4 478 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Trasiga rör.
Hej,
Då åkte man glad i hågen till sommarhuset, och kunde ganska snabbt konstatera att
jag slarvade rejält i höstas, när det gäller vattnet i rören inne i huset. På flera ställen
har kopplingarna släppt, samt ett rör har spruckit.
Detta blir en del pyssel att reparera, men till frågan:
Finns det någpt bra sätt att tömma hela systemet till hösten?
En tanke är att sätta ballofixer på T-lopplingar nära pumpautomaten, och sedan försöka blåsa ur vattnet med tryckluft.
Kom gärna med tips :
Då åkte man glad i hågen till sommarhuset, och kunde ganska snabbt konstatera att
jag slarvade rejält i höstas, när det gäller vattnet i rören inne i huset. På flera ställen
har kopplingarna släppt, samt ett rör har spruckit.
Detta blir en del pyssel att reparera, men till frågan:
Finns det någpt bra sätt att tömma hela systemet till hösten?
En tanke är att sätta ballofixer på T-lopplingar nära pumpautomaten, och sedan försöka blåsa ur vattnet med tryckluft.
Kom gärna med tips :
Det verkar krångligt. En tappventil på lägsta punkten och en luftningsventil vid högsta punkten(-erna) så gör ju gravitationen jobbet.?Jeppson skrev:
Det var vad jag tänkte, men då blir det flera ställen att "tömma" systemet på,
med tanke på att rören i huset går upp till tak, ner igen å upp igen....
Men absolut, den lösningen du är inne på kanske ändå är den bästa :-?
med tanke på att rören i huset går upp till tak, ner igen å upp igen....
Men absolut, den lösningen du är inne på kanske ändå är den bästa :-?
skaa du nuändå pula me trasiga rör se till o gör om de så att du lägger dom me fall så du kan tömma lite smidigare nästa gång de är dax att vinterförvara stuganJeppson skrev:
Häverteffekten borde iofs dra ur det mesta av vattnet ur alla kringelikrokar så länge du tappar i lägsta punkten (och inte släpper in luft någon annanstans än i "ändarna").Jeppson skrev:
Om den enda lösningen för att tömma är trycklyft så är det ett utmärkt sätt att tömma systemet på.
Klicka här för att svara
