5 631 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Trasig servisventil - Vems ansvar?
Kan vara läge att samordna grävningen. Din eller kommunens grävare, schaktar din sträcka först och skriver av. Sen grävs det för kommunens del och grävaren debiterar var för sig för arbetet. Ge kommunen ett förslag och fråga lite fint vad som skulle bli om din ledning var frisk.
E Emilius skrev:
Men du har ju isofall ändå fått gräva fram till servisventilen om den varit frisk. För hur har du tänkt annars att koppla på den nya slangen å även om det är 1m utanföre fastighetsgränsen så tar det för grävare 10min att gräva det lilla extra. Självklart så får ju kommunen stå för kostnaden för själva servisventilen då det är derasE Emilius skrev:Så blir det inte eftersom jag tänker lägga en slang som de sagt att de kopplar på i samband med servisventilbytet. Frågan här är ju vem som ska betala för själva grävningen kring deras ventil och om det är en bra "deal" att jag gräver och de återställer runt ventilen så som de säger.
Jag vill väl påstå att har de en trasig ventil så är det dem som ska bekosta allt det och jag ska bekosta den delen som avser min servis fram till deras ventil.
Jo men TS måste ju börja med att slå fast att servisventilen är VA huvudmannens ansvar.V Vector skrev:Men du har ju isofall ändå fått gräva fram till servisventilen om den varit frisk. För hur har du tänkt annars att koppla på den nya slangen å även om det är 1m utanföre fastighetsgränsen så tar det för grävare 10min att gräva det lilla extra. Självklart så får ju kommunen stå för kostnaden för själva servisventilen då det är deras
Sen är det då en förhandling om resten.
Be att få tala med någon annan på kommunen för det är kommunen som ansvarar för serviceventilen vid byte det innebär grävning och återfylla och dom ska stå för det kalaset.Men om vattenmätare är trasig(avstängningen) så får husägaren stå för den kostnaden och brukar landa runt 7000 inkl moms.E Emilius skrev:Hej,
För ett tag sedan fick jag från kommunen att det ska bytas till digitala vattenmätare och de ställer krav på mätarplatsen.
Det innebär kort att jag måste montera ny vattenmätarkonsol (det finns ingen idag) samt en ny servis in eftersom de andra rören knappt går att titta på innan de går sönder.
Kommunen var här och testade servisventilen och kom då fram till att den var defekt och behövs bytas. Jag pratar med dem och de säger kort "Överenskommelsen vi brukar köra i kommunen är att fastighetsägaren gräver fram ventilen, vi byter och kopplar på din slang och sen får du lägga tillbaka massorna och packa, så kommer vi och asfalterar/lägger sten".
Det låter lite märkligt i mina öron och jag fick inget riktigt svar när jag ifrågasatte att det är ju deras ventil som är sönder och ska inte de gräva då?
Jag förstår att jag gräver för min nya servis och fram till ventilen, men inte 0,5-1m runtom ventilen som de vill ha för att kunna byta den. Det är rätt stor skillnad.
Gör jag något dumt om jag börjar bråka och är det en bra "deal" att de återställer? Vems ansvar/vem tar kostnader?
Vad ska det förhandlas om... att grävare som ts lejt för att gräva ts slang ut till servisventilen å när den grävare ändå står där inte ska gräva ett par skopor till så sevisventilen är blottad å kommungubbarna kan byta sevisventilen.P paralun skrev:
.
Jag har fått servisventilen bytt i samma situation.
Lagen om allmänna vattentjänster är mycket klar här. Det är kommunen som helt bekostar byte av servisventil med grävning och återställning. De ansluter även din servisledning till ventilen och bekostar detta.
Ska du byta servisledning så ligger ansvaret helt på dig, inklusive grävning och återställning i gatan. Kanske var det detta som VA-folket menade, för att slippa gräva och återställa två gånger, en gång för servisventilen och en gång för servisledningen, så delar ni på den kostnaden.
Jag skulle vara skeptisk med tanke på hur dåliga offentliga upphandlingar VA-huvudmän vanligen gör. Inte minst p g a den extremt fördyrande lagen om offentlig upphandling, ett riktigt fiasko till lag som kostar oss skattebetalare enorma summor. Bättre att själv upphandla på den öppna marknaden som konsument.
Lagen om allmänna vattentjänster är mycket klar här. Det är kommunen som helt bekostar byte av servisventil med grävning och återställning. De ansluter även din servisledning till ventilen och bekostar detta.
Ska du byta servisledning så ligger ansvaret helt på dig, inklusive grävning och återställning i gatan. Kanske var det detta som VA-folket menade, för att slippa gräva och återställa två gånger, en gång för servisventilen och en gång för servisledningen, så delar ni på den kostnaden.
Jag skulle vara skeptisk med tanke på hur dåliga offentliga upphandlingar VA-huvudmän vanligen gör. Inte minst p g a den extremt fördyrande lagen om offentlig upphandling, ett riktigt fiasko till lag som kostar oss skattebetalare enorma summor. Bättre att själv upphandla på den öppna marknaden som konsument.
Jo nu ser vi inte detaljerna men det är ju VA-bolaget som ska ta sin del först för servisventilbytet.V Vector skrev:
Sen har man sedan en egen anlitad grävare så får man då samordna men gräver VA-bolaget först så blir det sannolikt enklare med servisledningen, ren taktik. Sen är det oklart varför servisledningen ska bytas?
Enklare om VA-huvudmannen först byter servisventilen och ansluter till TS servisledning. När de är färdiga med detta så lämnar de schaktet öppet eller grusfyllt till TS att komma med sin entreprenör. När TS med servisledningsbytet så återställer kommunen gatan.V Vector skrev:
Nu vet vi inte det för man måste se detaljerna men man har ju mycket bättre förhandlingsläge om VA huvudmannen får gå dit först med en grävare för att reparera servisventilen. Sen brukar den mer komplicerade grävningen inkl handgrävning då vara vid tomtgräns inkl alla kablar som oftast ligger där.Claes Sörmland skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Innan kommunen bytte ut mitt avlopp och vatten så var anslutningspunkten vid min husvägg så jag fick allt gratis. Efter bytet blev anslutningspunkten vid min tomtgräns och pga en väg så hamnade både servisventil och spolbrunnen på min fastighet så det är mitt ansvar om något händer med dem nu.P paralun skrev:En servisventil ansvarar VA huvudmannen för, servisledningar är ditt ansvar
Så VA-bolaget ska stå för byte av servisventil.
"
5
Förbindelsepunkten utgör den juridiska gränsen mellan fastig-
hetsägarens och VA-huvudmannens ansvarsområden. Den brukar
ligga en halvmeter utanför tomtgränsen. I förbindelsepunkten för
dricksvatten finns en servisventil. I avloppens förbindelsepunkter
finns det servisbrunnar. Servisventiler och servisbrunnar tillhör den
allmänna VA-anläggningen."
[länk]
Angående krav på en vattenmätarkonsol är det då olika regler, jag klarade mig i år och anser själv jag har en fullgod lösning med ledningar som sitter fast samt fungerande avstängningsventiler.
Alltså varierar det beroende på var man bor.
Låter märkligt att servisventil inte skulle vara en del av den allmänna Va-anläggningen och utgöra förbindelsepunkten. Jag tror det är ett missförstånd och att förbindelsepunkten i själva verket är servisventilen. Såvida du inte själv har installerat denna ventil.MultiMan skrev:
Innan kommunen bytte ut mitt avlopp och vatten så var anslutningspunkten vid min husvägg så jag fick allt gratis. Efter bytet blev anslutningspunkten vid min tomtgräns och pga en väg så hamnade både servisventil och spolbrunnen på min fastighet så det är mitt ansvar om något händer med dem nu.
Alltså varierar det beroende på var man bor.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Avstängningen till min fastighet grävdes ned på min mark och enda andra avstängningar som finns kapar hela matningen till området.
Jag reflekterade inte över det då utan var mest glad att spara flera tiotusentals kronor då kommunen egentligen felaktigt angett anslutningspunkten vid min husvägg, men stod för sitt misstag och bytte allt från min vägg, under en väg och vidare ut på en åker till huvudmatningen. Jag var med när det grävdes (stort jobb både hos mig och på det allmänna) och det sattes ingenting ute på åkern för min ledning, men det finns en huvudavstängning någonstans i närheten, men då bryts allt vatten på huvudledningen.
De galvade stolparna som anger var spolbrunn och avstängning finns står i min häck, men även det gjordes prydligt ändå. Men igen, punkten för deras ansvar börjar vid min fastighetsgräns och det är någon meter efter kranen.
Det är inget missförstånd då jag själv fick kopia på den uppdaterade anslutningspunkten så att jag skulle veta vad som gällde. Det är i mitt fall tomtgränsen. Möjligen ett udda upplägg, men som sagt var jag mest glad att spara en massa pengar. Om jag hittar pärmen och kommer ihåg kan jag lägga upp här.
Jag reflekterade inte över det då utan var mest glad att spara flera tiotusentals kronor då kommunen egentligen felaktigt angett anslutningspunkten vid min husvägg, men stod för sitt misstag och bytte allt från min vägg, under en väg och vidare ut på en åker till huvudmatningen. Jag var med när det grävdes (stort jobb både hos mig och på det allmänna) och det sattes ingenting ute på åkern för min ledning, men det finns en huvudavstängning någonstans i närheten, men då bryts allt vatten på huvudledningen.
De galvade stolparna som anger var spolbrunn och avstängning finns står i min häck, men även det gjordes prydligt ändå. Men igen, punkten för deras ansvar börjar vid min fastighetsgräns och det är någon meter efter kranen.
Det är inget missförstånd då jag själv fick kopia på den uppdaterade anslutningspunkten så att jag skulle veta vad som gällde. Det är i mitt fall tomtgränsen. Möjligen ett udda upplägg, men som sagt var jag mest glad att spara en massa pengar. Om jag hittar pärmen och kommer ihåg kan jag lägga upp här.
Jag tror du har råkat på nån medarbetare hos VA-huvudmannen som har get dig fel uppgifter. Svenskt vatten:MultiMan skrev:
Avstängningen till min fastighet grävdes ned på min mark och enda andra avstängningar som finns kapar hela matningen till området.
https://www.svensktvatten.se/global...g/servisbroschyr-2022-underhall-ok-220912.pdf
Jag har svårt att tro att din VA-huvudman kan kringgå denna standard.
Produkter som diskuteras: "dagvattenhantering"
Regnvattenränna 2-pack Mr Flowout
Leder bort vatten från husgrunden
1 046 kr inkl moms
Läs mer
Men om men om förbindelsepunkten normalt ligger 0,5m utanför FG. Är meningen då att fastighetsägaren ska frilägga sin servisledning hela vägen fram till den och med andra ord behöver söka TA plan och ledningskollen för att schakta på kommunens mark?
Om kommunen bytt ledningsnätet och kopplat in din befintliga gamla ledning till en ny ventil (med eventuella övergångskoppplingar) som sedan visar sig börja läcka. Ansvarar man fortfarande som fastighetsägare då?
Om kommunen bytt ledningsnätet och kopplat in din befintliga gamla ledning till en ny ventil (med eventuella övergångskoppplingar) som sedan visar sig börja läcka. Ansvarar man fortfarande som fastighetsägare då?