P
Hallå där!

Håller på att renovera min trapp ner till källaren (Hus fr. början av 50tal.
Jag har tagit bort ett gammalt tunt lager med limmade ekinlägg som jag tänkt slipa bort limrester och måla med vit golvfärg istället.

Tror att de är kring 80-90-tal som ekinläggen lades. Men under detta (De svarta) ser ut som färg, men har även hört att svart lim från 50-60 innehöll asbest? Blev lite fundersam om trappan tidigare kanske varit klädd med plastmatta som limmats? Eller om de helt enkelt bara varit målad.. Vad är sannolikheten? Vågar jag slipa bort detta?

trapp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar så jag vet om jag ska köra vidare!

P
Frågan är alltså, kan de vara svartlim med asbest i? Under de svarta är de trä

Det kan man inte veta säkert utan att skicka in ett prov.
Du ska inte slipa eller skrapa mer i det innan du vet säkert!
Korttidsexponering är inte så farligt (om man inte har annan lungsjukdom) men asbestfibrer stannar kvar inomhus länge om de kommer ut i luften...

Kolla med kommunen, de erbjuder i vissa fall testning eller kan rekommendera analys firma de har avtal med.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Ok! Har inte slipat något i de utan brutit bort/ skrapat de gamla "trapp renoveringssatsen". Tror de är gammalt lim då tidigare äger sagt att de varit linolium matta där tidigare.. Kan ja sätta något primer tsv? Ska beställa trapprenoveringssats idag men lev tid ca 1-2 veckor..

Tips på bra billiga satser?

P
För vi kommer behöva gå på de under tiden....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.