Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Diskmaskinen lade av ikväll...
Det verkar som det är programverket som hängt sig, eftersom tömningspumpen går så fort man sätter i kontakten ... (verkar som den tar in vatten samtidigt också?!) ... Spelar ingen roll vad man ställer vreden på....
Ska man lägga energi på att felsöka, eller är det köpa en ny som gäller ... Till saken hör att jag fick den gratis för 6 år sen, så kastar jag nån tusenlapp eller två på den så är den fortfarande billigare än en ny maskin ... (+ att jag kan passa på att hänga på fjädrarna till luckan som hoppat av, + att köket ska renoveras inom något år eller två. .)
Det verkar som det är programverket som hängt sig, eftersom tömningspumpen går så fort man sätter i kontakten ... (verkar som den tar in vatten samtidigt också?!) ... Spelar ingen roll vad man ställer vreden på....
Ska man lägga energi på att felsöka, eller är det köpa en ny som gäller ... Till saken hör att jag fick den gratis för 6 år sen, så kastar jag nån tusenlapp eller två på den så är den fortfarande billigare än en ny maskin ... (+ att jag kan passa på att hänga på fjädrarna till luckan som hoppat av, + att köket ska renoveras inom något år eller två. .)
Går avloppspumpen förjämnan utan att det går att få stopp på den är det ofta översvämningsskyddet som slagit till, antingen pga läckage eller så har det pajjat.
Lägg ner. Släng ut. Köp nytt.
Satt själv med en gammal diskmaskin som skulle få hålla tills köksrenoveringen (som ligger sist i en pågående helrenovering). Bytte korghjul då dom gamla vittrat sönder. Började läcka då en gummislang fått brott. Ut med diskmaskinen, felsöka en kväll, köpa reservdelar en annan och laga en tredje. Höll två veckor. Då packade värmepaketet ihop och skiten åkte ut. Slutsats: ingen idé med konstgjord andning på gamla diskmaskiner. Det kommer bara nån ny grej som pajar om den är gammal...
Satt själv med en gammal diskmaskin som skulle få hålla tills köksrenoveringen (som ligger sist i en pågående helrenovering). Bytte korghjul då dom gamla vittrat sönder. Började läcka då en gummislang fått brott. Ut med diskmaskinen, felsöka en kväll, köpa reservdelar en annan och laga en tredje. Höll två veckor. Då packade värmepaketet ihop och skiten åkte ut. Slutsats: ingen idé med konstgjord andning på gamla diskmaskiner. Det kommer bara nån ny grej som pajar om den är gammal...
Tycker man det är kul och inte har problem med att handdiska några dagar så kan det vara värt att felsöka lite på, enklast och bäst om man ska räkna timpenning etc är såklart att köpa nytt men det är varken lika roligt eller lika klimatsmart.
Fram med multimetern!
Fram med multimetern!
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bästa svaret
Fin maskin
Är kontrollampan på vänster sida av panelen tänd eller släkt
Är den släkt är det översvämning
Ta bort sockelplåten genom att dra den nedåt i hålen
Skruva loss 4 skruvar om de finns kvar så får du bort inre socklen
Ta bort strömmen
Lyft upp härket med kablar till vänster och dra åt dig
Du ser du en svart plastbit på den högra sidan omden är kvar
Ta bort och innanför finns en svamp som troligen har svält och är mjuk
Ta bort den och sätt den i press tills den torkat.
Under tiden så försök att hitta läckan.
Detkan vara inloppsventil
Ankan
Tunnis slangen från ankan till pressostaten
Om pressostaten är rostig vid elanslutningarna så är det den
Följ den grova slangen från ankan och rengör t-röret, se till att anslutningarna inte förväxlas.
Ankan måste vara super ren, och den tunna slangen sitta fast.
Om det är vatten i den tunna slangen , skall bara innehåla luft, och den sitter fast i bda ändarna så är det fel på pressostaten.
Helt klart lönt att fixa så håller den 25 år till.
Är kontrollampan på vänster sida av panelen tänd eller släkt
Är den släkt är det översvämning
Ta bort sockelplåten genom att dra den nedåt i hålen
Skruva loss 4 skruvar om de finns kvar så får du bort inre socklen
Ta bort strömmen
Lyft upp härket med kablar till vänster och dra åt dig
Du ser du en svart plastbit på den högra sidan omden är kvar
Ta bort och innanför finns en svamp som troligen har svält och är mjuk
Ta bort den och sätt den i press tills den torkat.
Under tiden så försök att hitta läckan.
Detkan vara inloppsventil
Ankan
Tunnis slangen från ankan till pressostaten
Om pressostaten är rostig vid elanslutningarna så är det den
Följ den grova slangen från ankan och rengör t-röret, se till att anslutningarna inte förväxlas.
Ankan måste vara super ren, och den tunna slangen sitta fast.
Om det är vatten i den tunna slangen , skall bara innehåla luft, och den sitter fast i bda ändarna så är det fel på pressostaten.
Helt klart lönt att fixa så håller den 25 år till.
När min diskmaskin gick sönder började jag skruva isär den för att se om jag kunde laga den. När jag tröttnade på det så köpte jag en annat på blocket i stället. Den kostade 500 kr. Så visst finns det fler alternativ än att laga eller köpa nytt.
Aaaa
Det var ingen torsvikare
Du får dra fram maskinen och ta bort plåten på vänster sida
Där ser du en stor vattenbehållare
Den skall vara ren
Och från den så går det en tjock slang från botten till brunnen den skall du spola varmvatten i så går den hör igen
Det var ingen torsvikare
Du får dra fram maskinen och ta bort plåten på vänster sida
Där ser du en stor vattenbehållare
Den skall vara ren
Och från den så går det en tjock slang från botten till brunnen den skall du spola varmvatten i så går den hör igen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Börjar där! Tackar vi för det!electroluxaren skrev:
Antar att man tar fjädrarna samtidigt? Luckan har ju inte haft nån motvikt på över sex år ...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Den grova slangen från "regeneration box" som den verkar kallas på utrikiska är ju helt ren inuti....
Pressostaten slår till (eller från?) om man blåser lite försiktigt i den.. Slangen till den är inte igensatt ...
Har aldrig fyllt i något salt i den, kan det vara något som skapat problem?
Pressostaten slår till (eller från?) om man blåser lite försiktigt i den.. Slangen till den är inte igensatt ...
Har aldrig fyllt i något salt i den, kan det vara något som skapat problem?
Redigerat:
har du haft bort den grova slangen?
eller spolat i den?
ser det ut som om det kommit vatten ur den avklippta slangen?
är det något vatten överhuvudtaget på bottnen?
pressostaten skall klicka två ggr om du blåser i den, dels för korrekt nivå och dels för överfyllt.
eller spolat i den?
ser det ut som om det kommit vatten ur den avklippta slangen?
är det något vatten överhuvudtaget på bottnen?
pressostaten skall klicka två ggr om du blåser i den, dels för korrekt nivå och dels för överfyllt.
till dörren så skall det vara på båda sidorDan_Johansson skrev:
en fjäder
ett vitt snöre
den här vita styrningen på bilden
samt en plåtbit mellan snöre och dörr gångjärnet
det ser ut som på denna bild från högersidan att du har original avlopsslang innuti dvs den svarta slangen innuti maskinenDan_Johansson skrev:
den är känd för att gå sönder och din ser lite svettig ut
möjligt att detta är felet på din maskin




