kan man koppla in en lampa (ytterbelysning ) på en av mellantrådarna i en trappkoppling?
Givetvis kommer den väl bara lysa när brytarna står i ena läget men det funkar för detta ändamål.
Eller medför det nåt annat problem som jag inte orkar fundera ut just nu??

Det borde väl i någon mån fungera. Men varför göra så?

För att jag har inte tändtråden i dosan jag tänkte koppla in mej på

Du får nog utveckla lite hur du tänkte koppla! Schema?

Används trappkopplingen till någon annan lampa idag? Om inte kan du nog få ihop det, men kanske inte som en trappkoppling utan du får nog ta bort/koppla förbi den brytaren som kommer "sist".

Ska rita ett "schema" när ja kommer hem

Handritad elektrisk kopplingsschema med lampan, kopplingsur och säkring på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut.
Jag är alltså ute efter att få med den nya lampan på tändningen från kopplingsuret i centralen.
Jag kan ju förhoppningsvis "backa ur" bef FK ur röret på garagevinden och dra tillbaka med tändtråden. Men för att hinna få ljus i lampan till jul (som tydligen var viktigt) så tänkte jag om det kunde funka som jag föreslog från början.
Och om inte det funkar så vore det intressant att veta varför.

Tråkigt att du hade kabel 4G1.5 mellan hus och garage. Hade det varit en femledare hade du kunna koppla om till sparmetoden och få fas, tändtråd och mellantråd i kabeln istället.

Tillfälligt kan du koppla in lampan på en mellantråd med de begränsningar du beskriver. Å andra sidan borde det vara snabbt gjort (minuter) att dra i en tändtråd i röret mellan dosorna i garaget.

Jo det är väl inget stor projekt å dra i en 5e tråd, men då ska man upp på vinden å krypa å så tillkommer ju ofta nåt oförutsett som ni vet.
Så tänkte mest för julfridens skull att koppla det på en mellantråd.
Verkar ju av resonemangen här ovan som det inte ska vara nåra problem så länge brytarna "står rätt". Och skulle nån "vända" på det så är det väl inte mer som händer än att den nyinkopplade lampan inte tänder.
Rätta mej nu om jag har fel här..
Blir väl inget av detta innan morrn kväll heller för den delen.

tommib
Nja.... det känns som en väldigt dålig lösning att göra så. Dessutom har denna typ av tillfälliga lösningar en tendens att bli permanenta. Lampan du kopplar in kommer bara lysa när brytaren i matande ände står i rätt läge (mot den tändtråden). Brytaren i andra änden kommer inte göra ett skrutt för lampan. Dra i den där femte tråden istället. Gör det genom att använda den gamla FKn som dragtråd och dra direkt i två nya. Sen kastar du den du drog ut eller lägger i bra-att-ha-lådan. Att hålla på och dra fram och tillbaka är att be om problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.