Håller på att renovera badrummet och lagt in elgolvvärme. Jag har varit mycket noga och mätt kabeln flera gånger. Inga problem, fina värden hela tiden. Till min fasa fick jag inget resistans-värde, oändligt alltså, när jag idag mätte efter gjutit golvet. Vad göra?

Inget annat i systemet visar något fel. Golvgivaren ger perfekta värden, termostaten visar inga felkoder.

har du fotat golvet när det är utlagt?
det finns firmor som kan mäta golvet och se var det är skadat då kan man hacka upp och laga det...
(tyvärr ganska dyrt)

Ja, jag tagit foto. Jag vet att det finns firmor som kan lokalisera fel. Provade precis att lägga på en svag spänning genom slingan och det fanns spänning i andra änden. Den kan alltså inte vara av.

Kopplade in hela systemet igen och nu löser jordfelsbrytaren ut efter ett par minuter. Fick koppla loss alla anslutningar till termostaten för att få igång jordfelsbrytaren igen. Isolationsfel?

har du mätt mot jord ?

kanske dags att kalla in elektriker det krävs behörighet för att koppla in värmegolv

Redigerat:
Jodå, jag har mätt även mot jord. Mellan en av spänningsledarna och jord fick jag fram 4,5 MOhm. Ström läcker ut. Ska göra fler mätningar för att fastställa var.

Blev uppringd idag av Ebeco. Tydligen har de fel på 1 av 10 000 kablar. Vanligaste felet är koppling mellan kall- och varmkabel. Blev rekommenderad en elfirma, vilka sa att problemen oftast inte låg i skarven mellan varm- och kallkabel. Får då hade inte jordfelsbrytaren löst ut. Märkligt och motsägelsefullt tycker jag.

Det skulle kosta 4500 kr plus moms att fixa kabeln. Tack, men nej tack sa jag. Kostar ju hälften att lägga in nytt.

Elfirman sa att de kan leta fram felet på 5 cm när. Riktigt hur de gjorde ville han inte berätta. Använder de oscilloskop måste de ju veta hur kabeln är dragen. Mäter de på det magnetiska fältet? Induktionen kan ju ställa till det då.

Ska iallafall ta och kolla skarven.

Har kollat skarv och avslutningen på kabeln, men får fortfarande oändligt värde på resistansen. Avbrott någon annanstans på kabeln alltså. Ebecos värmekabel har verkligen en klen konstruktion jämfört med Thorin-Thorin T2röd, som jag nu tänkt lägga in istället.

Ebeco har förresten ett mätverktyg som man kopplar in och ha på under hela installationen för att se ifall något går sönder. Det tyder ju på att de har dålig kvalitet på sin kabel.

Så har du funderat på att installera golvvärme köp inte kabeln från Ebeco.

Har oxo haft problem med Ebecos prylar... Deras termostat är helt död för min del, hoppas det inte beror på kabeln...

teo77 skrev:
Håller på att renovera badrummet och lagt in elgolvvärme. Jag har varit mycket noga och mätt kabeln flera gånger. Inga problem, fina värden hela tiden. Till min fasa fick jag inget resistans-värde, oändligt alltså, när jag idag mätte efter gjutit golvet. Vad göra?

Inget annat i systemet visar något fel. Golvgivaren ger perfekta värden, termostaten visar inga felkoder.
Detta är ett bra exempel på varför man ska göra som instruktionerna säger, dvs anlita en elektriker! Då hade du aldrig haft några bekymmer, och skulle den sluta funka så fixas de utan extra kostnad.

Fast det är ju enkelt att vara efterklok :o

Ja, det är enkelt att vara efterklok. Skulle gjort ett isolationstest (fick inte tag i nån Megger just då), så hade jag förmodligen upptäckt felet. Men den främsta erfarenheten är att använda en annan kabel, en mycket bättre. T2röd är ju helt grym i jämförelse med den klena kabeln från Ebeco.

Jag har flera elektriker, ingenjörer och annat kunnigt folk på jobbet (Siemens), så jag har frågat runt. Är själv heller inte novis när det kommer till el. Slutsatsen är att Ebecos prylar sugar. Det är väl som vanligt, bättre att lägga lite mer pengar och få riktig bra fungerande prylar.

Nu får jag lägga 1300 kr mer för T2röd kabeln och en massa merarbete, men paketet från Ebeco var ju typ 1300 kr billigare, så det ju jämnt upp. Mycket merarbete dock.

Fräste upp nya spår igår, vilket blev riktigt bra. Ska lägga i T2röd i helgen och fylla igen. Det kommer bli kanon.

Ja, det är enkelt att vara efterklok. Skulle gjort ett isolationstest (fick inte tag i nån Megger just då), så hade jag förmodligen upptäckt felet. Men den främsta erfarenheten är att använda en annan kabel, en mycket bättre. T2röd är ju helt grym i jämförelse med den klena kabeln från Ebeco.

Har själv mätt min kabel inför flytspacklingen och får 50 Ohm vilket verkar vara korrekt för en 100 m kabel. Jag har blivit rekommenderad av tillverkaren (T2 Blå förövrigt) att göra ett isolationstest. Typ köra 1000 Volt med låg ström för att upptäcka ev skador. Får se om jag försöker hitta ngn fackman som kan göra ett sådant test.

Den testen skall du absolut göra. Det handlar inte bara om risken att kabeln inte fungerar, utan minst lika mycket om att du inte vill stå och duscha på ett golv som plötsligt driver 230V genom kroppen på dig.

Det finns visserligen fler skydd som skall förhindra det, (ex. din jordfelsbrytare). Men om du inte isolationstestar kabeln så har du en skyddsnivå mindre.

Har lagt in min nya t2röd värmekabel idag. Blev riktigt bra, men fick ta och fräsa lite till... mer damm. Rätt roligt att se värde på resistansen gå ner efter det man slagit av golvvärmen. Men jag tror den termostat jag har är programmerad för 133 Ohm och fungerar inte så bra för min nya värmekabel. Den kommer aldrig upp i mer än 20-25 grader.

• Gilla
eranino
  • Laddar…
Har nu pratat med representanter från både Ebeco och Tyco (Thorin-Thorin). Snubben från Ebeco var mest sur på att jag skrev negativt om deras produkt här på forumet. Diskussionen var inte faktabaserad, som han uttryckte det. Välkommen till webbforum säger jag bara :)

Iallafall,. termostaten är det inget fel på. Fick vet att Ebeco inte förändrar något i sina termostater beroende på vilken längd värmekabeln har. Enligt Ebeco ska deras kabel ha en "oändlig" livslängd, medan T2röd som har en annan konstruktion "brinner upp". Enligt Tyco kan kabeln påfrestas mer vilket leder till detta. Det tar dock 10 år eller mer. Mycket beroende på hur hårt kabeln belastas.

Slutsatsen är väl att man ska satsa på vattenburen golvvärme ifall man vill ha något som håller. Och det har ju andra kommit fram till här på forumet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.