4 975 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
trappomkastare
Jag har ett hus som vi byggde i lösvirke 1977. Elen drog jag själv under överinseende av en behörig elektriker.
Nu har det blivit stopp på en trappomkastareinstallation. grovt sett är det 3 st dubbelbrytare och 2 trappomk.-funktioner.
trpomkfunk.1 trpomkfunk.2
X----------------------X------------------------X
O lamp 1 Olamp 2
De 3 brytar (X) Har 3 anslutnings skruvar ovanför och 3 under knappfunktionen. .
Hur jag än mäter får jag inget utslag. Och mäter jag på lampa 1 är det lika dött.
medan trpomkfunk2 med lampa 2 fungerar perfekt.
är det någon där ute som kan tipsa mig om det går att enkelt llösa genom att köpa
3 nya brytare med trappfunktion eller om det är lättare att laga
Nu har det blivit stopp på en trappomkastareinstallation. grovt sett är det 3 st dubbelbrytare och 2 trappomk.-funktioner.
trpomkfunk.1 trpomkfunk.2
X----------------------X------------------------X
O lamp 1 Olamp 2
De 3 brytar (X) Har 3 anslutnings skruvar ovanför och 3 under knappfunktionen. .
Hur jag än mäter får jag inget utslag. Och mäter jag på lampa 1 är det lika dött.
medan trpomkfunk2 med lampa 2 fungerar perfekt.
är det någon där ute som kan tipsa mig om det går att enkelt llösa genom att köpa
3 nya brytare med trappfunktion eller om det är lättare att laga
Brytare 1 ska vara en vanlig trappbrytare (6/1) och då går du in med fasen på L och ut med 2 tändtrådar från de bägge utgångarna. Därifrån går du till brytare 2 som ska vara en korsbrytare, in med de 2 tändtrådarna på varsen ingång och ut med 2 nya från utgångarna. Sen in med de bägge tändtrådarna i utgångarna på brytare 3(även den en trappbrytare) och gå från ingången L till lampan. Sen kommer det fungera finfint =)
Hej, här är länk till en sida med en del bra scheman: http://www.elot.se/dokument/eljo-stromstallare-kopplingsschema.pdf
Om du inte har nolla i dosan med brytarna kommer du inte att kunna mäta någon spänning. Använd en spänningsprovare (mejsel med glimlampa) då kan du hitta fasen och testa om brytaren fungerar.
Om du inte har nolla i dosan med brytarna kommer du inte att kunna mäta någon spänning. Använd en spänningsprovare (mejsel med glimlampa) då kan du hitta fasen och testa om brytaren fungerar.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
eftersom du uppenbarliger inte är elektriker så ring en behörig elfirma, dom löser ditt problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden