Hej!
har ett akut problem med låset i ytterdörren.

Plötsligt slutade vredet att funka, det bara spinner runt runt och låset är i det låsta positionen :-(
Som betyder att ytterdörren inte kan öppnas...suck.

Jag har plockat bort vredet och vredsatsen insida och även låscylindern på utsida. Kan inte se något fel med dessa delar, och inga lösa skruvar inuti. Se bilderna.

Misstänker att någon del i själva låshuset (kistan?) är trasig, eftersom när jag vrider den (inuti) med en platt skruvmejsel, den bara vrider runt runt. Tyvärr kan jag inte inspektera låshuset eftersom låset är i på (dvs i låst läge).. Har någon haft likadant problem? Vad gör man?? Tacksam för att råd och hjälp!
Mvh JeffBeck
ps-Låset är ca. 10 år gammalt.

Demonterat dörrvred och låscylinder på en ytterdörren där användaren har problem med låset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vridet bara vrider runt runt...
Närbild på en demonterad dörrlåsmekanism med synlig skruvmejsel och inga lösa delar.
Skapa konto
den också bara vrider runt runt...
Demonterad låscylinder och dörrvred ligger på ett mönstrat tyg.
Skapa konto
cylindern verkar ok så långt jag kan se...men hur vet man?

Se till att pilen i krysset ligger lika på in och utsidan sedan testar du att låsa upp med en platt skruvmejsel som påverkar både in och utsidans cylinderroddare samtidigt.

• Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Se till att pilen i krysset ligger lika på in och utsidan sedan testar du att låsa upp med en platt skruvmejsel som påverkar både in och utsidans cylinderroddare samtidigt.
OK, tack för förslaget. Ska testa!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.