Jag kommer försöka öppna den på vinst och förlust, får jag ihop den och hittar så jag kan åtgärda felet så är det bara positivt; säljer den isåfall för typ 500-700kr. Har ändå bestämt mig för att köpa en ny Kärcher istället. Vet dock inte om jag ska köpa mig en K3:a eller K4:a.

I
mortimer skrev:
Jag kommer försöka öppna den på vinst och förlust, får jag ihop den och hittar så jag kan åtgärda felet så är det bara positivt; säljer den isåfall för typ 500-700kr. Har ändå bestämt mig för att köpa en ny Kärcher istället. Vet dock inte om jag ska köpa mig en K3:a eller K4:a.
Tycker du det? Har du bestämt så, är det inte lika bra att sälja den som den är då? Vad jag förstått så fungerar den. Att lägga jobb och pengar i den för att få 700 tillbaka, njää, bättre du säljer den billigare då med väl dokumenterat fel.

ion skrev:
Tycker du det? Har du bestämt så, är det inte lika bra att sälja den som den är då? Vad jag förstått så fungerar den. Att lägga jobb och pengar i den för att få 700 tillbaka, njää, bättre du säljer den billigare då med väl dokumenterat fel.
Kanske köper ditt resonemang ändå. Lyckas i bästa fall sälja den för 700kr o då lägga 300kr på en reservdel för att åtgärda den. Den fungerar egentligen änsålänge, bara att den "taktar"/pulserar.

En Kärcher K4 premium för strax under 2000kr, är det ett bra val eller har man någon nytta av Car/bilsatsen ? Home satsen är ju bara tralltvättaren som jag inte har någon nytta av. Behåller troligen en del av tillbehören (avloppsrensaren framförallt) från Nilfisken och köper adaptern som finns på bl.a Jula.

Du kommer bli mer nöjd med en k5.

Borste för att tvätta bilen ska du ALDRIG använda. Det blir repor. Finns bara ett skäl att skicka med sån skit och det är att maskinen är för klen för att blåsa bort smutsen.....

Redigerat:
I
Jag har en pytteliten kärcher 475 och en jättestor kärcher hds697ci, allt där emellan har jag bara erfarenhet av från jobbet och det var att byta packning i svirveln i rullen, och det var inte alltid det hjälpte, läckte ändå.
Med andra ord, jag har dåliga erfarenheter av Kärcher med slangrulle, det är möjligt att det var "normalt slitage". de var kanske inte avsedda för industriellt bruk.
En sak som är bra är om man kan köra varmvatten i dem, det ökar rengörningseffekten betydligt, jag har en gammal Luna som klarar 60 grader, så det finns även på mindre maskiner.

• Gilla
samuelj
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Du kommer bli mer nöjd med en k5.

Borste för att tvätta bilen ska du ALDRIG använda. Det blir repor. Finns bara ett skäl att skicka med sån skit och det är att maskinen är för klen för att blåsa bort smutsen.....
Jo, men är det värt 800kr extra för K5:an ? (1950kr mot 2750kr)
Har alla K3+K4+K5 Eco!Logic motor eller är det olika utgåvor ?

Tvättar aldrig bilen med borste; högtryckstvätt och schampo med svamp är det som gäller.

I
Usch, inlägg #21 blev ju ett skrytinlägg, det var inte meningen.:o
Inget att skryta om heller, gamla maskiner.
I meningen som föll bort skulle det stå att jag upplever kvaliteten som god på båda och det finns ingen anledning att tro något annat om de som finns däremellan, med reservation för ev svirvelkopplingar.

Jag skulle hellre ta en k5 utan tillbehör än en k4 med rulle etc.

I
MathiasS skrev:
Jag skulle hellre ta en k5 utan tillbehör än en k4 med rulle etc.
Ja k5 väger ju 2kg mer än k4, man får förmoda att det är nyttig vikt. Den ger ju även 10bar mer i tryck och 80 liter mer vatten, låter som den är betydligt effektivare.

Det kan jag intyga, kärcher hds697ci kör igenom 900 liter i timmen, det är som natt och dag jämfört med den lille som inte ens kör igenom hälften.

Synd bara att ingen av k4 eller k5 går att köra varmare än 40 grader.
Jag rensar ogräs mellan plattorna med min, kör 80-90 grader, det dödar allt.

Redigerat av moderator:
Ja det är lite synd på varmvattnet. Tvättar man bilen när det är nollgradigt ute så är det väldigt användbart (om man har varmvatten ute förstås....).

I
Ja åtminstone 60-70 grader hade varit bra, det är väl vad många har i beredaren. Har man inget tappställe för varmvatten ute går det ju ganska enkelt att lösa genom att ta från en innomhusblandare.
Jag provade på ogräs med 60 grader förra året, det funkade men inte lika bra.

Det jag egentligen skulle behöva i alla tillbehörssatser är just skummaren för biltvätt. Kembehållaren som finns i tvätten ger väl troligen inte samma skumeffekt, eller ?

Du måste ju ändå använda en svamp, så varför inte bara hälla tvättmedlet i hinken på traditionellt vis? Jag föreslår att man inte behöver något annat än en bra högtryckstvätt för att få bilen ren (utöver rätt avfettning och vanligt tvättmedel + svamp förstås). Borstar, skummare och annat är onödigt.

Jag har kemdoserar på min tvätt och lägger på avfettning med den iblan, men jag tycker det går lite för fort. Bättre kontroll på mängden om man doserar med separat tryckspruta.

Jag var iväg idag och skulle köpa en K4:a; började på Hornbach som hade slut på dessa i Malmö. Åkte vidare till Bauhaus där de också var slut; biträdet sa att det var en utgående modell. Stämmer detta verkligen ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.