Hej!

Min makita DF030D har garantireparerats två gånger, och nu har den alltså havererat igen.
Garantin är slut och jag tänkte försöka mig på att laga den själv, det som hänt är att den helt enkelt slutat dra, eller åtminstone delvis, den drar bitvis, stötvis kan man säga, främst på växel 2, växel 1 fungerar bättre. Känns ju som något drev eller liknande är halvt rensat. Har ej skruvat upp och tittat ännu.

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge något tips?
Har hittat väldigt billiga delar på nätet så jag har inte direkt något att förlora, en ny motor kostar exempelvis ynka 10 dollar!

http://www.ereplacementparts.com/ma...ss-driver-drill-parts-c-97_106_107_14722.html

DF030D_large.jpg

Redigerat:
I Danmark har vi en regel: At hvis en genstand er forsøgt - garanti-repareret et antal gange, - uden held, så har kunden ret til en ny, eller pengene tilbage! I givet fald kan man henvende sig til Forbruger-Ankenævnet, som i givet fald vil hjælpe én. I må have noget lignende i Sverige?

Nu vet ju inte jag hur länge sen det var som garantin gick ut men vi har ju tre års reklamationsrätt i Sverige och om maskinen är lagad för samma fel alla gånger så skulle iaf jag kalla det för fabrikationsfel. Lämna in igen skulle jag spontant säga. Även om tiden har gott ut skulle jag kolla med dom du har köpt den av. Kanske vill dom göra en goodwill för att behålla en nöjd kund.

Tror det löste sig, ringde ned till firman som reparerat den för att få en ledtråd om vad som kan ha havererat, supertrevliga och hjälpsamma, lovordade maskinen och sa att de körde den själv i verkstaden, lite fundersam att den kan ha gått sönder ytterligare en gång dock då de är erkänt slitstarka. Nåväl, det var bara att skicka ned den, skulle få det på garantin även denna gång.

Handmaskinservice i Sundsvall är det som har servicen på Makita.

På mit arbejde havde vi også Makita maskiner, som er dyre men holdbare - normalt. Så jeg tror at det er et uheld at din ikke var så god? Men heldigvis synes det nu at være i gode hænder:D
Finn

Jaha hoppsan, idag dök det upp en faktura på 750 kronor för reparationen!
Har inte ens fått tillbaka skruvdragaren ännu, och än mindre fått ett kostnadsförslag på reparationen, det skulle gå på garantin enligt tidigare samtal.

Är jag verkligen skyldig att betala detta?
Jag får en NY dragare utan batteri i england för mindre pengar än detta.

Har dom sagt att det ska gå på garantin så får dom ju naturligtvis stå för det... Prata med dom i butiken och visa fakturan du har fått. Antar att den kommer från verkstaden!?

I må også have et Ankenævn - i forbrugersager, som du kan henvende dig til? Hvis firmaet mundtligt har givet løfte, så er det bindende - i Danmark, men problemet er jo at bevise det, i så fald? Men et reelt firma havde naturligvis sent en besked først, når reparationen blev så dyr!
Men et beløb for adskillelse og undersøgelsen skal jo nok betales? I Danmark ville en reparationspris som er dyrere end en evt. ny-anskaffelse, kræve godkendelse fra kunden først, for at være bindende!
Evt lad dem beholde den dårlige maskine - og køb en ny! - Så kan De ikke kræve flere penge!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.