Hej!

Min fru har hittat en bild på ett bord som hon tycker (okej, jag också om än motvilligt ;)) att jag borde bygga. Det ser ut att vara ganska rejäla stolpar man använt och jag har lite svårt att se vad det kan vara för träslag och dimension . Bordet lär ju bli tungt som f-n kan jag konstatera med tanke på betongstöden och den ganska rejäla dimensionen (vad det nu kan vara). Någon som har bra tips på vad jag kan använda för träslag utan att bli totalt ruinerad och gärna med förslag på var jag skulle kunna hitta något liknande i Stockholmstrakten?
Tjockt träbord med betongstöd och en kruka på ovansidan, placerat i ett modernt vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glad påsk!
Lasse

Det är ek. Märkligt dock att de använder kärnan, som man vanligtvis kastar. Och så har de bitarna ju också spruckit allihopa, vilket man skulle förvänta...

• Gilla
LasseR
  • Laddar…
Tilman Tilman skrev:
Det är ek. Märkligt dock att de använder kärnan, som man vanligtvis kastar. Och så har de bitarna ju också spruckit allihopa, vilket man skulle förvänta...
De där bitarna är troligen utvalda för att man ville få ”ett häftigt mönster” (och kanske för att de var billigare).

• Gilla
LasseR
  • Laddar…
Tack båda två för svar, misstänkte att det kunde vara ek men var inte säker. Kanske inte helt lätt att få tag på som privatperson till ett pris som känns rimligt? Funderar också på vikten, bordet på bilden lär ju inte vara något man flyttar på bara sådär :rolleyes:

Lasse

Bästa svaret

L LasseR skrev:
Hej!

Min fru har hittat en bild på ett bord som hon tycker (okej, jag också om än motvilligt ;)) att jag borde bygga. Det ser ut att vara ganska rejäla stolpar man använt och jag har lite svårt att se vad det kan vara för träslag och dimension . Bordet lär ju bli tungt som f-n kan jag konstatera med tanke på betongstöden och den ganska rejäla dimensionen (vad det nu kan vara). Någon som har bra tips på vad jag kan använda för träslag utan att bli totalt ruinerad och gärna med förslag på var jag skulle kunna hitta något liknande i Stockholmstrakten?
[bild]
Glad påsk!
Lasse
Snyggt bord. Går att hitta ekstolpar på Bauhaus men då är du nog låst till ett mindre och säkerligen tråkigt sortiment.
Är du sugen på att sätta dig i bilen och åka ett par timmar för att göra damen lycklig så kanske detta kan vara ett alternativ. Ekplank i Linköping, se annons.
Har aldrig själv haft kontakt med företaget.

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/ekstolpar_ekplank_almplank_furu_gran_m_m/77393901

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Snyggt bord. Går att hitta ekstolpar på Bauhaus men då är du nog låst till ett mindre och säkerligen tråkigt sortiment.
Är du sugen på att sätta dig i bilen och åka ett par timmar för att göra damen lycklig så kanske detta kan vara ett alternativ. Ekplank i Linköping, se annons.
Har aldrig själv haft kontakt med företaget.

[länk]
Tack!

Det ser precis ut som vad jag behöver (bild 2 i annonsen). Kan absolut vara värt en tripp till Linköping för husfridens skull :D

Lasse

• Gilla
Stefflo
  • Laddar…
Jag har köpt en del från Arnebo sågen. Han kan vara lite svår att prata med i telefon(han är från något balt land) och vill gärna att man kommer dit. Men han är mycket bra att ha att göra med.

De har nyligen byggt en tork så det går att köpa snickeritorrt.

• Gilla
LasseR
  • Laddar…
katos katos skrev:
Jag har köpt en del från Arnebo sågen. Han kan vara lite svår att prata med i telefon(han är från något balt land) och vill gärna att man kommer dit. Men han är mycket bra att ha att göra med.

De har nyligen byggt en tork så det går att köpa snickeritorrt.
Många tack!
Lasse

S sinuslinus skrev:
Prova i Nävekvarn.

[länk]
Tack för tips, jag ska kolla upp det!
Lasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.