7 466 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Trappbrytare - är det jag som är kortsluten?...
Sida 1 av 3
Jag ska koppla trapp på en takdosa. På ömse sidor om takdosan sitter brytarna (takdosan sitter alltså på röret mellan brytarna) och i samtliga dosor har jag jord, nolla och samma fas.
Att få det att funka är inga problem, men nog måste jag väl kunna klara mig utan tre trådar från den ena brytaren? Jag kan bara inte komma på hur!
Det enda jag kommer på är fas in på en brytare, två trådar förbi takdosan över till den andra brytaren och sen en tråd tillbaka till takdosan.
Eller är det bara att bita ihop och köpa kabelsmörja? Det blir nämligen sju trådar i ett VP-rör...
Att få det att funka är inga problem, men nog måste jag väl kunna klara mig utan tre trådar från den ena brytaren? Jag kan bara inte komma på hur!
Det enda jag kommer på är fas in på en brytare, två trådar förbi takdosan över till den andra brytaren och sen en tråd tillbaka till takdosan.
Eller är det bara att bita ihop och köpa kabelsmörja? Det blir nämligen sju trådar i ett VP-rör...
du behöver inte jord och nolla till brytarna. gulgrön får absolut inte användas till nåt annat än jord. Fas till ena brytaren, två mellantådar mellan brytarna, en tändtråd från andra brytaren til lampan. Får det inte till mer än tre trådar i något rör, om matningen kommer till takdosan. Annars har du max fem trådar (om matningen kommer från brytare)
Ja, tre trådar får jag det också till... De övriga fyra är: nolla och jord till ett uttag samt två trådar för att dimma en halogentrafo.
Men då tolkar jag det som att det inte går att klara sig på två trådar - även om jag har samma fas tillgänglig i alla dosor?
Men då tolkar jag det som att det inte går att klara sig på två trådar - även om jag har samma fas tillgänglig i alla dosor?
Jo, det går.
Lägg fas på en av "ut-pilarna" på bägge brytarna.
Den andra pilen/utgången kopplas ihop mellan brytarna och på den ansluts lampan.
Ingångarna, "P", på brytarna kopplas ihop.
Då räcker det med fas+två tändtrådar till brytarna.
EDIT: Det blir ju fortfarande tre trådar till varje brytare, men har man ändå fas framme så sparar man en tändtråd
Lägg fas på en av "ut-pilarna" på bägge brytarna.
Den andra pilen/utgången kopplas ihop mellan brytarna och på den ansluts lampan.
Ingångarna, "P", på brytarna kopplas ihop.
Då räcker det med fas+två tändtrådar till brytarna.
EDIT: Det blir ju fortfarande tre trådar till varje brytare, men har man ändå fas framme så sparar man en tändtråd
visst det är fullt lagligt och brukas flitigt av FK-snåla elektriker, men håll med om att det kan bli förvirrande om nån "hempularnisse" ska byta en av kontakterna eller montera trappdimmer i framtiden och mäter vilken som är fas, sätter den på P och de andra på "pil" inget farligt i sig, men ganska förvirrande.elmont skrev:
Tack!!! Sparkoppling var det jag tänkte på.
Vi gjorde det i skolan för 25+ år sedan, men jag har aldrig behövt använda det förrän nu.
Vi gjorde det i skolan för 25+ år sedan, men jag har aldrig behövt använda det förrän nu.
nog förstår jag det..
hade inte tid vart jämställt med pengar så hade aldrig Wago eller torix uppfunnits heller
då hade ni elektriker fortfarande vart konstnärer och bockat kulo på estetiskt sätt, lindat trådar med tjärtejp och pillat in dem i den trångaste porslinsdosan, hängt blankledning på kreosotbehandlade stolpar och sedan tagit en kopp kaffe emellanåt hos kunden.. de tiderna är tyvärr förbi, (även om jag själv aldrig fick förmånen att uppleva det) nu ska allt rationaliseras och besparas..
hade inte tid vart jämställt med pengar så hade aldrig Wago eller torix uppfunnits heller
då hade ni elektriker fortfarande vart konstnärer och bockat kulo på estetiskt sätt, lindat trådar med tjärtejp och pillat in dem i den trångaste porslinsdosan, hängt blankledning på kreosotbehandlade stolpar och sedan tagit en kopp kaffe emellanåt hos kunden.. de tiderna är tyvärr förbi, (även om jag själv aldrig fick förmånen att uppleva det) nu ska allt rationaliseras och besparas..
Det är inget konstigt med kopplingen med en fas i varje brytare.. Använder alltid denna. Tror inte heller att det är det som benämns sparkoppling. Det är en annan koppling som är förbjuden idag.
Fas till brytarna kan ju behövas dras med ändå, om man har ett vägguttag tex under. Idag använder man oxå sällan kopplingsdosor utan drar vidare från a-dosor. Det är ingen nackdel att använda sig av fas i båda brytarna. Är det förvirrande ska man inte koppla ur dessa. Då har man inte den nödiga kännedom man behöver för att i framtiden ev byta brytaren.
Fas till brytarna kan ju behövas dras med ändå, om man har ett vägguttag tex under. Idag använder man oxå sällan kopplingsdosor utan drar vidare från a-dosor. Det är ingen nackdel att använda sig av fas i båda brytarna. Är det förvirrande ska man inte koppla ur dessa. Då har man inte den nödiga kännedom man behöver för att i framtiden ev byta brytaren.
Renaste koppling tycker jag dock är fas in till en omkopplare, två trådar till nästa, tändtråd till lampan. Samma som med X-brytare alltså, fast utan X-brytaren. Lättförståeligt och överskådningsbart som det brukar predikas om på detta forum. Lätt att bygga ut dessutom.
Smaksak förstås.
Smaksak förstås.