10 044 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Trapp-koppling
Tjenare där, vi har nämligen ett projekt i skolan att göra en autentisk vägginstallation. Nämligen en trapp-koppling.
Vi ska använda 2 trappbrytare 1 kulodosa och 1 vägguttag.
Vi ska kunna koppla så att om ena brytaren gör så att lampan är tänd och den andra gör så att lampan är släkt, så om vi trycker på den som är släkt så släkts lampan. Nån som har ett kopplings schema eller en bra förklaring? notera att vi gör detta arbete på en träbräda som är runt 2x2 meter.
tack på förhand, uppskattar all hjälp!
// pouti!
Vi ska kunna koppla så att om ena brytaren gör så att lampan är tänd och den andra gör så att lampan är släkt, så om vi trycker på den som är släkt så släkts lampan. Nån som har ett kopplings schema eller en bra förklaring? notera att vi gör detta arbete på en träbräda som är runt 2x2 meter.
// pouti!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Är inte meningen med skoluppgifter att man ska tänka själv till att börja med? Titta på kopplingsschemat på baksidan av en trappbrytare, så kanske poletten trillar ner.
För övrigt innebär normalt en trappkoppling att man kan både tända och släcka från båda brytarna,
Om jag ska ge dig ett tips: schematiskt ska båda brytarna ligga före lampan.
För övrigt innebär normalt en trappkoppling att man kan både tända och släcka från båda brytarna,
Om jag ska ge dig ett tips: schematiskt ska båda brytarna ligga före lampan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
För att du ska lära dig så måste du läsa schemat för en trappkoppling och utföra momentet flera gånger tills att du fattar.
Jag minns själv att jag fick utföra momentet med två trappbrytare 3 ggr innan jag förstod. (Ett tips: Tänk inte fast dig i att fas ska in på L jämt).
Schema finns väl i er bok? Annars finns det här.
Och sedan en annan sak, gör ni installationen utanpåliggande på träbrädan? Vi hade träbrädor med rör och dosor på baksidan som vi sedan fick tråda i och koppla. Mycket enklare om uppgiften är att man ska träna på att koppla olika strömställare.
//Patrik
Jag minns själv att jag fick utföra momentet med två trappbrytare 3 ggr innan jag förstod. (Ett tips: Tänk inte fast dig i att fas ska in på L jämt).
Schema finns väl i er bok? Annars finns det här.
Och sedan en annan sak, gör ni installationen utanpåliggande på träbrädan? Vi hade träbrädor med rör och dosor på baksidan som vi sedan fick tråda i och koppla. Mycket enklare om uppgiften är att man ska träna på att koppla olika strömställare.
//Patrik
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Påtal om detta... Ska väcka lite liv i tråden och ja jag vet hur man kopplar trapp.
Men är det någon som kan beskriva hur man kopplar snåltrapp?
Gärna bilder..
Men är det någon som kan beskriva hur man kopplar snåltrapp?
Gärna bilder..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Sparkoppling.Thewayofstyle skrev:
Fas till båda brytarna in på en pilutgång, en mellantråd mellan L på båda brytarna och en täntråd från den andra pilutgången på resp. brytare ihop med varandra och tändtråd till lampan.
//Patrik
Vad är det du läser för program (jag förutsätter att det är gymnasiet det handlar om). Inte el-programmet väl? För är det så så måste ni väl ha läromedel eller i alla fall anteckningar från lektioner där en trappkoppling är beskriven?pouti skrev:Tjenare där, vi har nämligen ett projekt i skolan att göra en autentisk vägginstallation. Nämligen en trapp-koppling.
// pouti!
Klicka här för att svara