Om bägge kopparrören blev varma samtidigt (några sekunders fördröjning) så är det fel på golvvärmeshunten.
Då strömmar vattnet bakvägen genom ”backventilen”

Rörledningar med markerade sektioner, antagligen för att visa ett problem eller område av intresse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(principbild, tilloppet nedre vänster, returen nedre höger, framledning/cirkulationspump gv-slinga rakt upp, retur gv-slinga höger.)

Går cirkulationspumpen för golvvärmen?
Den det står Grundfors på längst till höger i bilden.

Demmpa Demmpa skrev:
Om bägge kopparrören blev varma samtidigt (några sekunders fördröjning) så är det fel på golvvärmeshunten.
Då strömmar vattnet bakvägen genom ”backventilen”

[bild]
(principbild, tilloppet nedre vänster, returen nedre höger, framledning/cirkulationspump gv-slinga rakt upp, retur gv-slinga höger.)
låter inte bra. Vad blir nästa steg? Känns som att jag får ring en VVS-firma som hjälper mig. Behöver den bytas ut helt eller räcker det med en backventil?
Det är svårt att lösa själv antar jag?

K Kontoristen7 skrev:
Går cirkulationspumpen för golvvärmen?
Den det står Grundfors på längst till höger i bilden.
jag är osäker men jag har ingen mer cirk-pump så jag tänker att den driver golvvärmen & övriga radiatorer. Men jag vet eg inte alls

J tibello skrev:
jag är osäker men jag har ingen mer cirk-pump så jag tänker att den driver golvvärmen & övriga radiatorer. Men jag vet eg inte alls
Pumpen på bilden är bara till golvet -För resten av huset borde det finnas en pump nära eller i pannan/bergvärmen/värmeväxlare eller vad du nu har.

K Kontoristen7 skrev:
Pumpen på bilden är bara till golvet -För resten av huset borde det finnas en pump nära eller i pannan/bergvärmen/värmeväxlare eller vad du nu har.
vi har fjärrvärme

J tibello skrev:
vi har fjärrvärme
I fjärrvärmecentralen sitter det en cirkulationspump.

Demmpa Demmpa skrev:
Blev bägge blåa slangarna varma?
Eller var det bara kopparrören som blev varma?
jag kollade precis nu igen. Nu är båda kopparrören samt de blå slangarna iskalla.
Men termostaten stod på låg inställning efter att jag pillade lite igår så drog upp den igen om det spelar roll om rören & slangarna är kalla.

ska jag pilla på nippeln mer? Kanske bara hjälpte tillfälligt?

Hej igen hörni
Vad tror ni om det här. Jag testade igår igen att trycka på nippeln, värme kom direkt i ena röret & ena slangen.
Jag satte tillbaka ställdonet eller vad den kallas.
Ingen värme kom.

jag tkr att det är konstigt att värmen inte kommer upp i golvet när det nu kommer igång där nere.
Min tanke är vad händer när jag monterar tillbaka ställdonet?
Kan det vara ngt som bryter där?
Att det är kortis eller ngt i ställdonet som bryter värmen som jag precis fått igång?
Är jag ute & cyklar?

om jag har ngn poäng i det påståendet så undrar jag vad som är risk eller vad som händer om jag gör likadant ikväll men låter ställdonet hänga. Jag monterat inte tillbaka det.
Kan jag göra på det sättet i typ 2 dagar?
Om värmen kommer i golvet kan man då tänka att jag behöver byta ställdonet?
Eller säger det ingenting nytt egentligen?

J tibello skrev:
Vad tror ni om det här. Jag testade igår igen att trycka på nippeln, värme kom direkt i ena röret & ena slangen.
Jag satte tillbaka ställdonet eller vad den kallas.
Ingen värme kom.
Kommer värmen när du trycker ner stiftet eller när stiftet är obelastat?

Exakt vad står det på ställdonet?

Har du någon spänningsprovare/multimeter så att du kan mäta spänning?

Demmpa Demmpa skrev:
Kommer värmen när du trycker ner stiftet eller när stiftet är obelastat?

Exakt vad står det på ställdonet?

Har du någon spänningsprovare/multimeter så att du kan mäta spänning?
lite oklart när värmen kommer men antar att det är när stiftet är obelastat. Nu har det suttit av några timmar & golvet är varmt.

kollar jag i ställdonet i plasten så ser det ut som att en liten liten plastbit gått av. Inte helt säker men det ser så ut.
En liten liten bit från den vänstra delen av det svarta, ser grått ut på bilden. Typ som ett stift i plast som gått av ser det ut som men kan ha fel.

bild på plastkåpan & text på den

vad innebär det här?
Kan jag ha det såhär tills vidare?

• Vit apparat märkt "Thermotech", elektrisk data, IP44 klassning, normalt stängd, kabel, svart bakgrund.
    Skapa konto
  • Plastkomponent, möjligen en del av en apparat eller maskin, med rör och kablar i bakgrunden, suddig förgrund.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.