Har en trappkoppling som inte fungerar riktigt. Det går inte att släcka från övervåningen när man har tänt nerifrån och det går inte att släcka nerifrån om man har tänt uppfrån. :S Annars är det bra :D

Bifogar bild på hur kablarnas färg ser ut i kopplingarna.

• trapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite konstigt med färgerna men för en vanlig trappkoppling ska du ha fas in på L på den ena brytaren, två stycken (mellan)trådar ut, en från varsin pil ut och vidare till den andra brytaren och in där på ut pilarna. Tändtråd ut från L på den brytaren iväg till lampan.

Samma färg på de bägge mellantrådarna.

//Patrik

Huset är från -75. Dom verkade ha en fetish för grönt och brunt då. =) Jag antar att kopplingen är gjord av elektriker men jag ser ingen logik i den. Varför ha två strömbrytare när det ändå inte fungerar.

Ja, förr var färgerna lite si och så, så inget konstigt, men ändå. :P

Du ser ingen logik i den för att den är felkopplad.

//Patrik

Låt de två svarta skifta plats med den bruna på brytaren du kallar nere så blir det säkert bra.

Dessa är om jag förstått er rätt alternativen att koppla på. Den extra svarta kabeln vad fyller den för funktion? :S

• rätt2.jpg
    Skapa konto
  • rätt.jpg
    Skapa konto
Poängen med den vänstra kopplingen är att du kan sätta en lampa vid varje brytare och du har också obruten ström tillgängligt vid den högra brytaren om du till exempel också vill ha ett vägguttag eller nåt annat där.

Poängen med den högra kopplingen är att det inte går åt lika många ledare.

Ok, Nu förstår jag. Tack alla inblandade! =)

Att köra samma färg på mellantrådarna är det hugget i sten, borde väl vara mer spårbart i framtiden om man har olika färg?

En unik färg för varje typ av ledare är ju att föredra, och givetvis tillåtet, t.o.m föreskrivet i många fall. Huruvida mellantrådarna i en trappkoppling är unika kan man kanske diskutera, men vill man se till att lampan är släckt när båda brytarna står i Från-läge så behöver man veta vilken som är vilken, om man inte vill mäta fram det.

Min el är ju från i år så jag kör svart och vit som mellantrådar, och även svart som tändtråd.

Har dock sett att elektrikern som gjorde installationen innan jag kom in har haft blå tändtråd till vissa lampor ex, trappbelysningen mellan plan 1 och 2. Nu blir det annat mellan plan 2 och 3 som jag basar över :-)

Blå är bara tillåten som tändtråd om den ingår i en kabel (inte FK i rör) och inte kan förväxlas som nolla.

Olika färg på trådarna i en trappkoppling kan vara bra då man vill veta vilken som är mellantråd mellan brytarna och vilken som går till lampan. Jag kör alltid den ljusaste av dom två (oftast vit men ibland grå) till lampan.

När det är utanpåliggande eller fördigdragen slang (och inga korskopplare) så brukar jag sparkoppla på grund av färgerna.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.