Hej,
Styrenheten (om det nu heter så? styrdon? ställdon?) på min Cetetherm Mini (artikelnummer 737801) verkar ha dött. Svarta lådan med en vridknap, bilden längst ner till vänster på sidan två... Först brummade det ordentligt från den i några dagar och det lyste rött istället för grönt från dip-switch luckan, men sen slutade den bara funka och inget lyser längre.
Lyckades få tag på en rådgivare från Cetetherm som sa att den tyvärr går inte längre att beställa bara den delen utan att man måste montera ett nytt styrsystem (artikelnummer AM12222S)...
Är det kanske ändå möjligt att hitta delen som ska bytas ut hos någon återförsäljare som har gamla grejer på lager? Var skulle jag söka då?
Vart vänder man sig överhuvudtaget för att få hjälp med inköp och montering av något sådant? En VVS firma? (Cetetherm jobbar inte direkt med privata personer)
Någon som har koll på vad det kommer att kosta mellan tummen och pekfingret? Är det kanske läge att fundera på att byta ut hela fjärrvärmecentralen (12 år gammal) om reservdelar ändå inte finns längre?
Tack!
MP
Styrenheten (om det nu heter så? styrdon? ställdon?) på min Cetetherm Mini (artikelnummer 737801) verkar ha dött. Svarta lådan med en vridknap, bilden längst ner till vänster på sidan två... Först brummade det ordentligt från den i några dagar och det lyste rött istället för grönt från dip-switch luckan, men sen slutade den bara funka och inget lyser längre.
Lyckades få tag på en rådgivare från Cetetherm som sa att den tyvärr går inte längre att beställa bara den delen utan att man måste montera ett nytt styrsystem (artikelnummer AM12222S)...
Är det kanske ändå möjligt att hitta delen som ska bytas ut hos någon återförsäljare som har gamla grejer på lager? Var skulle jag söka då?
Vart vänder man sig överhuvudtaget för att få hjälp med inköp och montering av något sådant? En VVS firma? (Cetetherm jobbar inte direkt med privata personer)
Någon som har koll på vad det kommer att kosta mellan tummen och pekfingret? Är det kanske läge att fundera på att byta ut hela fjärrvärmecentralen (12 år gammal) om reservdelar ändå inte finns längre?
Tack!
MP
I fall min terminologi är felaktig...
Det är den svarta grejen med röda vridknappen som verkar ha dött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
D d95mlad skrev:Hej,
Styrenheten (om det nu heter så? styrdon? ställdon?) på min Cetetherm Mini (artikelnummer 737801) verkar ha dött. Svarta lådan med en vridknap, bilden längst ner till vänster på sidan två... Först brummade det ordentligt från den i några dagar och det lyste rött istället för grönt från dip-switch luckan, men sen slutade den bara funka och inget lyser längre.
Lyckades få tag på en rådgivare från Cetetherm som sa att den tyvärr går inte längre att beställa bara den delen utan att man måste montera ett nytt styrsystem (artikelnummer AM12222S)...
Är det kanske ändå möjligt att hitta delen som ska bytas ut hos någon återförsäljare som har gamla grejer på lager? Var skulle jag söka då?
Vart vänder man sig överhuvudtaget för att få hjälp med inköp och montering av något sådant? En VVS firma? (Cetetherm jobbar inte direkt med privata personer)
Någon som har koll på vad det kommer att kosta mellan tummen och pekfingret? Är det kanske läge att fundera på att byta ut hela fjärrvärmecentralen (12 år gammal) om reservdelar ändå inte finns längre?
Tack!
MP
Hej! Jag minns tyvärr inte hur det gick till... Inbox search avslöjar att jag kontaktat min fjärrvärmeleverantör och att de skulle be en tekniker ringa till mig. Styrlådan som sitter i systemet nu ser exakt ut som den på bilden ovan, så antingen är den samma som tidigare men "fixat" eller så har tekniker bytt ut den till en likadan.
Det är ett lock på den svarta, lossa det och se om motorn rörs sig eller om du kan mäta om motorn får spänning, ingen spänning, fel på regulatorn och går att byta till annan. Är proppen hel till regulatorn.S seekse skrev:
Klicka här för att svara
