Hej! Första gången jag postar här och tänkte dela med mig av min trapprenovering på under 5000 kr.

Idag ligger det en linoleummatta som är orginal, den sitter som berget och är ful som stryk. Trappnosen är spikad till tusen och infräst i kanterna vilket gör den omöjlig att få bort.

Funderade länge på att köpa färdiga trappsatser men tyckte egentligen det var alldeles för dyrt för något man borde kunna göra själv.

Sagt och gjort, letade efter golv på Facebook marketplace/Blocket osv. Hittade två personer som hade överblivet Kährs Nice Ek vilket passade bra. Gjorde ett provsteg och insåg att det här kommer fungera bra utan någon enorm arbetsinsats.

Har måttat ut de raka stegen, såga ut och limmat en eklist i framkant som trappnos. Var lite orolig att den inte skulle sitta utan att spika fast den i trappen men den sitter verkligen som berget efter ordentlig torktid.

Tvättat av stegen med målartvätt noga, sett till att det är torrt och sedan limmat med Casco Superfix+ enligt tips från en hantverkarkompis. Sitter stenhårt och även om folk avrått från att limma på Linoleum är jag inte allt för rädd att det ska släppa. Klart en liten oro finns men efter att ha läst på trappstegsbolags hemsidor om att deras produkter fäster bra på linoleum har oron minskat lite.

Nu väntar jag på att få hem min trappkompass jag beställde häromdagen för att kunna tillverka de svängda stegen så det kommer vara lite småhalt i projektet i några dagar men uppdaterar löpande.

Pris för detta:
Golv: 2 000 kr
Eklist/lim: 1 675 kr (än så länge, kan behöva komplettera med limmet)
Extra tvingar: 180 kr på Jula
Trappkompass: 389 kr (Som jag kommer försöka sälja sen)

Totalt: 4 244 kr

Hoppas kunna klocka in på under 5 000 vilket jag får se som lyckat för en ny trappa. Kommer behöva köpa någon akrylfog/latexfog då det är svårt att få in stegen helt på millimetern. Men det kan jag leva med.

Bifogar lite bilder.

• En nyrenoverad trappa med linoleummatta, eklist och vit räcke, projekt under 5000 kr. Ett mjukisdjur ligger vid foten av trappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ekplanka på arbetsbänk fastspänd med flera tvingar, redo för trapprenovering. Verktyg och material syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Renoverade trappsteg med eklist, linoleumyta, och redskap som limtub, brytbladskniv och spackelspade på ett av trappstegen.
    Skapa konto
  • Trappa med linoleummatta, vikta vikter överst för att pressa fast ny trappnos, del av trapprenovering på budget.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
2Thomas och 21 till
  • Laddar…
Hur upplevs höjdskillnaden i första/sista steget?

• Gilla
T.P.S
  • Laddar…
Jag har gjort på närmast identiskt sätt.
Började med att plocka/skrapa bort ytskiktet på första trappsteget...men....fy vilket jobb.
Lösningen blev att limma direkt på ytskiktet.
Jag gjorde det med ett laminatgolv, samma som jag hade lagt i hallen.
Eftersom tjockleken på det inte gjorde att jag kunde limma fast listen i framkant direkt i laminatgolvet, så limmade jag det i trappsteget, och satte några små mässingspikar för att hålla det på plats medans limmet torkade.
Jag märkte ingen höjdskillnad, men laminatet är ju såklart tunnare.
Det har hållit bra dessutom i över 10år, så jag tror inte att limmet är något bekymmer.

• Gilla
OFP
  • Laddar…
Nu är halva trappan färdig och första svängda steget ligger på torkning. Behöver dock köpa nya tvingar då Julas snabbtvingar absolut inte höll måttet. Får leverans av två rejäla skruvtvingar ikväll och får se om jag behöver komplettera ytterligare.

Jag upplever ingen jätteskillnad i steghöjd, har dock inte satt det sista steget än så det är möjligt att det blir påtagligt. Får återkomma om det!

• Trappa under renovering med trästeg och vita räcken, första svängda steget syns, taget uppifrån med synligt trappräcke.
    Skapa konto
  • Gilla
2Thomas och 10 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag har gjort på närmast identiskt sätt.
Började med att plocka/skrapa bort ytskiktet på första trappsteget...men....fy vilket jobb.
Lösningen blev att limma direkt på ytskiktet.
Jag gjorde det med ett laminatgolv, samma som jag hade lagt i hallen.
Eftersom tjockleken på det inte gjorde att jag kunde limma fast listen i framkant direkt i laminatgolvet, så limmade jag det i trappsteget, och satte några små mässingspikar för att hålla det på plats medans limmet torkade.
Jag märkte ingen höjdskillnad, men laminatet är ju såklart tunnare.
Det har hållit bra dessutom i över 10år, så jag tror inte att limmet är något bekymmer.
Vilket märke på laminatgolvet och hade de trappnosar som tillbehör?

P PettaW skrev:
Nu är halva trappan färdig och första svängda steget ligger på torkning. Behöver dock köpa nya tvingar då Julas snabbtvingar absolut inte höll måttet. Får leverans av två rejäla skruvtvingar ikväll och får se om jag behöver komplettera ytterligare.

Jag upplever ingen jätteskillnad i steghöjd, har dock inte satt det sista steget än så det är möjligt att det blir påtagligt. Får återkomma om det!
Bra jobbat, ser snyggt ut 👍

• Gilla
PettaW
  • Laddar…
J jhall skrev:
Vilket märke på laminatgolvet och hade de trappnosar som tillbehör?
Golvet heter idag BerryAlloc, och dom hade inte trappnosar, där tog jag en eklist som passade hyfsat i färgskala.
Har grävt i lite, och ser att jag gjorde detta 2008.....tiden går.

Kul projekt att följa och bra jobbat så långt. Fråga, den gamla trappnosen, ligger den plant med det vita vertikala delen av trappsteget. För hur blir det annars med nya trappnosen som ser bredare ut, kommer den dikt an mot vertikala delen av trappsteget eller blir det en glipa undertill?? Inte helt lätt att förklara, hoppas du förstår 😀

• Gilla
PettaW
  • Laddar…
F fldp skrev:
Kul projekt att följa och bra jobbat så långt. Fråga, den gamla trappnosen, ligger den plant med det vita vertikala delen av trappsteget. För hur blir det annars med nya trappnosen som ser bredare ut, kommer den dikt an mot vertikala delen av trappsteget eller blir det en glipa undertill?? Inte helt lätt att förklara, hoppas du förstår 😀
Jag tror jag fattar och ska försöka svara. Ja, den nya trappnosen är bredare, mest av bekvämlighetsskäl så att den täcker. Hade jag varit riktigt ordentlig hade jag antingen letat längre efter en eklist med samma mått+golvet, alternativt längdkapat eklisterna för att få ett exakt mått. Men jag tyckte detta fungerade och det lilla överhänget som blir är bara några mm och tror inte det kommer påverka något. Jag bifogar lite bilder på det så kanske det blir lite klarare.

Nya trappnosen i ek med bredare överhäng installerad ovanpå gamla trappsteg i en renovering.
Skapa konto

Trappnosarna ovanför varandra.

Närbild av en trappnos i ek som överhänger något nedanför stapeln, med en målad vit yta under.
Skapa konto

Gamla trappnosen. Ligger dikt.

Närbild av en ny bredare trappnos med ett litet överhäng, mot en vit vägg, i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Överhänget som blir med de nya.

Nya ektrappnosar installerade på trappsteg, med liten överhängning och verktyg och material synliga runt omkring.
Skapa konto

Nu börjar även de svängda stegen komma på plats och jag råkade först kapa ett steg för litet vilket irriterade mig djupt då golvet jag köpt är ganska exakt uträknat. Hoppas kunna få ihop det ändå!

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Jag satte dit och limmade dit steg direkt på plastmattan för över 20 år sedan, inga problem

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
P PettaW skrev:
Hej! Första gången jag postar här och tänkte dela med mig av min trapprenovering på under 5000 kr.

Idag ligger det en linoleummatta som är orginal, den sitter som berget och är ful som stryk. Trappnosen är spikad till tusen och infräst i kanterna vilket gör den omöjlig att få bort.

Funderade länge på att köpa färdiga trappsatser men tyckte egentligen det var alldeles för dyrt för något man borde kunna göra själv.

Sagt och gjort, letade efter golv på Facebook marketplace/Blocket osv. Hittade två personer som hade överblivet Kährs Nice Ek vilket passade bra. Gjorde ett provsteg och insåg att det här kommer fungera bra utan någon enorm arbetsinsats.

Har måttat ut de raka stegen, såga ut och limmat en eklist i framkant som trappnos. Var lite orolig att den inte skulle sitta utan att spika fast den i trappen men den sitter verkligen som berget efter ordentlig torktid.

Tvättat av stegen med målartvätt noga, sett till att det är torrt och sedan limmat med Casco Superfix+ enligt tips från en hantverkarkompis. Sitter stenhårt och även om folk avrått från att limma på Linoleum är jag inte allt för rädd att det ska släppa. Klart en liten oro finns men efter att ha läst på trappstegsbolags hemsidor om att deras produkter fäster bra på linoleum har oron minskat lite.

Nu väntar jag på att få hem min trappkompass jag beställde häromdagen för att kunna tillverka de svängda stegen så det kommer vara lite småhalt i projektet i några dagar men uppdaterar löpande.

Pris för detta:
Golv: 2 000 kr
Eklist/lim: 1 675 kr (än så länge, kan behöva komplettera med limmet)
Extra tvingar: 180 kr på Jula
Trappkompass: 389 kr (Som jag kommer försöka sälja sen)

Totalt: 4 244 kr

Hoppas kunna klocka in på under 5 000 vilket jag får se som lyckat för en ny trappa. Kommer behöva köpa någon akrylfog/latexfog då det är svårt att få in stegen helt på millimetern. Men det kan jag leva med.

Bifogar lite bilder.
Hade oxå en liknande 70talstrappa som fick nytt liv för ca 20år sedan. Jag fick loss nålfiltsmattan så jag valde att kontaktlimma 4mm ekfaner och limma en eklist som trappnos. Tog bort det gamla ribbräcket och tillverkade en anpassad "list" som jag kruvade på ovansidan av vagnstycket så att det fanns plats för de nya fabriksvarvade stolpar. Passade oxå på att borra in ledspottar i väggens vagnstycke.
Jo jag tog oxå bort underkrypningsskyddet då limningen släppt o orsakade knarr och efter målning så monterade dit dem men nu med 4 skruv och gummibrickor emellan för att slippa knarret.
Allt blev mkt bra och så här 20år senare så ser fort allt ut som nytt o kräver bara lite golvolja vart tredje år som underhåll.
Så lycka till du är på rätt väg....

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Hur upplevs höjdskillnaden i första/sista steget?
Är väl som med eller utan Foppatoffel.

P PettaW skrev:
Jag tror jag fattar och ska försöka svara. Ja, den nya trappnosen är bredare, mest av bekvämlighetsskäl så att den täcker. Hade jag varit riktigt ordentlig hade jag antingen letat längre efter en eklist med samma mått+golvet, alternativt längdkapat eklisterna för att få ett exakt mått. Men jag tyckte detta fungerade och det lilla överhänget som blir är bara några mm och tror inte det kommer påverka något. Jag bifogar lite bilder på det så kanske det blir lite klarare.

[bild]
Trappnosarna ovanför varandra.

[bild]

Gamla trappnosen. Ligger dikt.

[bild]

Överhänget som blir med de nya.

[bild]
Nu börjar även de svängda stegen komma på plats och jag råkade först kapa ett steg för litet vilket irriterade mig djupt då golvet jag köpt är ganska exakt uträknat. Hoppas kunna få ihop det ändå!
Blir ju kanon!
Hur är det att få till de svängda stegen, lägger du en fog eller list mot vagnsstyckenna eller det blir tätt o bra ändå?
Har du kapat golvet på längden med vanlig cirkelsåg?

D Danm skrev:
Blir ju kanon!
Hur är det att få till de svängda stegen, lägger du en fog eller list mot vagnsstyckenna eller det blir tätt o bra ändå?
Har du kapat golvet på längden med vanlig cirkelsåg?
I de svängda stegen är det ingen riktig skillnad mer än att man får vara väldigt noga med vinklarna. Lätt fixat med en smygvinkel (bästa investeringen, 49 kr).

Jag kommer nog vara tvungen att lägga en fog mot vagnstyckena, det blir en liten glipa där som min fru inte märker men som vanligt när man gjort något själv så blir man väldigt medveten om alla små fel/glipor/saker ingen annan ser.

• Gilla
OFP
  • Laddar…
P PettaW skrev:
I de svängda stegen är det ingen riktig skillnad mer än att man får vara väldigt noga med vinklarna. Lätt fixat med en smygvinkel (bästa investeringen, 49 kr).

Jag kommer nog vara tvungen att lägga en fog mot vagnstyckena, det blir en liten glipa där som min fru inte märker men som vanligt när man gjort något själv så blir man väldigt medveten om alla små fel/glipor/saker ingen annan ser.
Glömde svara på din fråga om cirkelsågen. Ja. De raka stegen kapade jag med en kap/ger för att få helt raka snitt. De svängda mäter jag ut med en trappkompass och kapar med en cirkelsåg med skena för att få det så rakt som möjligt. Tejpar, lägger ett väldigt grunt snitt först, sen kapar jag. Kanske är överkurs men snitten blir fina iaf. Lite sticksågande blir det också då väggarna inte alltid är helt raka 😂

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.