Hej,
jag försöker få klarhet i ett problem med min golvvärme och skulle vilja veta om någon kan bekräfta vad felet troligen är. Har väldigt kalla rum 16-18 grader. Frånluftspumpen skickar värme.
System:
Problem:
Framledningen från värmepumpen till shunten är varm, pumpen är varm, men rören efter shunten ut till golvvärmen är kalla.
Det jag gjort/observerat:
Fråga:Tyder detta på att shuntens insats har fastnat och behöver bytas, eller kan felet vara något annat?
jag försöker få klarhet i ett problem med min golvvärme och skulle vilja veta om någon kan bekräfta vad felet troligen är. Har väldigt kalla rum 16-18 grader. Frånluftspumpen skickar värme.
System:
- IVT Vent 402
- Golvvärme via LK-fördelare och LK-blandare/shunt
- Grundfos Alpha+ cirkulationspump
Problem:
Framledningen från värmepumpen till shunten är varm, pumpen är varm, men rören efter shunten ut till golvvärmen är kalla.
Det jag gjort/observerat:
- Alla LK-don borttagna → slingor står helt öppna
- Strypventiler öppna
- Pumpen går och blir varm
- Shunten blir varm på ingången, men inte på utgången
- När jag vrider shuntratten händer ingenting åt “plus”-hållet, men hör att den stängs vid "minus"
- Misstänker att blandningsventilen/insatsen inte öppnar
Fråga:Tyder detta på att shuntens insats har fastnat och behöver bytas, eller kan felet vara något annat?
Tack för svar!J jonaserik skrev:
Vart hittar jag maxtermostaten? Alla piggar är uppe och går att trycka ner.
Bild på systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OK du har ingen maxrtermostat för GV, fungerar pumpen som den ska, prova med att öka på farten på den och nu är den i minläge, ställ om till max till att börja med, sen om det blir värme kan du ställa ner farten till ca pricken på skalan. Kan vara lite för lite, då GV behöver lite extra tryck på flödet. Många slingor som ska ha flöde.Sen en svarta ratten på foto 1 är en inställning för blandning av returen från GV med inkommande temp. Där går det även att öka på lite. Men det får du prova ut själv, hur vad som är lagom-
Din VP ska ställs in för GV och då reglerar den efter utetempen vad som är rätt temp. Är då lite mindre kurva är för elllemnet som behöver högre temp.
Din VP ska ställs in för GV och då reglerar den efter utetempen vad som är rätt temp. Är då lite mindre kurva är för elllemnet som behöver högre temp.
Max på pumpen skulle alltså vara att tvinga förbi den till III? Kurvan har jag justerat, så bör vara korrekt. Samt att svarta ratten till blandningsventilen är på max, men där misstänker jag att insatsen till den ventilen är trasig? Den går att vrida förbi max, så den slirar liteJ jonaserik skrev:OK du har ingen maxrtermostat för GV, fungerar pumpen som den ska, prova med att öka på farten på den och nu är den i minläge, ställ om till max till att börja med, sen om det blir värme kan du ställa ner farten till ca pricken på skalan. Kan vara lite för lite, då GV behöver lite extra tryck på flödet. Många slingor som ska ha flöde.Sen en svarta ratten på foto 1 är en inställning för blandning av returen från GV med inkommande temp. Där går det även att öka på lite. Men det får du prova ut själv, hur vad som är lagom-
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Trasig brunnsring till vattenbrunn
Vatten & Avlopp -
Trasig manöverpanel till Tylö Combi 8 kw- hur ersätta panelen CC20?
Bastu -
Hur lagar man trasigt armstöd till kökssoffa
Möbelsnickeri -
Hjälp med trasigt lås till ”sopkärlsdörr” i garage
Fönster & Dörrar -
Hur laga denna trasiga svårtillgängliga kabel? Bil-baklucka
El