Enklare att gissa än plocka ut? ;)

magnu skrev:
[länk]

Skyddet är beskrivet på sidan 231.

Om man lyckas plocka ut eller gissa de 64 säkerhetsbitarna...
Om de har aktiverat skyddet, vilket jag förmodar att de har, men helt säkert är det ju inte :) Särskilt inte hos piratkopierarna ;)

thomasx skrev:
Om de har aktiverat skyddet, vilket jag förmodar att de har, men helt säkert är det ju inte :) Särskilt inte hos piratkopierarna ;)
Njae, men vi är väl ute efter att återställa originalet.
Men skyddet är 8 bytes som ska programmeras, oaktiverat är det väl = 0xFFFF_FFFF, men det har alltid ett värde.

Annars, står det i kapitel 4 här http://www.cl.cam.ac.uk/techreports/UCAM-CL-TR-630.pdf metoderna för att lista ut vad nyckeln är.

P
ja nu när alla andra märken börjat med 4.0ah batterier så tycker man ju att makita ska hänga på.. men dom blir nog tvugna i slutändan! dom kan inte ha dessa batterier förevigt!

och nu har Metabo gått ett steg längre!!

http://www.toolstop.co.uk/exclusive-5.2ah-new-from-metabo-a1271

snart har vi ett litet kärnkraftverk monterat på skruvdragaren :wow:

pleqtiz skrev:
ja nu när alla andra märken börjat med 4.0ah batterier så tycker man ju att makita ska hänga på.. men dom blir nog tvugna i slutändan! dom kan inte ha dessa batterier förevigt!

[länk]

http://www.werkzeug-news.de/akkuwerkzeuge/13/metabo-52ah-1073.html
Här är ytterliggande en artikel på tyska som bekräftar att batteriet inte är större eller tyngre än Metabos 4.0 Ah och 3.0 Ah batterier vilket innebär att det nya batteriet har 10 celler vilket är standard. Nu är ju bara frågan om de jobbat något på laddtiden eller om den också ökar med 30% precis som kapaciteten. Även intressant är att de kommer göra slim-batterier på 2.6 Ah vilket i princip matchar förra generationens 18V NiMh batteriers maxkapacitet men med halva vikten.

Makita är ju nu rejält på efterkälken så frågan är om de kan gå på 6.0 Ah direkt.

Helioz skrev:
[länk]
Här är ytterliggande en artikel på tyska som bekräftar att batteriet inte är större eller tyngre än Metabos 4.0 Ah och 3.0 Ah batterier vilket innebär att det nya batteriet har 10 celler vilket är standard. Nu är ju bara frågan om de jobbat något på laddtiden eller om den också ökar med 30% precis som kapaciteten. Även intressant är att de kommer göra slim-batterier på 2.6 Ah vilket i princip matchar förra generationens 18V NiMh batteriers maxkapacitet men med halva vikten.

Makita är ju nu rejält på efterkälken så frågan är om de kan gå på 6.0 Ah direkt.
Högre kapacitet kommer som regel på bekostnad av max effektuttag och livslängd. Cellerna metabo använder är så klart det senaste, men att makita m.fl. inte valt att hänga med kan bero på kompromisser man inte vill göra. Ska man bibehålla kort laddtid, dvs ökad laddeffekt kortar man antagligen batterilivslängden än mer.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Det är svårt att ladda batterier fort.
Vissa laddstationer har en inbyggd fläkt som drar luft genom batteripaket, för att kyla ackumulatorerna under laddcykeln.
Ju högre kapacitet, desto mer energi måste tryckas in i batterierna vid laddtillfället, desto mer förlustenergi blir det, som måste kylas bort.

pleqtiz skrev:

[länk]

Lite off-topic måste jag säga att jag inte alls förstår denna hets med Ah på batterier till skruvdragare. Vad är det för typer av uppgifter man utför med skruvdragaren om 2-3Ah inte räcker? Sitter man ensam på en bergstopp utan el och skruvar i en vecka? Min nästa dragare (när mina C12 från 2005 behagar ge upp, inga sådana indikationer ännu) kommer att ha mindre Ah än idag. Har idag 3,0Ah (förvisso extra tunga för att det är NiMh) och kommer istället att byta till 1,3Ah pga vikten. Finns ingen risk att jag skruvar så mycket att 2 skruvdragare med 2x1,3Ah inte kommer att hålla mig igång...frågan är om inte en skruvdragare med 2x1,3Ah hade räckt väldigt långt det också.

När det gäller cirkelsågar/tigersågar kan jag förstå att man behöver mer Ah. Men där är ju ofta en 230V att föredra ändå.

Daniel_N skrev:
Lite off-topic måste jag säga att jag inte alls förstår denna hets med Ah på batterier till skruvdragare. Vad är det för typer av uppgifter man utför med skruvdragaren om 2-3Ah inte räcker? Sitter man ensam på en bergstopp utan el och skruvar i en vecka? Min nästa dragare (när mina C12 från 2005 behagar ge upp, inga sådana indikationer ännu) kommer att ha mindre Ah än idag. Har idag 3,0Ah (förvisso extra tunga för att det är NiMh) och kommer istället att byta till 1,3Ah pga vikten. Finns ingen risk att jag skruvar så mycket att 2 skruvdragare med 2x1,3Ah inte kommer att hålla mig igång...frågan är om inte en skruvdragare med 2x1,3Ah hade räckt väldigt långt det också.

När det gäller cirkelsågar/tigersågar kan jag förstå att man behöver mer Ah. Men där är ju ofta en 230V att föredra ändå.
Helt rätt, mina 3ah batterier kommer hänga med tills de dör :)
Men för en hemmapulare som mig så får det bli samma batterier till alla maskiner, dragare, cirkel och tiger all alike, finkar finfint. det är bara när man ska såga mycket med tigersågen som sladdvariant kommer fram. Cirkelsågen är ju så grymt smidig utan sladd så där byter jag gärna batteriet när det behövs :)

Sen är det ju så att det är sällan en nackdel med mycket kräm :) Fördelen blir när man, som du antyder, kan vända på steken och dra ner vikten med bibehållen kapacitet. Ty, när de där 6Ah batterierna (eller snarare 3Ah celler) kommer som någon nämner, så kommer mina batterier bli hälften så stora och hälften så tunga istället, me like :)

• Gilla
magnu
  • Laddar…
pleqtiz skrev:

[länk]

Nu har Makita kommit med 4ah batterier, de var nog så illa tvungna. Är nästan som jakten på watt och högtalare och tro att högre är bättre.
http://www.toolstop.co.uk/makita-dh...on-combi-drill-2-speed-1-x-4ah-battery-p66800
http://www.toolstop.co.uk/makita-bl1840-196399-0-18-volt-4ah-lithium-ion-battery-p66823

Ny laddare också men det tar 36 minuter för ett 4ah batteri istället för 22 min som för ett 3ah, det är 60% längre för 33% mer kapacitet.

Har precis införskaffat en till metabo skruvdragare (18v lt med löstagbar chuck) och mutterdragare. Tog även ett 5,2Ah batteri eftersom det ändå var kampanj på det, och det är precis samma storlek och vikt som mina 2,6Ah från 2009.
Jag har inte mätt upp hur lång laddningstid det är, men jag kan vid tillfälle jämföra vilken skillnad det är mellan 5,2 och 2,6 om någon är intresserad.

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Göran.W
Något man inte får glömma som många gör i jakten på Ah är att kör man något som är väldigt effekt krävande som cirkelsåg , Borrar betong eller användet tex stora trä borr så bör man inte ha för stor kapacitet i batterierna för när man använder det frigörs värme och har man då tex 5,2 Ah så ska värmen avges i en cell på 2,6Ah som är precis lika stor som 1,5Ah cellerna i ett 3,0Ah batteri så det som händer är att cellen i det kraftigare batteriet blir så varm att antingen elektroniken slår ifrån innan det är tomt eller batteriet behöver svalna 30 minuter innan det går att ladda och där tappar man hela vitsen med ett kraftigare batteri.
Man förkortar livslängden med rätt radikalt.
Så kör man hårt bör man ha låg kapacitet och små skruvar man hela dagen eller belastar maskinen lite så hög kapacitet som möjligt.
Anningen bakvänt men så ser verkligheteten ut.

• Gilla
3ple och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Kör med nya batterier med indikering, till gamla maskiner, så får ha koll på att inte ladda ur dem helt, missade det på ett ganska nytt 3Ah batteri, det lyste ingen diod och laddaren indikerade trasigt batteri, nu har det legat minst ett år, så tog äntligen tag i saken.

Har de en vit plombering på en av skruvarna, så dra i en vanlig träskruv i den och dra ut medhjälp av tänger. Det är Torx T10, på gamla batterier är det en plupp i mitten så då behöver man T10 tamper proof tex Biltema har en sats med sådana för en hundring.

När man öppnat batteriet så ser man fem par med batterier, alla utom ett par visade typ 3,67 V utom ett par som visade 0 V, detta par matar antagligen lysdiodkretsen och blir därför tomt fortare än de andra.

Jag har en laddare som laddar enstaka Lions batterier med 500mA, så jag satte ett löst lite urladdat batteri i laddaren, som jag sedan parallellkopplade med 0 V paret, med ett par ledare, kopplade loss ledaren då och då och mätte spänningen, när den blivit ungefär 3,67 Volt så slutade jag att ladda och skruvade ihop batteriet igen. Det gick sedan att ladda i en vanlig makitaladdare och är nu fulladdat.

Jag var noga med att inte sätta det i laddaren mer än den första gången, då jag hört att det spärras tredje gången man försöker ladda ett trasigt batteri. (Har köpt några utbyteskretsar från Banggood, men ej testat ännu)

Snailman
Snailman Snailman skrev:
Kör med nya batterier med indikering, till gamla maskiner, så får ha koll på att inte ladda ur dem helt, missade det på ett ganska nytt 3Ah batteri, det lyste ingen diod och laddaren indikerade trasigt batteri, nu har det legat minst ett år, så tog äntligen tag i saken.

Har de en vit plombering på en av skruvarna, så dra i en vanlig träskruv i den och dra ut medhjälp av tänger. Det är Torx T10, på gamla batterier är det en plupp i mitten så då behöver man T10 tamper proof tex Biltema har en sats med sådana för en hundring.

När man öppnat batteriet så ser man fem par med batterier, alla utom ett par visade typ 3,67 V utom ett par som visade 0 V, detta par matar antagligen lysdiodkretsen och blir därför tomt fortare än de andra.

Jag har en laddare som laddar enstaka Lions batterier med 500mA, så jag satte ett löst lite urladdat batteri i laddaren, som jag sedan parallellkopplade med 0 V paret, med ett par ledare, kopplade loss ledaren då och då och mätte spänningen, när den blivit ungefär 3,67 Volt så slutade jag att ladda och skruvade ihop batteriet igen. Det gick sedan att ladda i en vanlig makitaladdare och är nu fulladdat.

Jag var noga med att inte sätta det i laddaren mer än den första gången, då jag hört att det spärras tredje gången man försöker ladda ett trasigt batteri. (Har köpt några utbyteskretsar från Banggood, men ej testat ännu)

Batteriet blev tomt igen när jag använt det, så laddade varje batteripar fullt för sig igen, när det kom ner till två lysdioder så laddade jag det i vanlig laddare, men när den var färdig lyste bara tre lysdioder. Plockade isär det och mätte, det urladdade paret var en tiondel eller två under spänningen på övriga celler, så testar nu med att bara ladda just detta par fullt, så får jag se hur det går?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.