad. Vi är inga extrema lång-duschare - tvärtom, försöker snåla så mkt det bara går. Förbrukningen under sommarhalvåret i förra huset var låg, ca en 500 kr/månad i kostnad, det säger väl en del om varmvatenförbrukningen kanske?
Brukar man inte säga att 75-80 % av kWh-förbrukningen går till uppvärmning eller? Har för mig att jag hört den siffran förr i sammanhanget?
Elementen på övervåningen är överdimensionerade istället i denna kåk... däremot är själva framledningsrören till övervåningen "smalare" än dom som löper på bottenplan...pellefant skrev:kanske elementen nere är överdimensionerade jämfört med dom uppe-därav tempskillnaden?
Enligt rörisen kan man inte se om det cirkulerar eller ej, när luftbubblorna är "borta" (i början var det MASSOR md luft, så det såg ut som sockerdricka i slangen...)
Nu vet man ju inte om ALLA bubblor verkligen är borta, dom kan ju ligga "vilandes" vart som helst i golvslingorna, eftersom man tydligen inte kan se om det rör sig där eller ej...
Jag menar elementslingan, det går 2 rör fram till alla element - kolla så inte de är hopkopplade i änden/slutet, dvs efter sista elementet..torparinna skrev:
De är säkert inte det men efter bilderna på installationen bör man kolla upp det mesta.
Ja för tusan, fram med skiftnycklarna.torparinna skrev:Alla rör som går fram är varma (ljumma/varma) i själva passagen parallellt med golven, men sen från termostaterna o in till själva elementen är det kallt... jag har testat att knacka osv på "piggen" under plast-termostaten, men det hjälper inte... ska man behöva skruva isär hela alltihop och kolla om det sitter nåt "skit" inuti nånstans.
Du har testat att dra ut stiftet så långt det går? Det är då det är som högst flöde.
Ja, varför inte?torparinna skrev:Jag får känslan att det är nåt skit inne i systemet nånstans... vi stängde av alltihopa under ca 3 dagar och körde enbart med eldning i kaminerna, och när jag sedan satte på vanliga värmen igen så verkade det vara bättre snurr...? T.o.m det element som stått iskallt hela tiden blev faktiskt varmt!
Kan det vart nåt skit som setat nånstans och täppt till, som sen "sjunkit undan" när det stod still, och la sig nånstans där det nu inte är i vägen? Låter märkligt tycker jag medmen jag tror snart både på tomten och satan, så varför inte???
![]()
Om bergvärmeinstallationen var korrekt gjord så skulle det gamla huset dragit över 80 000 kwh för värme och varmvatten - det låter lite i högsta laget.torparinna skrev:Vår tidigare förbrukning på 32 000 kWh var i ett stort stenhus på nästan 200 kvm så den siffran var kanske inte så himla orimlig egentligen? Vi får väl se denna sommar om det blir nån skillnad. Vi är inga extrema lång-duschare - tvärtom, försöker snåla så mkt det bara går. Förbrukningen under sommarhalvåret i förra huset var låg, ca en 500 kr/månad i kostnad, det säger väl en del om varmvatenförbrukningen kanske?
Brukar man inte säga att 75-80 % av kWh-förbrukningen går till uppvärmning eller? Har för mig att jag hört den siffran förr i sammanhanget?
Men det spelar ju ingen roll nu, jag var ute efter sommarförbrukningen i ditt nuvarande hus men du kanske inte har bott i huset så länge.
Du kan ha något som ligger och tjuvdrar ström.
Vi har bara bott här dryga halvåret...robertdigital skrev:
Vad skulle det vara som ligger...???
Stängde idag av ett frysskåp, modell 80-tal (?), får vänta några dar o se om det gjort nån skillnad...