Fairlane
Hej,

Vi har ett badrum, totalrenoverat med ny golvvärme etc 2012 (om jag minns rätt).

På sistone har det börjat strula så att värmen inte slås på då och då. Det är helt enkelt ett kallt golv vissa dagar när man kliver in på morgonen. Tittar man i displayen så står det att den är inställd på 22 grader, men klicka man sen på OK så ser man att den anser att golvet är 17 grader eller så. Sen klickar den igång och värmer golvet. Det är alltså som att man måste klicka på knapparna varje dag för att den ska vara aktiv.
Eftersom det blir varmt när den är igång så borde väl inte felet ligga i golvet?

Frågan är om man bara kan byta termostaten?
Är det ett behörighetskrävande arbete eller är det något jag får göra själv, som att byta ett vägguttag eller en strömbrytare?

Termostaten ser ut som på bifogad bild.

Digital termostat för golvvärme med blå bakgrundsbelysning som visar 22 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för hjälp.

Låter som att termostaten är kass. Skulle säga att den ska bytas av elektriker. Lär inte vara svårt om du vet hur du ska göra. Ladda ner manualen och titta lite i den.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Ok, ska kolla manualen och se hur det ser ut. Jag har inget emot att en elektriker kommer om det behövs, men då samlar jag ihop mer saker som ska göras samtidigt.

Det som kan vara lite struligt, är om även golvgivaren skall bytas. Får du tag i en identisk termostat, så kan man kanske behålla golvgivaren. Annars bör du byta den till den som hör ihop med den nya termostaten.

Givaren skall sitta i en slang som är ingjuten en bit i golvet. Är det rätt gjort så skall det gå att dra ut den, från termostatens dosa, och skjuta in en ny. sätt ett märke på termostatkabeln innan du drar ur den, sätt ett märke på den nya kabeln så du vet när den har kommit ända in.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Tack,

Ska kolla om givaren är samma om jag hittar en liknande termostat.

Om det är behörighetskrävande så kommer det dra ut på tiden innan jag fixar den, om jag inte gör det själv ändå, eftersom jag inte kan komma på något annat som behöver göras också. Kostnad för framkörning etc blir rätt hög för bara ett litet (?) jobb.

Det är med stor sannolikhet termostaten som är trasig. De brukar bete sig på det viset som du beskriver när de går sönder.
Att byta ut den själv är väldigt enkelt och så vitt jag vet inget behörlighets krävande jobb. Det är liksom att byta ut brytare eller eluttag.
Ta en bild när du öppnar den och koppla sladdarna till den nya enligt bilden.
Om den är mindre än 2 år gammal då kan ringa till tillverkaren för att få en ny.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Devi har en termostat som är programmerbar för olika givare. Tror den heter Touch.
Om det inte är fel på givaren så bör man undvika att dra ur den. Risken är att man inte får in nya givaren hela vägen och får klara sig på rumsgivaren i termostaten med sämre komfort.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Och jobbet är behörighetskrävande. Och det är till den som sålt/monterat termostaten man sk vända sig vid reklamation.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Termostaten är minst 5 år så reklamation kan jag nog glömma. Jag kollar beskrivningen och monterar själv om jag inte är det minsta osäker. Om jag är ens ett uns tveksam får jag stå ut tills jag hittar mer elarbete.

Köp en lika så är det bara att flytta över trådarna, byt inte ut golvgivaren innan du provat med den nya termostaten.
https://www.elbutik.se/product.html/t2-nrg-temp-termostat eller E 8581587.
Det är en komplett termostat med golvgivare och olika ramar. Och deras pris är helt OK.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Stort tack.

Har du provat att göra en fabriksåterställning på den?
Det finns flera inställningar med ecohome/ecooffice tex. tänkte bara för att utesluta att den är felinställd.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har du provat att göra en fabriksåterställning på den?
Det finns flera inställningar med ecohome/ecooffice tex. tänkte bara för att utesluta att den är felinställd.
Nej det har jag inte. Visste inte det gick. Den satt här när vi köpte huset på 3 år sen. Ska kolla på det. Skadar som sagt inte att prova

Fairlane
Återkoppling:
Den gamla termostaten ville inte längre vara med. Det blev bara sämre och sämre.
En ny termostat monterades i helgen och sedan dess har det fungerat utmärkt.

Kuriosa: På den gamla termostaten satt den en klisterlapp med tillverkningsdatum (?) som var någon gång under 2012. På den nya satt den en likadan lapp med ett datum någon gång från 2013, så det verkar vara en vara som kan bli liggande på lager länge.

• Gilla
Frostvik och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Jättegammalt inlägg men har en liknande termostat i huset vi köpt och vi vet inte om det är själva termostaten eller nått annat som är fel.
Var köpte du en "ny" av samma märke/modell?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.