Hej!

Vi kommer att ha ett enplanshus men med två invändiga och utvändiga nivåer (huset ligger i sluttning).
Mellan den övre nivån och nedre nivån är det 60cm höjdskillnad.

Hur ritar vi bäst en trappa som är bekväm att gå i men samtidigt går att sitta i mellan två t.ex uteplatsnivåer?

Gör vi 3 steg får vi en steghöjd på 20cm som anses högt, kör vi 4 steg blir det 15cm vilket kanske är i lägsta laget?
Har koll på beräkningen 2x steghöjd + steglängd = ca63cm och har även testat att bygga trappor i http://www.zhitov.ru/sv/concrete_stairs/ men får den aldrig "bekväm".

Steglängden kan jag fritt spela på och har där inga begränsningar.

Vad skulle de kloka medlemmarna på forumet göra?

/Rickard

15 cm steghöjd är bra höjd.
Det är absolut inte för lågt steg.

Angående djupet som du verkar ha problem med att få bekvämt.
Prova Dig fram.
Gör en provtrappa med bärlager och lägg på plyfa, tegelsten, marksten eller vad du har.
Storgatsten blir vackert som trappa! Radvis upplagda storgatstenar i olika nyanser av brun och grå redo för trappbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny trapp ska byggas hemma men huset är ett gammalt slarvbygge.

Den lösning vi helst vill ha resulterar antingen i stegdjup på 252mm, men steghöjd på 212mm. (Total steglängd på 676mm).
Om vi lägger till ett steg blir visserligen steghöjd 195mm, men stegdjupet endast 180mm. Trappan är L-modell.

Tidigare trapp var U-trappam, men en bredd på 600mm. Hatade den innerligt.

Åsikter?

Som ej längre aktiv trappkonstruktör så rekommenderar jag inte en höjd på 212mm. Jag skulle allt välja 195 mm eller lägre alla dagar i veckan.
PS vad får du för bredd på nya trappan eftersom du så noga poängterade att den gamla var 60cm bred (vilket såklart är smalt).

• Gilla
Joel Fägerholt
  • Laddar…
Jag har inte ändrat öppningen, så en U-trapp skulle bli ung. samma bredd. Det vore sista alternativet.

Troligtvis sätter jag ett till steg till framför gången på nedervåningen, den kommer vara i vägen men det kanske är bättre. Hur jag än gör har jag röven där bak...

Hur illa är det med 21cm?

J Joel Fägerholt skrev:
Jag har inte ändrat öppningen, så en U-trapp skulle bli ung. samma bredd. Det vore sista alternativet.

Troligtvis sätter jag ett till steg till framför gången på nedervåningen, den kommer vara i vägen men det kanske är bättre. Hur jag än gör har jag röven där bak...

Hur illa är det med 21cm?
Har du inte mer plats så har du inte. Du kan ju knappast trolla fram en annan steghöjd. Men du får tänka på att om du själv tycker det är ok så kan du säkert hitta någon köpare i framtiden som också tycker det är ok. Men det kan ju också vara så att det inte passar en potentiell framtida köpare.
Jag har själv en källartrappan som jag ska göra om och lägga till ett steg för att få den lite vänligare att använda. Men jag kommer behöva bila bort en decimeter I betongbjälklaget... Inte jättekul men ändå lämpligt i mitt fall.

• Gilla
Joel Fägerholt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.