14 206 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
trassel på torpet
Kanon, delen med blått vred ovanför mätaren är säkerhetsventilen.
Det är ur hålet vänt mot väggen det kan komma vatten om förtrycket i kärlet är för lågt.
Testa om det står luft i röret genom att först stänga av cirkulationspumpen och elpatronen.
På min säkerhetsventil så vickar jag sedan av den blå hatten och trycker på "nippeln" som sitter under - nu ska det det komma vatten ur hålet.
På en del säkerhetsventiler så kan man skruva "hatten" i riktningen som pilen i änden pekar på för att släppa på trycket..
Det är ur hålet vänt mot väggen det kan komma vatten om förtrycket i kärlet är för lågt.
Testa om det står luft i röret genom att först stänga av cirkulationspumpen och elpatronen.
På min säkerhetsventil så vickar jag sedan av den blå hatten och trycker på "nippeln" som sitter under - nu ska det det komma vatten ur hålet.
På en del säkerhetsventiler så kan man skruva "hatten" i riktningen som pilen i änden pekar på för att släppa på trycket..
robertdigital skrev:Kan du följa röret från golvbrunnen och se så att inte det finns 2 anslutningar tll röret?
[SE BILDER NEDAN...
Alla kopplingar kan läcka men vi får hoppas att den dolda presskopplingen(?) är tät.
Det ska finnas ett så kallat förtryck i expansionskärlet, det kan kontrolleras genom att sätta tex en pump med manometer på ventilen under expansionskärlet, du måste göra systemet tycklöst innan mätning.
Eeeh... jag fattar inte hur du menar? Kan du förklara tydligare (som till en bäbis, för jag e hur förvirrad som helst...)
Förtrycket i bar ska vara ca (skillnad i höjd mellan högst placerat element och expansionskärl)*0,1 + 0,1.
Du bör ha runt 0,5-0,7 bars förtryck i kärlet.
Om det är ca 3 meter mellan elementet på övervåningen och expansionskärlet som sitter på bottenvåningen - hur ser formeln ut? Jag fattar inte (här heller...sorry)
Om förtryck saknas så tappar kärlet sin funktion och säkerhetsventilen släpper ut övertrycket som uppstår när vattnet stiger i temperatur.
Om jag nu inte har ett sånt "förkärl", innebär det då att eventuellt övertryck leder till att vattnet hamnar i expansionskärlet och om det är på tok för högt, hamnar i golvbrunnen via röret (som jag hoppas är till för detta)???
En koppling kan läcka när ett visst tryck uppstår och när trycket har sjunkit så upphör läckaget.
Tycker inte placeringen av cirk.-pumpen skulle spela så stor roll men är inte säker (är hemmapulare).
Jag förstår inte (se bilderna) om det är två anslutningar till röret som går till brunnen... (ni får verkligen ursäkta detta dumma fruntimmer...) men jag hoppas att det går att tyda på bilderna?
Jag pusslade ihop ett litet motage här, om det går att få ut nåt av det... Jag vet inte om det syns- det är förbaskat svårt att krypa ihop där inne o "nå" allt...robertdigital skrev:
Det var bra det, tror det räcker med bilder tills vidare.
Läs svaret längst upp på sidan så svarar jag på resten av frågorna under tiden.
Läs svaret längst upp på sidan så svarar jag på resten av frågorna under tiden.
HJÄÄÄÄLP!!! Jag gjorde som du sa, och det SPRUTADE massor med vatten (som högtryckstvätt), men nu är grejen att det "rinner" fortfarande ur rörstupmen ot väggen... kommer stötvis, som man hade skurit stora kropsspulsådern på nån stackare... :eek:robertdigital skrev:Kanon, delen med blått vred ovanför mätaren är säkerhetsventilen.
HUR SKA JAG FÅ DETTA ATT SLUTA???
Har fortfarande elpatronen avstängd, testade slå på den, men rinnandet fortsatte... Detta blir en j-lig natt om jag inte får stopp på det här
Har du fört tillbaka "spaken" till ursprungsläget?
Om du vred på den blå hatten: har du vridit den helt tillbaka?
Ha elpatronen och cirkulationspumpen avstängd tills vidare.
Om du vred på den blå hatten: har du vridit den helt tillbaka?
Ha elpatronen och cirkulationspumpen avstängd tills vidare.
Ja, den är tillbaks, man behövde bara "vicka" till på den - precis som du skrev, det gick inte alls trögt, som en smidig engreppsblandare ungefär... Hoppas det ska vara på det viset oxå!robertdigital skrev:
Försökte känna om den kändes "glapp" i läget, men kan inte tycka att det verkar så... kommer det sluta rinna snart tror du?
Testa att vicka på den några ggr.
Vad händer om du stänger den röda ventilen som sitter efter säkerhetsventilen?
Rinner det mycket?
Vad händer om du stänger den röda ventilen som sitter efter säkerhetsventilen?
Rinner det mycket?
Ingen förändring av att stänga ventilen (som var jättetrög att vrida förresten...) men jag testade att "trumma" lita på den blå hatten, och SE då slutade det! Peppar, peppar, jag törs inte kolla igen tror jag ifall det börjat igen..robertdigital skrev:
Vaddå ventil? Som ett vred för stopp/genomgång av vattnet på röret/rören (som den röda som blivit omtalad i sista inläggen här?)._ap_ skrev:
Hur menar du med förinställningen med lågt flöde? Förklara gärna närmare...
Puh, vad ligger trycket på nu?
Troligen satt/sitter det nåt skit i ventilen, jag fick för mig att det var ganska nykonverterat - undrar om det finns nåt smutsfilter installerat...
Motionering av säkerhetsventilen ska göras ett par ggr per år men det känns som jag ska sluta komma med "goda" råd nu, speciellt så här på nattkvisten.
Ta dit rörkrökarn så fort som möjligt och läxa upp honom
.
Troligen satt/sitter det nåt skit i ventilen, jag fick för mig att det var ganska nykonverterat - undrar om det finns nåt smutsfilter installerat...
Motionering av säkerhetsventilen ska göras ett par ggr per år men det känns som jag ska sluta komma med "goda" råd nu, speciellt så här på nattkvisten.
Ta dit rörkrökarn så fort som möjligt och läxa upp honom
Nej, tyvärr... hade alla element öppna i början, eftersom jag i förra huset (med bergvärme) fick lära mig att man skulle ha elementen fullt öppna och sen reglera framledningen via pumpen istället... mest ekonomiskt enligt bergvärmefirman._ap_ skrev:skulle tro att "knäppningarna" kommer från att termostaterna öppnar och stänger, kör man med shunt och innegivare/utegivare kommer det alltid vara flöde i elementen och termostaterna alltid öppna då borde oljuden försvinna..
Nu växlar dom ju mella av/på, blir det tystare om du skruvar upp alla på max??
En teori bara..
Rörisen sa här att man INTE skulla ha så nu, utan hellre högre temperatur på elpatronen och sen strypa elementen (termostaterna alltså) till tex 7an, för att få önskad temperatur inne -
- vilket ju alltså INTE fungerar (heller) !
Han menade iaf att då skulle elpatronen få gå mer sällan, vilket skulle ge strömbesparing. Som det är nu har vi en genomsnittlig förbrukning på 115 kW per dygn, och då eldar vi i kaminen varje dag (eller iaf 5 dgr/vecka) och vädret är ju inte heller direkt isande... fattar ingenting!
Trycket ligger nu på 0,9 (från 1,2 som jag fyllt upp det till tidigare i kväll). MEN - det droppar lite igen... jag har ställt största pastakastrullen under så det ska väl hålla under natten (med några byten) hoppas jag!?robertdigital skrev:Puh, vad ligger trycket på nu?
Ta dit rörkrökarn så fort som möjligt och läxa upp honom.
Smutsfiltret - var ska det sitta i sånt fall och hur ser det ut?
Du kan sussa nu och svara vidare imorrn eller när det passar! Jag är otroligt jättetacksam för all hjälp ska du veta!!!
Jag har tidigare lagt frågan om vart luften från golvvärmen tar vägen - kanske nån kan svara nu på det?_ap_ skrev:Har det suttit temostater på GV framledning??
rätt onödigt när dom mäter tempen i "skrubben" och inte i rummet som GV är i !? Lade givarna i golvbrunnen- mätte till 17 grader i det "hålet", men golvet blev inge varmare för det... därför skruvades termosstaterna bort sen
märklig inkoppling när man kikat igenom alla bilder, slarvig.. Jo - jag tycker inte heller det är speciellt vackert...
Töm hela systemet och sätt ventiler på varje "krets" så man kan köra dom som man vill,
alltså en till GV en till radiatorkrets nere och en till övervåningen.
samt en på röret som går mellan framledning och retur.
Med ventiler, menar du termostater? Blir det inte omöjligt att reglera varje rum, vi vill tex ha svalt på vårt sovrum, medans dotterns sovrum som ligger på samma krets då, vill ha varmt...?
en avluftnings möjlighet vid exp kärl skulle heller inte kännas fel.. Motivera gärna varför - så jag kan förstå bättre.
Om man stänger alla radiatortermostater och "våldskör" GV vars far då ev luft?
Det är otroligt hur mycke luft det kan finnas i GV om man inte förfyller dom som man
kan göra med en riktig GV shuntgrupp.
Smutsfiltret borde ha suttit före cirkulationspumpen och ser oftast ut så här: https://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=438
Eftersom säkerhetsventilen sitter högre än elpatronen så bör det inte vara nån risk att den blir utan vatten (den kan gå sönder då).
Eftersom säkerhetsventilen sitter högre än elpatronen så bör det inte vara nån risk att den blir utan vatten (den kan gå sönder då).