Hej,

Då åkte man glad i hågen till sommarhuset, och kunde ganska snabbt konstatera att
jag slarvade rejält i höstas, när det gäller vattnet i rören inne i huset. På flera ställen
har kopplingarna släppt, samt ett rör har spruckit.

Detta blir en del pyssel att reparera, men till frågan:

Finns det någpt bra sätt att tömma hela systemet till hösten?
En tanke är att sätta ballofixer på T-lopplingar nära pumpautomaten, och sedan försöka blåsa ur vattnet med tryckluft.

Kom gärna med tips ::)
 
C
Jeppson skrev:
Finns det någpt bra sätt att tömma hela systemet till hösten?
En tanke är att sätta ballofixer på T-lopplingar nära pumpautomaten, och sedan försöka blåsa ur vattnet med tryckluft.
Det verkar krångligt. En tappventil på lägsta punkten och en luftningsventil vid högsta punkten(-erna) så gör ju gravitationen jobbet.?
 
Det var vad jag tänkte, men då blir det flera ställen att "tömma" systemet på,
med tanke på att rören i huset går upp till tak, ner igen å upp igen....

Men absolut, den lösningen du är inne på kanske ändå är den bästa :-?
 
Vi hade en tappkran under sommarstugan som stod på plintar, öppnade den så tömdes hela systemet.. Aldrig ett fruset rör..
 
Jeppson skrev:
Det var vad jag tänkte, men då blir det flera ställen att "tömma" systemet på,
med tanke på att rören i huset går upp till tak, ner igen å upp igen....
skaa du nuändå pula me trasiga rör se till o gör om de så att du lägger dom me fall så du kan tömma lite smidigare nästa gång de är dax att vinterförvara stugan
 
C
Jeppson skrev:
Det var vad jag tänkte, men då blir det flera ställen att "tömma" systemet på,
med tanke på att rören i huset går upp till tak, ner igen å upp igen....
Häverteffekten borde iofs dra ur det mesta av vattnet ur alla kringelikrokar så länge du tappar i lägsta punkten (och inte släpper in luft någon annanstans än i "ändarna").
 
Tack för all input, nu vet jag vad jag har att göra i helgen som kommer ::)

//Jeppson
 
Om den enda lösningen för att tömma är trycklyft så är det ett utmärkt sätt att tömma systemet på.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.