Har aldrig tänkt på detta innan men vilket träslag använder hustillverkare i syll, väggar osv?

Ola78
Vi använder furu och gran till allt virke i konstruktionen, antar att mer eller mindre alla våra konkurrenter gör detsamma.

Redigerat:
B
varför använder du gran? skriver du i nattmössan nu?

B
hoppas du menar möbelsnickeri eller parkett golv eller liknande
gran har så mycke grenar i sig

Ola78
byggare henke skrev:
varför använder du gran? skriver du i nattmössan nu?

Jag skrev att vi(min arbetsgivare alltså) använder gran och fur i konstruktionen. Det är inte jag som köper in virket. Men mycket av vårat K24 klassade virke är just gran, så nog håller det till konstruktioner alltid.

Ola78
"Gran är det träslag man i första hand
använder som byggnadsvirke. Till snickerier, lister och invändiga
paneler används vanligen virke från furu men även gran kan med
fördel användas" saxat ur Skogsindustriernas skrift "att välja trä" läs och begrunda
http://www.skogsindustrierna.org/BinaryLoader.axd?OwnerID=ce859a51-7082-4303-8df0-a7cc80a0efd6&OwnerType=0&PropertyName=EmbeddedFile_3b697868-1cb8-4c4c-bf18-ae75f3d2378e&FileName=Att+v%c3%a4lja+tr%c3%a4-+hela+skriften.pdf&Attachment=True

Jag bor granne med ett av Sveriges största sågverk, och de sågar uteslutande något de klassar som Redwood (gran och tall). De tillverkar förutom sågade trävaror även fönster, men jag har ingen kolla på om båda träslagen letat sig dit eller inte. Det är ju icke önskvärt med kvistar i fönster, men de kapas bort i de fallen de förekommer.

Ola78
Är inte redwood ett nordamerikanskt trädslag? Eller har jag fattat helt galet?

B
jo klassat virke ihop limmat eller snickerier.
man får inte blanda ihiop

Ola78
byggare henke skrev:
jo klassat virke ihop limmat eller snickerier.
man får inte blanda ihiop
Vad menar du med det*börjar bli trött*

Varenda K24-regel jag har fått hem till husbygget har varit gran...både det jag köpt i södra sverige via lokala bygghandlaren och det jag fick med husstommen från Norrland...
Men det är ju enligt skogsindustrierna och andra branschorganisationer så att både tall och gran används till konstruktionsvirke...

B
blir glad. ibland måste man kolla vilka som kan sina grejer

Stora Enso kallar gran och tall för redwood. Ej att med det amerikanska traäslaget!

B
vet ni varför man gärna ska ha gran i sådant som fönster?

Ola78
Fönster tillverkar man väl gärna av kärnfuru då det motstår röta bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.