Min lysrörsarmatur slocknade, hade inte suttit uppe särskilt länge. 1-2 år kanske? Trodde det var rören, så köpte nya. De nya funkade i några minuter, sedan gav de upp de med.
Är det något jag har missat, eller har den elektroniska ballasten gett upp? Armaturen är T8 2 x 18W. Tro det var en lågprisvariant, eller kanske Classe.
Börjar bli för gammal för sådana här nymodigheter, lysrör skall blinka och surra ju!
Är det något jag har missat, eller har den elektroniska ballasten gett upp? Armaturen är T8 2 x 18W. Tro det var en lågprisvariant, eller kanske Classe.
Börjar bli för gammal för sådana här nymodigheter, lysrör skall blinka och surra ju!
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Sitter där ingen glimtändare? Eller är den integrerad i balasten?
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Såg T8 nu, där brukar det ju inte vara ngn glimtändare nä.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Trasig ballast låter det som. Har bytt en heldel efter bara ett åt.Detta även på de största fabrikaten! Har man en finare variant som dimmras ner är det viktigt att man bränner in rören i ca 100timmar innan man börjar dimmra.
Oftast är ballasten så dyr så det är i många fall billigare att byta hela armaturen.
Oftast är ballasten så dyr så det är i många fall billigare att byta hela armaturen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför heter det ballast?
Någon gammal järnvägsrallare som hittat på det eller?
För övrigt tycker jag det är suveränt med lysrör som tänder direkt utan blinkningar och som inte surrar.
Köpte mina billigt på Cheapy
Sådana här var det nog
http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stores/servlet/Produkt___Lysroersarmatur_55604__14777_19153_19153_
Någon gammal järnvägsrallare som hittat på det eller?
För övrigt tycker jag det är suveränt med lysrör som tänder direkt utan blinkningar och som inte surrar.
Köpte mina billigt på Cheapy
Sådana här var det nog
http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stores/servlet/Produkt___Lysroersarmatur_55604__14777_19153_19153_
Visst är det suveränt, och utan glimtändare trodde jag att det skulle bli iftsäkrare. Man kan köpa ballast för 5-10 dollar på ebay, så dp kanske det inte är gjort för att hålla...
Borde kunna gå på garanti/reklamation im jag bara kommet ihåg var jag köpte den ..
Borde kunna gå på garanti/reklamation im jag bara kommet ihåg var jag köpte den ..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
HF-don heter det egentligen. Ballast, då tänker jag på en drossel i gamla T8 och T10 armaturer. Har man en drossel så har man även glimtändare.KnockOnWood skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Tände för att mäta en gång till, och det tog en 15 sekunder innan jag insåg att rören lyste!
Lämnade på, och efter ett tag (< 20 min) hade de slocknat igen. Sen dessa har jag inte fått på dem igen.
Skall jag köpa en ny armatur (199:- på Classe)?
Skall jag köpa en ny armatur (199:- på Classe)?
Tror jag har samma problem. Först trodde jag lysröret hade gått. Fick samma resultat med nytt lysrör.
Om man inte vill ha dåligt ljus i badrummet i någon vecka - Vet någon ett ställe man kan plocka upp motsvarande (t ex jula, biltema, CO) för en rimlig peng?
Om man inte vill ha dåligt ljus i badrummet i någon vecka - Vet någon ett ställe man kan plocka upp motsvarande (t ex jula, biltema, CO) för en rimlig peng?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En gammal sjöfarare som uppfann lysrörsarmaturen? Framgår tyvärr inte av Runebergs etymologi:KnockOnWood skrev:
barlast el. ballast, 1605: bar-, 1636:
bal-, jfr fda., no. barlast; åtminstone
i formen ballast lån från mlty. ballast;
sammans, med last och, såsom första
led, antingen 1) adj. bar (alltså om
den last ett fartyg har, då det är ’bart’,
dvs. utan varulast), i vilket fall -ll-
beror på assimilation av rl, eller 2) det
i sammans, uppträdande mlty. bal-,
dålig, onyttig (t. ex. bal-sturich), då de
nord. formerna äro att betrakta som
folketymologiska ombildningar.
Analogin är en aning krystad tycker jag. Men visst, om man ser till spänningsfallet så är det rätt likt. Om lysröret har för låg driftspänning går det inte att köra, så då sätter man in barlast som får ta mellanskillnaden. Samma med fartyget: Om nyttolasten inte räcker för stabil framfart så får man lasta på barlast tills det blir stabilt.
Redigerat:
Bra svar Pen, jag har sett frågan förut har och har inte tyckt den verkar så konstig. Därenot när jag söker efter komponenten heter den ibland elektronisk reaktor och det känns mer kontraintuitivt. Driftdon kanske är det bästa...?
Jag stod i förbutiken på maxi igår och lyfte på en av locken i spelkassan (de där halvcirkulära diskarna) där satt en sån under 
Men varför lyser mitt lysrör i ändarna, går det fram en lägre spänning....?
Men varför lyser mitt lysrör i ändarna, går det fram en lägre spänning....?