Känns ju nästan som att klotsen är "billig" nog för att de inte ska ha några reservdelar.

phl skrev:
Känns ju nästan som att klotsen är "billig" nog för att de inte ska ha några reservdelar.
Troligtvis en väl uttänkt strategi från Mirka. Reservdelslager är dyrt. Lite som Fiskars. Det mesta ser ut att kunna bytas, t.ex. sågblad på deras grensågar, men det finns inga reservdelar. Slit och släng.

richardtenggren
Phl: skulle du vilja bjuda på vilka diametrar du kört på för slangdelen?

Vad menar du med slangdelen? Om du tänker på "hullingarna" för att hålla slangen så tror jag att svarvämnet var lite drygt 20 mm i diameter, säg 21 max. Sedan körde jag ner "hullingarna" på känn.

richardtenggren
Precis, du uppfattade rätt, började skissa på en adapter på lunchen igår för att ersätta den stora klumpen. Då testar jag med 21 mm så får jag väl göra en ny annars :)

ClasseClas skrev:
Undrar om muffen finns som reservdel? Samma gäller kardborretejpen på plattan som har släppt delvis för mig.
För att undvika att kardborren släpper och/eller blir sliten rekommenderas att du använder en sk "padsaver". Säg till om du vill ha vägledning att finna en.

Thommie Eriksson skrev:
Säg till om du vill ha vägledning att finna en.
Ja, varför inte bara ge oss alla denna "vägledning"?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Dizzy84 skrev:
Ja, varför inte bara ge oss alla denna "vägledning"?
Då kanske det blir otillbörlig reklam. ;)

Johan Gunverth skrev:
Då kanske det blir otillbörlig reklam. ;)
Ja, förmodligen! 😝

Snailman
Jag tolkar det som nåt slit och släng som man sätter mellan slippapperet och klossen som man använder ett tag och sedan byter ut (för att klossen ska klara sig längre) Så den borde vara rätt billig.

Den där plattan är något nytt fanns inte med när jag köpte mina satser.

Redigerat:
Hej,

såklart kan alla få "vägledande info" :-) Vill dock som ngn skrev inte göra reklam.

Vårt vägledande katalogpris på padsavern är 158:- ex moms för en förpackning med 5st i (ca 40:- styck inkl moms) och är en slit och släng detalj i den bemärkelsen, men det spar bottenplattan enormt!

Finns att beställa hos de flesta färgfackhandlare. Mirka artnr 8299702011

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Bra tips, Thommie! Elegant inlägg.

Snailman
Vad har man den där mjuka svampliknande saken som följer med slipklossen numera? Slöjddetaljer säljer den även separat, kostar ungefär tvåhundra har jag för mig.

Har själv ingen sådan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.