Hej
Hoppas på någon vitvaru kunnig här
Vi har en 4 år gammal Electrolux diskmaskin ESF5510LIX som börjat bete´ sig konstigt
Ibland så börjar displayen flimra och efter ett tag stannat maskinen och piper och blir sedan helt tyst.
Provar man slå av och på kan man få igång den och då kan den köra flera diskar som vanligt innan felet uppstår igen
Har ju en känsla av att det är någon form av strömproblem till elektroniken, någon konding eller annat som gått sönder men finns det några kända problem jag skall titta efter som kan orsaka detta.
Ska skruva isär den men vill gärna ha råd av någon kunnig vad jag skall leta efter
Någon som har ett bra tips vad jag skall leta efter eller som känner igen liknande fel?
4 208 läst · 15 svar
4k läst
15 svar
Trasig Diskmaskin Electrolux ESF5510LIX
Sida 1 av 2
-
-
Moderator · Stockholm · 47 668 inlägg 24 mar 2017 16:5424 mar 2017 16:54 #2
Detta att den fungerar flera diskar efter att du brutit strömmen och slagit på igen, är rätt skumt. vad händer om du bara trycker på någon annan knapp, lika hårt som på strömbrytaren? Går det lika bra att slå av och på genom att ta ur kontakten i uttaget?
Det jag är ute efter är om du kan ha något glapp, som påverkas när du trycker på brytaren.
man kan lätt tänka sig fel som blir tillfälligt bättre av att strömmen bryts. Det kan handla om att något får svalna. Men det borde inte fortsätta fungera under flera diskar, effekten borde vara borta igen när det blivit uppvärmt till sin normala temperatur efter några minuter. -
24 mar 2017 17:51 #3
Problemet har bara hänt 3 ggr hittills men i ganska tät följd så antar det är något som blir sämre och sämre.
Är ju inte säker på att det är att slå av diskmaskinen som hjälper. Första gngen det hände slog jag på och av den några gånger utan att det hjlälpte men när jag provade den sen några timmar senare gick den bara igång som vanligt.
Gemensamt för de gånger jag sett det är att displayen börjar flimra ( typ som att den inte får tillräckligt ned ström och sen stannar maskinen med helt svart display och piper och man kan inte göra något eller trycka på någon knapp.
Jag misstänker själv strakt någon form av omvandlare av ström eller likriktare eller så med antingen kalllödning eller dåliga kondensatorer alternativt någon annan komponent men som sagt om det är något som någon känner igen och "vet" felet är det ju tacksamt.
Misstänker starkt att t felet sitter i kretskortet eller transformatordelen på något sätt.
Eller är mina misstankar helt tokiga?
Har dock aldrig skruvat i Elektrolux maskiner tidigare (bara siemens/bosch) så vet inte var kretskort och tranmormatordelar sitter på den.
Sitter allt monterat på ett och samma kretskort bakom luckan eller vr sitter elektroniken på den? -
24 mar 2017 18:38 #4
Jag tror du är på rätt väg gällande antingen kallödning eller komponentfel - låter som strömförsörjningen håller på att ge upp. De jag tittat på så har hela elektronikdelen suttit i luckan, skulle tro att felet finns på detta kretskort.
-
Medlem · - · 14 297 inlägg 24 mar 2017 18:5624 mar 2017 18:56 #5
kolla att du inte har 5års garanti på denna
kolla med electrolux på kungsholmen
dessa maskiner började tillverkas 2014 september så den kan väl inte vara mer än två år
tror nog att du kan upplysa dem om att du har det nämligen då många andra har det.
på denna polack sitter kretskortet i botten innanför socklen -
24 mar 2017 19:23 #6
hmm, det måste jag kolla upp, problemet är att jag inte hittar kvittot på maskinen, därför jag hade för mig den var 4 år.
Undra om man kan lyckas få det på garantin i alla fall även om jag inte hittar kvittot.
Får ta ett varv till i pärmarna här hemma och se om jag kan hitta det... -
24 mar 2017 20:10 #7
I stället för kvitto ska det gå bra med ett kontobesked eller liknande från banken där köpet framgår. Men sen ska väl Electrolux kunna få fram tillverkningsdatum från informationen på deras klisterlapp.
-
Moderator · Stockholm · 47 668 inlägg 24 mar 2017 20:3624 mar 2017 20:36 #8
Det brukar räcka med serienumret för garanti. De ser när den är tillverkad.
-
Medlem · västmandland · 61 inlägg 10 sep 2019 23:4510 sep 2019 23:45 #9
våldgästar tråden
TS: hur löste det sig med diskmaskinen? Har exakt samma fel efter 4.5 år så hoppas du kommer ihåg trots att det var ett tag sen -
31 jul 2021 11:35 #10
Hur löste det sig? Mvh -
Medlem · - · 14 297 inlägg 31 jul 2021 11:4031 jul 2021 11:40 #11
har du kvar garanti använd den annars släng skiten och köp en bosch -
Medlem · västmandland · 61 inlägg 31 jul 2021 11:4431 jul 2021 11:44 #12
Om du får svar på vad det är får du gärna uppdatera här! -
31 jul 2021 11:47 #13
Haha okej! Får se hur jag gör. Börjar med att försöka slå den Känns surt att betala 1795kr för att de ska komma ut och sen ännu mer för att eventuellt reparera och kanske försäkring som täcker men då självrisk. Kluven
-
Medlem · västmandland · 61 inlägg 31 jul 2021 12:0331 jul 2021 12:03 #15
Något glapp är det, vi får ibland inte välja program. Tror att efter den börjar tjuta så 0ställer maskinen som gör att valet försvinner. Till nästa gång får man välja program igen- Laddar…