Lite bakgrund först :

Vid första mäklarbesöket då vi skrev under (inte det andra när nycklarna överlämnades etc) så frågade min sambo vad som gäller om kyl eller frys skulle visa sig vara trasig när vi flyttade in, frågan i sig var inte baserad på nått utan vi var bara förstahus köpare som frågade om det mesta.

Mäklaren visste inte säkert och frågade runt på kontoret och kom tillbaka med svaret att då får man den ersatt med en likvärdig.

Självklart skulle det vid inflytt visa sig att kylen var trasig bara för att vi frågade, och då modellen är 8-9 år gammal så fick vi svaret att "då kylen är så gammal så har den inget restvärde och ingen ersättning utgår.".

Ägaren av huset hade flyttat ut redan innan första visning och kyl och frys var därför helt utdragna, enda tillfället vi hade tillgång till huset före inflytt förutom visningarna var vid besiktningen som vi närvarade vid och vi passade då på att koppla in kyl, frys, spis, diskmaskin bara för att kolla att de startade och de gjorde alla, i kylens fall så tog vi att lampan lös som OK tecken men hade vi väntat ett längre tag hade vi upptäckt att den inte kylde, sannolikt p.g.a trasig kompressor.

Nu inser vi båda att vi med extremt hög sannolikhet är körda här baserat på vad jag hittat i tidigare trådar men ställer ändå frågan då vi känner oss väldigt... posteriört tvångsutvidgade.

Känns lite som att det ger säljare fribiljett att lämna kvar dåligt fungerande maskiner så länge de är såpass gamla att de inte har kvar något restvärde, en 10 år tvättmaskin som tillsynes fungerar men demoner kommer ut vid centrifugering, man testar ju inte en full tvätt innan man köper och har ingen chans att få reda på det förrän efter allt är påskrivet och man fått tillträde.

Iaf... en hel del mat gick förlorad innan vi hann upptäcka att den inte kylde och innan vi hunnit burna iväg och köpa 2st billigare eldrivna frysboxar och de kom ner i rätt temperatur, nu har vi bokat tid för rep av kyl som kommer imorrn då den i övrigt är superfräsch och lätt skulle kunna misstas för ny så vi vill helst repa trots att den är gammal.

Redigerat:
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Kylen ska fungera, gör den inte det är ersättnngen en likvärdig dvs begagnad.
Jag hade samma problem med tvättmaskinen när jag köpte huset jag har nu, den värmde inte vattnet. 15-20 år gammal, jag körde den till tippen och köpte en ny.
Det är vanlig att en kyl eller frys som är 10 år inte startar igen om den stått still länge, när jag sålde det förra huset lät jag därför kyl och frys vara igång just för att slippa problem.

harry73
Säljaren ska se till att du har en fungerande kyl vid tillträdet. Och den ska minst vara likvärdigt. Så du hsr inte rätt till kylens bärde, men du hsr rätt till en fungerande kyl

Problemet är väl då att en kyl av den åldern kostar ca 200kr på blocket. Visserligen kanske man skulle kunna kräva säljaren på 1000 kr för inköp OCH transport. Men knappast värt att bråka om.

• Gilla
Plåthuset och 1 till
  • Laddar…
Håller med hempularen att det ekonomiskt inte är värt att bråka om. Rent principiellt har ni dock rätt till en kyl som fungerar lika bra vid tillträdet som vid köpetillfället. Ett problem för er del är ju då att det är fullt möjligt att den inte kylde vid köpetillfället heller och då blir det ju en fråga om ni har uppfyllt er undersökningsplikt och vad säljaren borde ha upplyst er om.

Ställ frågan om kompensation till säljaren om ni känner att det är en principsak. Det är ju inte ekonomiskt värt att bråka om för säljaren heller så ni kanske får en femhundring. Om säljaren säger nej så bör ni inte driva ärendet vidare.

Detta bör vara reglerat i ert köpekontrakt, exempelvis såhär: Skadas eller försämras fastigheten mellan kontraktsdagen och tillträdesdagen ansvarar säljaren för skadan eller försämringen om den beror på säljarens vanvård, på att säljaren orsakar denna eller om den beror på olyckshändelse som ingen av parterna kunnat råda över.

Alltså, det är inte säkert att ni har rätt till en ny eller likvärdig kyl. Att kontrollera om kylen fungerar ingår dessutom i köparens undersökningsplikt.
Såklart, om det är en sjysst säljare så ersätter hen er med en likvärdig kyl.

I princip exakt så står det i vårt kontrakt och som du säger så givetvis har vi undersökningsplikt men när det gäller vitvaror och dylikt vart går (om någon) gränsen för hur mycket man ska behöva göra för att testa?

Ägaren hade dragit ur sladden helt till både kyl och frys redan långt innan första visningen istället för att stänga av vilket enligt reparatören är vanlig orsak till att termostaten pajjar på äldre kylskåp som innan oavbrutet stått på längre tid, vi kopplade i kablarna och kollade så lampan lös men vi stog inte kvar 5-10min för att känna om den började kyla, där kanske vi gjorde en miss men så långt tänkte varken vi eller besiktningsmannen som var med.

Men gäller samma sak t.ex diskmaskin / tvättmaskin, för även om de går att slå på betyder ju inte att de funkar, ska man behöva köra en test disk / tvätt under besiktningen? De kan ju kuka ur i nått sköljprogram eller pumpen kan vara ur funktion etc, sånt man inte märker genom att bara slå på.

Vi vet iaf att vi missat att kollat 110% oavsett hur rimligt / orimligt man kan anse det vara och kommer vädja till tidigare ägaren om han kan hjälpa med åtminstone del av de 1500kr reparationen gick på där hälften var arbetskostnad och hälften reservdel så vi kom väl hyfsat billigt undan ändå då vi ville slippa köpa ny och behöva ha olika märken / modeller av kyl och frys.

Då vi i tidigare skede varit flexibla med både flyttstäd och kvarliggande bråte som vi låtit honom slippa fixa bortforsling av så hoppas jag han åtminstone överväger men förväntar mig självklart inget.

Tack för all hjälp och alla tips.

Huruvida det ingår i undersökningsplikten att kontrollera vitvaror, att de verkligen fungerar. Det tror jag ingen kan ge ett säkert svar på. Men man kan resonera att just för att det är vanligt att en avstängd kyl inte går igång igen, så har man som köpare att räkna med att det kanske är problem med kylen om den står avstängd. Vilket innebär att du kan behöva göra en fördjupad undersökning av just den avstängda kylen.

Så att begära ersättning för dolt fel, tror jag är långsökt. Utan frågan är om du kan hävda att den gått sönder under tiden före tillträde. I så fall är säljaren formellt ansvarig. Men OM säljaren ev. är ansvarig så handlar det om att köpa en kyl för typ. 200 på blocket och köra dit.

Maximum Justice Attack skrev:
I princip exakt så står det i vårt kontrakt och som du säger så givetvis har vi undersökningsplikt men när det gäller vitvaror och dylikt vart går (om någon) gränsen för hur mycket man ska behöva göra för att testa?

Ägaren hade dragit ur sladden helt till både kyl och frys redan långt innan första visningen istället för att stänga av vilket enligt reparatören är vanlig orsak till att termostaten pajjar på äldre kylskåp som innan oavbrutet stått på längre tid, vi kopplade i kablarna och kollade så lampan lös men vi stog inte kvar 5-10min för att känna om den började kyla, där kanske vi gjorde en miss men så långt tänkte varken vi eller besiktningsmannen som var med.

Men gäller samma sak t.ex diskmaskin / tvättmaskin, för även om de går att slå på betyder ju inte att de funkar, ska man behöva köra en test disk / tvätt under besiktningen? De kan ju kuka ur i nått sköljprogram eller pumpen kan vara ur funktion etc, sånt man inte märker genom att bara slå på.

Vi vet iaf att vi missat att kollat 110% oavsett hur rimligt / orimligt man kan anse det vara och kommer vädja till tidigare ägaren om han kan hjälpa med åtminstone del av de 1500kr reparationen gick på där hälften var arbetskostnad och hälften reservdel så vi kom väl hyfsat billigt undan ändå då vi ville slippa köpa ny och behöva ha olika märken / modeller av kyl och frys.

Då vi i tidigare skede varit flexibla med både flyttstäd och kvarliggande bråte som vi låtit honom slippa fixa bortforsling av så hoppas jag han åtminstone överväger men förväntar mig självklart inget.

Ni skulle ha tagit fighten om skräpet och den dåliga städningen istället, där fanns betydligt mer tid/pengar att hämta.

O
Maximum Justice Attack skrev:

Tja.. har du tur kanske du lyckas träffa nån öm punkt och han skickar över en 500:- Så mycket mer kan du nog inte begära... det är en rimlig summa...

När vi köpte vårt hus gick kylskåpet sönder efter 3 dagar. Jag ringde mäklaren och han skickade hit en reparatör som lagade kylskåpet och torktumlaren. Jag betalde inte en krona. Men jag vet inte va lagarna säger. Rimligt vis borde kylskåpet som står i köket fungera när ni tar över. Annars är det med bråte som är ivägen

Redigerat:
Tips till alla som köper hus eller BR med avstängd kyl eller frys: värm upp kompressorn med en värmefläkt under ett par timmar INNAN ni startar den. Även om reparatören ovan säger att en urdragen kyl ofta sabbar termostaten, är det en kall och trög kompressor som är det absolut vanligaste haveriet. Spelar ingen roll om kylen är 1 år gammal och avstängd. (Källa: Cylinda/Elektroservis i GBG)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.