Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Hej,
Vi har ett badrum, totalrenoverat med ny golvvärme etc 2012 (om jag minns rätt).
På sistone har det börjat strula så att värmen inte slås på då och då. Det är helt enkelt ett kallt golv vissa dagar när man kliver in på morgonen. Tittar man i displayen så står det att den är inställd på 22 grader, men klicka man sen på OK så ser man att den anser att golvet är 17 grader eller så. Sen klickar den igång och värmer golvet. Det är alltså som att man måste klicka på knapparna varje dag för att den ska vara aktiv.
Eftersom det blir varmt när den är igång så borde väl inte felet ligga i golvet?
Frågan är om man bara kan byta termostaten?
Är det ett behörighetskrävande arbete eller är det något jag får göra själv, som att byta ett vägguttag eller en strömbrytare?
Termostaten ser ut som på bifogad bild.
Tack för hjälp.
Vi har ett badrum, totalrenoverat med ny golvvärme etc 2012 (om jag minns rätt).
På sistone har det börjat strula så att värmen inte slås på då och då. Det är helt enkelt ett kallt golv vissa dagar när man kliver in på morgonen. Tittar man i displayen så står det att den är inställd på 22 grader, men klicka man sen på OK så ser man att den anser att golvet är 17 grader eller så. Sen klickar den igång och värmer golvet. Det är alltså som att man måste klicka på knapparna varje dag för att den ska vara aktiv.
Eftersom det blir varmt när den är igång så borde väl inte felet ligga i golvet?
Frågan är om man bara kan byta termostaten?
Är det ett behörighetskrävande arbete eller är det något jag får göra själv, som att byta ett vägguttag eller en strömbrytare?
Termostaten ser ut som på bifogad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för hjälp.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Det som kan vara lite struligt, är om även golvgivaren skall bytas. Får du tag i en identisk termostat, så kan man kanske behålla golvgivaren. Annars bör du byta den till den som hör ihop med den nya termostaten.
Givaren skall sitta i en slang som är ingjuten en bit i golvet. Är det rätt gjort så skall det gå att dra ut den, från termostatens dosa, och skjuta in en ny. sätt ett märke på termostatkabeln innan du drar ur den, sätt ett märke på den nya kabeln så du vet när den har kommit ända in.
Givaren skall sitta i en slang som är ingjuten en bit i golvet. Är det rätt gjort så skall det gå att dra ut den, från termostatens dosa, och skjuta in en ny. sätt ett märke på termostatkabeln innan du drar ur den, sätt ett märke på den nya kabeln så du vet när den har kommit ända in.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Tack,
Ska kolla om givaren är samma om jag hittar en liknande termostat.
Om det är behörighetskrävande så kommer det dra ut på tiden innan jag fixar den, om jag inte gör det själv ändå, eftersom jag inte kan komma på något annat som behöver göras också. Kostnad för framkörning etc blir rätt hög för bara ett litet (?) jobb.
Ska kolla om givaren är samma om jag hittar en liknande termostat.
Om det är behörighetskrävande så kommer det dra ut på tiden innan jag fixar den, om jag inte gör det själv ändå, eftersom jag inte kan komma på något annat som behöver göras också. Kostnad för framkörning etc blir rätt hög för bara ett litet (?) jobb.
Det är med stor sannolikhet termostaten som är trasig. De brukar bete sig på det viset som du beskriver när de går sönder.
Att byta ut den själv är väldigt enkelt och så vitt jag vet inget behörlighets krävande jobb. Det är liksom att byta ut brytare eller eluttag.
Ta en bild när du öppnar den och koppla sladdarna till den nya enligt bilden.
Om den är mindre än 2 år gammal då kan ringa till tillverkaren för att få en ny.
Att byta ut den själv är väldigt enkelt och så vitt jag vet inget behörlighets krävande jobb. Det är liksom att byta ut brytare eller eluttag.
Ta en bild när du öppnar den och koppla sladdarna till den nya enligt bilden.
Om den är mindre än 2 år gammal då kan ringa till tillverkaren för att få en ny.
Devi har en termostat som är programmerbar för olika givare. Tror den heter Touch.
Om det inte är fel på givaren så bör man undvika att dra ur den. Risken är att man inte får in nya givaren hela vägen och får klara sig på rumsgivaren i termostaten med sämre komfort.
Om det inte är fel på givaren så bör man undvika att dra ur den. Risken är att man inte får in nya givaren hela vägen och får klara sig på rumsgivaren i termostaten med sämre komfort.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Termostaten är minst 5 år så reklamation kan jag nog glömma. Jag kollar beskrivningen och monterar själv om jag inte är det minsta osäker. Om jag är ens ett uns tveksam får jag stå ut tills jag hittar mer elarbete.
Köp en lika så är det bara att flytta över trådarna, byt inte ut golvgivaren innan du provat med den nya termostaten.
https://www.elbutik.se/product.html/t2-nrg-temp-termostat eller E 8581587.
Det är en komplett termostat med golvgivare och olika ramar. Och deras pris är helt OK.
https://www.elbutik.se/product.html/t2-nrg-temp-termostat eller E 8581587.
Det är en komplett termostat med golvgivare och olika ramar. Och deras pris är helt OK.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Nej det har jag inte. Visste inte det gick. Den satt här när vi köpte huset på 3 år sen. Ska kolla på det. Skadar som sagt inte att provaPeter2400 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Återkoppling:
Den gamla termostaten ville inte längre vara med. Det blev bara sämre och sämre.
En ny termostat monterades i helgen och sedan dess har det fungerat utmärkt.
Kuriosa: På den gamla termostaten satt den en klisterlapp med tillverkningsdatum (?) som var någon gång under 2012. På den nya satt den en likadan lapp med ett datum någon gång från 2013, så det verkar vara en vara som kan bli liggande på lager länge.
Den gamla termostaten ville inte längre vara med. Det blev bara sämre och sämre.
En ny termostat monterades i helgen och sedan dess har det fungerat utmärkt.
Kuriosa: På den gamla termostaten satt den en klisterlapp med tillverkningsdatum (?) som var någon gång under 2012. På den nya satt den en likadan lapp med ett datum någon gång från 2013, så det verkar vara en vara som kan bli liggande på lager länge.