Det där ser farligt ut, borde rapporteras till elsäkerhetsverket.

Prototypen

Ja det där låter som dubbelfel. Dels så kan det aldrig vara OK att bryta nollan, dels så SKALL installationavisningen som är med (antar att den kom med när du köpte?) vara korrekt för den version de säljer.

Det stämmer, bruksanvisningen var med vid köpet. Den visar inkopplingsuppgifter för den "gamla" dosdimmer som CO tydligen sålde tidigare inte för den som var med i förpackningen (tänk om man inte hade frågat.......).

Normalt så läser man ju bruksanvisningen eftersom den är lättare att läsa än den "pyttelilla" kopplingsskiss som sitter klistrat på själva dimmern.

Tror nog att CO skall få tillbaka sin dosdimmer. Tycker heller inte att det är speciellt kul att bryta på nollsidan av lampan eller som det var tänkt i mitt fall, den elektroniska transformatorn. Dessutom så blir det ju problem med dubbelströmbrytaren som skall styra både dosdimmer och taklampa, då den första skall brytas på nollan medans taklampan bryter på fas.

Jag köpte en sådan dosdimmer för ett tag sedan, av den gamla sorten. Den blev så varm att plasten nästan smälte, så jag litar inte på CO:s dosdimrar!

Dimmern kan ju inte veta vad som är fas eller noll, den funkar lika bra om man låter den bryta fasen...

Ponera att Matss släcker sin lampa och ska byta den, då finns risk att han kommer åt 230 V, trots att den är "strömlös". Det har visst betydelse att bryta nolla eller fas.

Protte

prototypen skrev:
Ponera att Matss släcker sin lampa och ska byta den, då finns risk att han kommer åt 230 V, trots att den är "strömlös". Det har visst betydelse att bryta nolla eller fas.

Protte
Tror du läste lite slarvigt :) Det jag menar är att man kan koppla den som papperet beskriver trots att dom vänt på fas och nolla på klisterlappen. Ur elektrisk synvinkel är fas och nolla "samma sak"

Sen tror även jag att CO säljer en massa skit pga att det saknas kompetens hos deras inköpsavdelning.

Matss skrev:
Dimmern kan ju inte veta vad som är fas eller noll, den funkar lika bra om man låter den bryta fasen...
Du menar att den fungerar lika bra med att koppla fas och nolla tvärt om än vad kopplingsschemat visar:confused:

Att även tryckknappsstyrningen skulle fungerar mot fas istället för mot nolla. I såfall skulle det ju inte behövas något kopplingsschema..............:confused::confused:

Efter lite fundering är jag böjd att hålla med Matss. Det borde inte spela någon roll om man kopplar enl, den bifogade lappen eller enl vad som är tryckt på själva dimmern. Rent elektriskt alltså. Fast gör man det så har man ju inte följt installationsanvisningen, vilket man alltid skall göra.

Kan det vara så att de vill att dimmern skall bli spänningslös när säkringen går?

Kaffekokare skrev:
Jag köpte en sådan dosdimmer för ett tag sedan, av den gamla sorten. Den blev så varm att plasten nästan smälte, så jag litar inte på CO:s dosdimrar!
Samma här... Det gick inte att släcka eller dimra, så jag blev lite misstänksam och bröt strömmen - det luktade bränt i dosan kan jag säga och den gick knappt att ta i med händerna (var också den gamla typen)...

/Rico

Ok Matss det var så du menade OK då har vi elsäkert i alla fall.

CO tittar väl i första hand på priset, är det 50 öre billigare så är det det man köper in. Tråkigt men det har nog alltid varit så hos CO, jag har handlat där de senaste 35 åren och man får alltid vara vaksam. Är det billigt så kan det vara dålig kvalitet/skräp.

Bruksanvisningen är kanske för Norge.

Prototypen

roli skrev:
Det stämmer, bruksanvisningen var med vid köpet. Den visar inkopplingsuppgifter för den "gamla" dosdimmer som CO tydligen sålde tidigare inte för den som var med i förpackningen (tänk om man inte hade frågat.......).

Normalt så läser man ju bruksanvisningen eftersom den är lättare att läsa än den "pyttelilla" kopplingsskiss som sitter klistrat på själva dimmern.

Tror nog att CO skall få tillbaka sin dosdimmer. Tycker heller inte att det är speciellt kul att bryta på nollsidan av lampan eller som det var tänkt i mitt fall, den elektroniska transformatorn. Dessutom så blir det ju problem med dubbelströmbrytaren som skall styra både dosdimmer och taklampa, då den första skall brytas på nollan medans taklampan bryter på fas.
Dimmern är nu återlämnad till CO och pengarna tillbaka i plånboken (för en kort stund....)

Ett litet sidospår med det här att bryta nollan. Naturligtvis kopplar man inte så nuförtiden men enligt vad jag förstått så kunde man göra så förr. Har en sommarstuga från 40-talet där en del brytare i den fasta installationen är kopplad till nollan. Naturligtvis är det inte bra men är det något som behöver åtgärdas akut?

Det jag opponerar mig mot är avsäkringen på Nollan efter lampan (vart ska man sätta den??), men annars ser det väl ok ut?
Fasen går in i dimmern, vidare ut ur dimmern till lampan och från lampan till Nollan.
Tändimpulsen tas från fasen.

Hehe, nu ser jag, hade inte tagit på mig förstoringsglasen, kopplingsschemat på dimmer är ju helt åt pipsvängen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.