Byggahus.se
Slangen lossnade från min Mirka slipkloss. Den har jobbat hårt och slangen svänger fram och tillbaka, så det var inget konstigt.

När jag kollar närmare på den kan jag omöjligtvis se vad som gått sönder. Det finns ju inget som håller fast röret inne i slipklossen? Är det något uppenbart jag missat innan jag köper en ny slipkloss?
 
  • IMG_1100.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trycka dit den igen med lite PVC-lim eller PL400?
 
Johan Gunverth skrev:
Trycka dit den igen med lite PVC-lim eller PL400?
Nej, tyvärr går det inte. Det lilla plaströret måste kunna rotera i förhållande till slipklossen för att inte slangen ska skruva sig.
 
Exakt samma har hänt med min Mirkaklots. Jag gissar att rörbiten sitter fast i klotsen genom att det lilla spåret längst ut på rörbiten hakar i inne i klotsen när röret snedställs lite (det glappar ju lite). Alternativt ska där sitta någon form av låsring eller gummiring som man inte kommer åt att ersätta när klotsen är slutmonterad. Har inte hittat någon lösning på problemet men nästa gång jag använder den har jag funderat på att svarva till en ny rörstump.
 
Det gummiliknande höljet borde gå att bända av utan att förstöra det, så att man kan titta efter. Skall kolla lite på min.
 
Råkat ut för samma sak,tror det är en packning som ska hålla den på plats. Satte buntband runt slangen sedan buntband runt klossen som går igenom slangens buntband och håller allt på plats.
 
richardtenggren
Tänkte passa på att fråga en annan grej om Mirkaklossen.
Hur kopplar ni in den i dammsugaren?

På vår gamla Kärcher pressade jag i den direkt i dammsugaren och det fungerade hyfsat om man roterade den rätt.
Men det skulle ju vara smidigt att kunna ansluta slangen direkt till dammsugarslangen istället?
 
På min Mirkaklots sitter det en stor konisk gummiklump i änden som ska in i dammsugaren. Passar mina Festooldammsugare men med tanke på hur stor vinkel det är på konen passar den nog de flesta typerna av anslutning.
 
richardtenggren
phl skrev:
På min Mirkaklots sitter det en stor konisk gummiklump i änden som ska in i dammsugaren. Passar mina Festooldammsugare men med tanke på hur stor vinkel det är på konen passar den nog de flesta typerna av anslutning.
Precis, den passar troligen fint direkt i anslutningen på dammsugaren. Men har svårt att tro den passar mot slangen, är väl 27 mm slang på min CTL Midi. Tänkte mest om det fanns någon lösning för att ansluta till slangen.
 
Gaffa.
 
richardtenggren
Ja, eller får jag rita upp en egen anslutningsmuff och printa ut i 3D-skrivaren :)
 
Så här ser min lösning ut:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Lagom McGyver,, nu blev jag sugen på att se om jag kan svarva till något eget i stället.
 
Kunde inte låta bli, fulsvarvade till en ny bit av nylon. Har lite stundande slipjobb och erindrade mig eländet med slangen som inte satt fast

mirkafix1.jpg

mirkafix2.jpg
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Undrar om muffen finns som reservdel? Samma gäller kardborretejpen på plattan som har släppt delvis för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.