Är det någon som varit med om det? Vi har en nydragen kabel med fem ledare som går från en varvtalsregulator i garaget till en Östbergfläkt på vinden två våningar upp. Två ledare är fas och nolla från regulatorn, två är fas och nolla direkt från elcentralen och en kabel är jord.

Regulatorn tycks fungera normalt och matar kabeln med spänning beroende på inställning men uppe vid fläkten har ledaren från regulatorn bara 10-15 v. Den andra fasen från elcentralen håller 240 v. Jag har testat ledarna i resten av kabelrullen, c:a 15 m, och dom är hela även efter omfattande vikning och bockning fram och tillbaka.

Det känns otroligt att en av kopparledarna skulle vara helt av. Spelar kabellängden, runt 10 m, någon roll? Är det någon som har några ideer om vad som kan vara fel?

Vad har du ut från regulatorn om du mäter direkt på den 0-230V eller 10-15 volt?

Koppla loss och ring ledarna, troligen har du bara skalat upp för kort och försökt trycka ner i snabbkoppling.

Regulatorn ger mellan 67 och 240 beroende på inställning. Jag har mätt mot ledaren i kabeln inne i regulatorn så jag tycker det borde finnas kontakt men jag ska ruska lite på dom imorrn och se om det förändrar något. Ska också försöka få till ett test med ledningsprovaren.

Har hänt mig en gång, visserligen en signalkabel men avbrott är det. Har även haft kortslutning mellan två trådar i helt ny rulle EKLK.

Protte

Jag mätte upp att det var avbrott på nollan till grannens nyligen installerade spisuttag. Jag kunde se att FK'n var ansluten både i centralen och i uttaget. Jag var inte med när elektrikern fixade det, men han sade att han aldrig varit med om något liknande. De borde ha märkt om det var helt avbrott från början, så den var nog bara skadad. Arean blev för liten, så den klena förbindelsen brann senare av när prylarna i köket användes.

Om en av ledarna från regulatorn är av, kan man använda gemensam nolla för fasen från centralen och fasen från regulatorn? Allt tillhör samma grupp. Då skulle jag klara mig med fyra ledare och slipper dra om kabeln.

Ja det tycker jag då det är en och samma krets med fast fas och styrtråd.

Varför inte byta ledning? Då blir ju allt som det borde vara. Egna lösningar brukar ge problem, nu eller senare.

Nu har jag konstaterat att det är avbrott på nollan från regulatorn. Tanken med att ha med en fas som inte styrs av regulatorn är att fläkten ska kopplas förbi denna när fukten överstiger en viss nivå i badrummen. Då ska ett fuktstyrt relä ge full spänning till fläkten. Är det en ok koppling?

Med denna koppling kopplas nollorna från elcentralen och regulatorn ändå ihop i dosorna så det borde vara ok att använda samma ledare i kabeln. Bifogar en skiss på upplägget. 20130816_101630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

elmont skrev:
Varför inte byta ledning? Då blir ju allt som det borde vara. Egna lösningar brukar ge problem, nu eller senare.
Det är mest jobbet att riva upp och spika ny kabel på 10 m på vinden och i garage. Ifall nollan ändå får samma funktion genom sammankopplingen i dosorna så kanske man kan komma runt en ny kabeldragning.

Ta och rita upp hur allt är kopplat och posta skissen, har du kopplingsschema från tillverkaren så postar du den också.

Vad är det för tillverkare och modellnamn på regulatorn?

På vissa regulatorer, dimmrar, mm så är inkommande och utgående nolla byglade, då behöver man inte dra nolla genom enheten utan det räcker att enheten får nollan för att göra sitt jobb.

Utan kopplingsschema/beskrivning av regulatorn kan vi inte hjälpa dig fullt ut.

Många regulatorer, etc klara inte av att få någon backspänning. Det du måste göra är att ha ett/flera växlande relän mellan "fast fas"/regulator/"fuktstyrt relä", om du inte har det finns det stor risk att utrustningen brinner upp.

Jag har varit med om att en kabel varit skadad, ganska tråkigt va det när det va en bit in på en 150m trumma...

Regulatorn är en Trafo Vortec 0,4 A. Här är en bild på instruktionen som följde med komplett med mina egna kladdar. Hoppas ni kan läsa texten? 20130816_110825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.