Hej!

Vår blandare i badrummet är till åren kommen och mår för tillfället lite dåligt. Som framgår av de bifogade bilderna har den cylinder som vredet sitter på släppt från den nedre delen av blandaren. För att sätta på och stänga av vattnet tvingas vi använda två händer, en för att trycka ner cylindern och en för att lyfta på vredet.

Min fråga är följande: Är blandaren att betrakta som uttjänt så att vi (eller rättare sagt en rörmokare) bör byta den eller finns det månne någon form av reservdel som vi kan köpa och sätta dit? Tyvärr har jag inte någon närmare information om fabrikat varför jag i det senare fallet, att en reservdel löser problemet, skulle uppskatta närmare vägledning om vad som ska köpas och hur det ska monteras.

Vänligen,
Hans i Linköing

• Kran_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kran_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra plastkåpan rakt upp.
Under den sitter det antingen skruvar eller mutter att spänna.

Tack för Ditt svar!

Jag, som inte direkt är begåvad med en stor portion händighet, har dock svårt att dels hitta en plastkåpa, dels dra den rakt upp. När jag knackar på den övre delen av blandaren (som med lite fantasi ser ut som en vattenkanna i den undre bilden) är den av metall och den lossnar inte heller när jag drar lite försiktigt i den. Ska jag försöka ta fram Hulken i mig och dra lite kraftigare?

Vänligen,
Hans

Plastkåpan ovanför vredet(ja den är av plast)

Med lite Hulk och en skruvmejsel har nu problemet åtgärdats och jag tackar för den utmärkta vägledningen! Någonstans i Linköping förbannar en rörmokare, som gått miste om synnerligen lättförtjänta pengar, detta forum.

Vänligen,
Hans

• Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Alltid roligt att hjälpa till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.