Lysröret till mitt badrumsskåp har slutat lysa. Det blinkar och surrar från armaturen.

Jag köpte ett nytt lysrör från Jula men det fungerar inte. Det heter typ T5 4,5W och är 30 cm långt.
Inser att man måste byta glimtändare eller drivdon men hittar inget.

Hur går jag vidare? Behöver jag köpa en ny armatur? Hittar inga bra.

• Trasig lysrörsarmatur placerad ovanpå ett badrumsskåp med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernare lysrörsarmaturer kan sakna glimtändare, men någon elektronik döljer sig nog under plasten (eller i skåpet).
Kanske kan det vara idé att ersätta armaturen mot en modern med LED?
Hur ser det ut invändigt i skåpet?

Du får öppna locket på uppsidan,startern kan sitta ini för att armaturen ska bli lite slim. Var det gamla röret svart i ena änden, så har statern fått stryk.

Ja, det gamla lysröret var svart i ena änden. Det var ett 15 år gammalt konventionellt rör.
I skåpet är ingen annan elektronik som hör till belysningen. Bara en kontakt.
Jag ska försöka bryta upp plasten och se vad som finns i. Känns dock som för lite plats för ett drivdon.
Det nya ”lysröret” är led. Jag har kollat efter nya armaturer men hittar inga förutom hos Svedbergs och de kostar 1000 kr…

H Hasse C skrev:
Ja, det gamla lysröret var svart i ena änden. Det var ett 15 år gammalt konventionellt rör.
Jag ska försöka bryta upp plasten och se vad som finns i. Känns dock som för lite plats för ett drivdon.
Det nya ”lysröret” är led. Jag har kollat efter nya armaturer men hittar inga förutom hos Svedbergs och de kostar 1000 kr…
Ingen mening med att bråka med den, bara byta till en ny. Kostar inte många kronor och finns i 30cm längd och direkt till 230 volt. Här finns lite att väja på. Kan bli för starkt lyse,men den på Jula är 4W och sitter säkert monterad, så det går att se hur stark den är.
https://www.google.com/search?q=led...gAEEUYOTIJCAEQABgNGIAEMgoIAhAAGIAEGKIEMgoIAxA

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
Du behöver nog inte bryta upp plasten. Det finns ju 2 klämhakar.

J Jonas928 skrev:
Du behöver nog inte bryta upp plasten. Det finns ju 2 klämhakar.
Jag vet🙂 Men min erfarenhet av 15 gammal plast är nog att det går sönder rätt lätt…

Det ser ut att vara en armatur för ett T5-rör. Dessa brukar inte ha glimtändare. När det gäller LED-rören fungerar de inte med alla drivdon. Men de fungerar utan. Så troligen är det möjligt att öppna armaturen och plocka bort drivdonet. Då kommer du inte att kunna använda ett vanligt lysrör sedan. Men det kanske inte är så stort problem.

H Hasse C skrev:
Jag vet🙂 Men min erfarenhet av 15 gammal plast är nog att det går sönder rätt lätt…
Om plasten är spröd efter 15 år så borde resten oxå vara det. Så köp nytt.

A Avemo skrev:
Det ser ut att vara en armatur för ett T5-rör. Dessa brukar inte ha glimtändare. När det gäller LED-rören fungerar de inte med alla drivdon. Men de fungerar utan. Så troligen är det möjligt att öppna armaturen och plocka bort drivdonet. Då kommer du inte att kunna använda ett vanligt lysrör sedan. Men det kanske inte är så stort problem.
Tog isär armaturen och den innehöll ett kretskort med rätt många komponenter. Ingen såg bränd ut men jag kommer inte ge mig på att försöka laga den.
Får bli den här som lösning:
https://www.computersalg.se/i/77117...33XkSJdPeWd6CMT10BpHPjf0NceXPv0a7QlGvcNylmvG0

H Hasse C skrev:
Tog isär armaturen och den innehöll ett kretskort med rätt många komponenter. Ingen såg bränd ut men jag kommer inte ge mig på att försöka laga den.
Får bli den här som lösning:
[länk]
Det fungerar säkert det också. Men om du kan acceptera att framöver bara använda LED-lysrör kan du helt ta bort kretskortet och koppla 230V direkt på röret. Ibland följer det med LED-rören instruktioner för hur man gör detta.

• Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.