image1 (9).jpg

Hur tänker du kring vilken del på ekvirket du har utåt? Ser att du blandat lite mellan kärnsida och splintsida (heter det så? utsidan menar jag alltså) utåt.

Jag har också klätt min trappa med skivor från Stepkit.
Handledaren har fått vänta ett bra tag nu medan andra renoveringsobjekt gått före.
Skall bli intressant att följa denna tråd.

geschwint skrev:
6. Hur det ser ut i nederkant, gerade då jag inte hade någon bättre idé eller sett någon lösning. Fast detta verkade fungera. Om inte så göra jag om trappan. Har man gjort om en trappa så är det enkelt att starta igen...
[bild]
Tyckte att det blev snyggt med att bara gera! Hur har du fäst stolparna?

Då skall vi se...

Immobil> Jo, jag funderade också om det kunde bli skönt för handen och testade på en spillbit. Helt ok eftersom upphöjningen kommer i handflatan.

Daniel> Jag brydde mig inte speciellt angående kärnsida eller inte eftersom dimensionerna 90 grader mot fiberriktningen var så små. Istället försökte jag få bitarna så att övergångarna skulle bli mer eller mindre osynliga.

Daniel> Dom är pluggade med domino bitar och sedan en liten spik i änden på diagonalen för att fixera. Spiken skall spacklas då ändarna målas så dom försvinner.

En sak jag lärt mig och som jag använt mig av vid trapprenoveringen är att planera användningen av material så att det blir ekonomiskt och minimalt med spill. Räcket som exempel: en av bitarna hade en kraftig vit ådra som skulle bryta kraftigt mot de andra, så den såg jag till att placera som toppbit med det vita uppåt eftersom det skulle fräsas bort iafa.

En annan sak som kan bita en i stortån med detta snålräcke (furu som fyllning) är placering av ev. kex vid ihopsättningen. Det gäller att placera kexen på rätt ställe så att inte dom "dyker" upp då den kraftiga midjan fräses... vilket skulle vara surt.

mycke_nu> Jag har ett fräsbord från Wolfcraft, det stora. Fast jag har skrotat lite delar till anslaget, det var rätt rappligt och hade dålig noggrannhet. Fixade ett anslag av MDF istället, myyyycket bättre. Sedan en Makita RP1110C som maskin däri.

Ska jag vara riktigt ärlig så är bordet sådär... men det funkar. Måste så småningom ändra några fler saker på det.

För dom resterande räckena kommer jag nog att göra mallar då det blir lite mycket limknektar i trappan annars... dessutom finns alltid en risk för att man skadar stegen.

Tänkte först inte ha mallar men man ändrar sig under resans gång.

geschwint skrev:
6. Hur det ser ut i nederkant, gerade då jag inte hade någon bättre idé eller sett någon lösning. Fast detta verkade fungera. Om inte så göra jag om trappan. Har man gjort om en trappa så är det enkelt att starta igen...
[bild]
Nu ser jag inte hur det ser ut i högerkant av bilden, men jag hade nog testat att sätta en horisontell "regel" som dom vertikala vilar på.

Höger sida ser exakt likadan ut som vänster. Jag tänkte på en regel då jag gick igenom alla alternativ men det dök på att det skulle bli för mycket material, jag tyckte det skulle bli klumpigt då utan att direkt tillföra något.

Snyggast om dom ser ut att hänga fritt, tyckte vi.

geschwint skrev:
jag tyckte det skulle bli klumpigt då utan att direkt tillföra något.

Håller med, regeln blir bara en dammsamlare.

geschwint skrev:
Höger sida ser exakt likadan ut som vänster. Jag tänkte på en regel då jag gick igenom alla alternativ men det dök på att det skulle bli för mycket material, jag tyckte det skulle bli klumpigt då utan att direkt tillföra något.

Ja, hänga i luften är snyggt, ger ett mer smäckert intryck tycker jag.

geschwint skrev:
För dom resterande räckena kommer jag nog att göra mallar då det blir lite mycket limknektar i trappan annars... dessutom finns alltid en risk för att man skadar stegen.

Tänkte först inte ha mallar men man ändrar sig under resans gång.
Visa gärna mer bilder på dessa mallar!

Smaken är som baken - IMHO skulle det ge ett mer gediget, rejält intryck, men det beror ju givetvis på hur huset i övrigt ser ut. I mitt 20 tals-hus skulle frihängande stolpar se "ofärdiga" ut, men det kanske passar i ditt.

Städning/Dammfälla? - Tramsiga praktikaliteter! :)

Tycker det blir riktigt snyggt. Bra inspiration och roligt tråd över huvud taget.

En fråga till: Hur har du gjort med profilen på spjälorna där de är skruvade in mot kanten av golvet? Är det fortfarande en profil där?

Krillek> Jag bor i ett typiskt radhus från -75 så gediget och rustikt fungerar inte, det skall snarare vara lätt och lagomt stilrent. Eller bara jag slipper se gulnad furu :)

Spjälorna är profilerade hela vägen. Då profilen är rätt grund så tyckte jag det var ok att montera direkt mot bjälklaget.

En liten sidonotering: ALLT material förutom eken kommer från trappan självt, dvs hörnstolpar är två spaljé bitar ihoplimmade, varje spaljé kunde klyvas till två 30x30 för profilfräsning och bli vita spaljéer mellan hörnstolpar. Jag har återanvänt det mesta som kom från trappan. Det var kanonfuru...

Här kommer två bilder då trappan slipades och Rotex 125 fick visa vad den gick för; dammfritt, effektivt och roligt att slipa.
DSCN1513.JPG
DSCN1514.JPG

Även två klippta bilder på hur trappan såg ut innan. Bilden är inte hemmifrån oss utan från ett säljobjekt som är en exakt kopia av vårt radhus fast spegelvänt. Dvs från samma radhusområde som där jag bor. Trappan såg precis ut som på dessa två bilder, det kunde ju bara bli bättre.
trappa1.jpg
trappa2.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.