Jag har en gamal installation med två trådar mellan brytarna.
Finns det någon smart brytare som kan ta matningen från två L beroende på vilken som är aktiv?
Jag vill ju undvika att dra flera kablar.
Hittar inget solklart val.

• Schema över gammal elinstallation med två trådiga brytare som visar inkoppling mellan två strömbrytare med koppling till lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver dra fram fas & nolla till det ställe där smartbrytaren ska sitta.
Sen kopplar du bägge befintliga strömbrytarna på styringången på smartbrytaren samt sätter fjädrar i befintliga strömbrytarna så de blir återfjädrande. Befintliga tändtråden flyttar du från strömbrytaren till utgången på smartbrytaren.

Du säger "lägga till". Så här kan man lägga till en "smart" puck. Man behöver dock fiska fram fas och nolla till den.

Schematisk bild av trappkoppling med korsomkopplare visar hur en smart puck kan integreras med fas och nolla för två lampor.

Men på din text låter det som om du vill ersätta den ena brytaren. Sådana puckar finns inte vad jag vet, utan det kräver omkoppling. Det är enkelt om pucken kan ta en styrtråd (push) från den andra strömbrytaren. i princip är detta vad bilden visar.

Jo precis, det var ju just det jag försöker undvika.
Skulle vara nice med en OR gate för 220v så skulle det gå att lösa om det nu inte finns smarta puckar som klarar det.

Rita upp hur du skulle vilja ha det kopplat så kan vi se om det finns något görbart.

Sen finns det trådlösa sändare som man kan montera bakom befintlig strömbrytare, dessa kopplas i sin tur till trådlös mottagare som kopplas till tändtråden.

B Borga2 skrev:
Jo precis, det var ju just det jag försöker undvika.
Skulle vara nice med en OR gate för 220v så skulle det gå att lösa om det nu inte finns smarta puckar som klarar det.
Precis vadå? Vill du ersätta den ena brytaren?
Det går om du väljer en puck som kan styras med en extern trådingång, via monostabil eller bistabil vippa.
Du använder helt enkelt den ena mellantråden som styrtråd.
Du behöver fortfarande fiska fram fas och nolla. Du har med detta en mellantråd ledig som går att använda om det räcker.

Enklast är väl att sätta en puck i takosan eller någon stans i närheten där både nolla, fas och tändtråd finns?
Alternativt dra fram nolla till någon av strömbrytarna, sätta en puck där och paralellkoppla båda brytarna till styringången.

Något sådant här hoppades jag på.

• Elektrisk kopplingsschema med lysande lampa, två strömbrytare, och OR-gate kopplat till ledningar för L och N.
    Skapa konto
Vilken spänning ska driva "smartbrytaren"?

Vilken funktion har de olika trådarna;
- när strömbrytarna står som i bilden?
- när bara vänstra strömbrytaren har ändrat läge?
- när bara högra strömbrytaren har ändrat läge?
- när bägge strömbrytaren har ändrat läge?

B Borga2 skrev:
Något sådant här hoppades jag på.
Varför?

Det är befintlig koppling i garage.
Två brytare en lampa.
220v
vill ha en smart styrning av befintlig koppling (om det är möjligt).

B Borga2 skrev:
Två brytare en lampa.
220v
Vad är problemet med att sätta dit en smart puck på valfritt ställe och parallellkoppla befintliga strömbrytare (kompletterade med impulsfjädrar) till ingången på pucken?

Redigerat:
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
B Borga2 skrev:
Två brytare en lampa.
220v
Glöm ditt förslag.
Gå på något av de etablerade sätten, det finns ett antal, du har fått förslag på några.

Schema över elinstallation med två lampor, elkablage, två strömbrytare och blå Eltako-relä på vit bakgrund.
Skapa konto

Diagram över två typer av trappkopplingar: vanlig med korsomkopplare och snålvariant, visar ledningsdragningar och symboler.
Skapa konto

Diagram för inkoppling av en trevägsbrytare (SPDT) med en specifik elektronisk kopplingslayout.

Anslutningsschema för momentana väggbrytare med ledningar, symboler och anslutningsportar.

• Gilla
PatrikHW och 1 till
  • Laddar…
Som du ser i ritningen så finns bara tändtrådar samt i den ena en utgång till lampan och i den andra kommer fasen in.
I lampan finns ju bara fas om strömställarna är "rätt"

B Borga2 skrev:
Som du ser i ritningen så finns bara tändtrådar samt i den ena en utgång till lampan och i den andra kommer fasen in.
I lampan finns ju bara fas om strömställarna är "rätt"
Inga dosor på vägen som har nolla, fas och tändtråd? Ingen möjlighet att dra in en extra tråd? Ingen möjlighet att bryta trappkopplingen och återanvända en av mellanledarna som fas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.