Hej alla hemmasnickrare,
är det någon som har tipps eller erfarenhet av ett program där man på egenhand ritar sin trappa..?

Hälsningar Byggut:)

wildeside
Kolla in serien om hur man bygger trapp.
Går det kanske att använda sketchup, jag vet inte men jag ska prova när jag får en stund över.

Mikael_L
Jag har grejat något lite med programmet Staircon.
Någon crackad version med delvis rysk text, så det var väl lite sådär. Minns inte riktig var jag fick den ifrån.
Men det gick i alla fall att få fram en trappa, men något krånglade också, jag minns inte riktigt, men jag vill minnas att det kom efter en tid, det var kanske en tidbegränsad demoversion.
Hittar jag installationen kan jag skicka den till dig.
PMa din mailadress i så fall.

Om jag annars kikar på deras hemsida, så kan du naturligtvis köpa en, men det kostar sannolikt en hel del:
https://www.staircon.com/sv

De har också någon slags demo på sin sida, har ingen koll på vad man kan göra där, misstänker att det finns någon begränsning för att inte kunna tillverka en trappa med materialet, men du kan kolla:
https://www.staircon.com/sv/skapa-din-trappa-pa-webben

Slutligen hittade jag denna:
https://en.freedownloadmanager.org/Windows-PC/StairCon.html

Jag är dock lite misstänksam mot sådana här sidor som levererar software, det är inte ovanligt med bundlat bloatware, spyware eller malware i installationspaketen.

Mikael_L
Och nu kom immobil, the trappmaster, in här! :)
Trevligt.
Jag har inte glömt all trapphjälp jag fick av dig när jag byggde vårt hus. Tack igen.

Tackar, jag provar mig fram och ser vart det bär hän,)

Staircon är ett utmärkt program som jag använde i min verksamhet. Kostar en bra slant eftersom den vänder sig till yrkesfolk. Inget för privatpersoner med andra ord. Tyvärr har jag inte programmet längre eftersom jag har avvecklat min firma.
Länken som jag tidigare la in, kan dock vara till viss hjälp.

Alla 3D program är användbara när man ritar trappor, men det finns inget som löser problemen åt dig på ett bra sätt. Håller man sig till några enkla regler och är beredd att lägga ner lite tid så kan det ändå bli bra. Att rita trappor är ett typiskt skissarbete.. Man måste starta med något som man sedan justerar lite i taget. Det finns gratisversioner av Sketchup och Form-Z som kan användas, men som tar lite tid att lära sig.

En bra utgångspunkt är den så kallade trappformeln: Två gånger steghöjden plus stegdjupet i cm ska bli 60-63. I en trappa ska steghöjden vara densamma hela tiden liksom stegdjupet i gånglinjen. Gånglinjen är normalt 40 cm ut från väggen. Stegdjupet mäts från en trappnos till nästa, utan hänsyn till eventuellt överhäng. Man startar lämpligen med att bestämma hur stor plats trappan får ta. Man jobbar samtidigt både i plan och i höjd. Sedan finns det en stor mängd andra aspekter, bredd, normkrav, designambitioner, hållfasthet, materialval, säkerhet mm.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
ingen som har lite nya idéer om hur man kan skaffa sig ett program där man kan rita en trappa.
jag behöver rita 2 st vinklade trappor till min stuga jag ritar.
Jag ritar i Inventor så jag behöver kunna få fram måtten på själva stegen. det ryska programmet som finns lämnar en hel del att önska när det gäller detaljer.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Mikael_L
Ojoj, jag har eventuellt kvar programfilerna till en piratkopia av staircon på någon backup-hårddisk någonstans.
Jag har tyvärr ingen alls tid över att hålla på och leta nu, om det är OK att vänta några veckor, någon månad, så kan jag försöka hitta sen.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ojoj, jag har eventuellt kvar programfilerna till en piratkopia av staircon på någon backup-hårddisk någonstans.
Jag har tyvärr ingen alls tid över att hålla på och leta nu, om det är OK att vänta några veckor, någon månad, så kan jag försöka hitta sen.
Väntar med spänning. :cool:

Mikael_L
Du gillar att vänta alltså ... ;)

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
hitta du möjligen något? är i samma sits och ska bygga en trapp.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du gillar att vänta alltså ... ;)
Varför skrev du att du hade programmet för, om du ändå inte tänker dela med dig av det?
För att du inte har tid/lust/eller filerna kvar?

Mikael_L
Jodå, jag hade programmet.
Jag hittar inga filer, de är kanske borta.
Det var ju trots allt 15 år sedan.
Har du koll på vad du hade på en dator för 15 år och 7 datorbyten sedan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.