17 099 läst ·
84 svar
17k läst
84 svar
Transportplugg Gasoltub
Kommer det in luft så finns det faktiskt en möjlighet. Kranen ska inte vara öppen.
Jag säger inte att det är någon överhängande risk. Men kranen ska inte vara öppen på en tom tub. Jag vet inte om det egentligen finns krav på att återlämna med ett resttryck.
Bästa svaret
Risken med ett tomt och öppet tryckkärl är ungefär lika stor som en tom och öppen cola-flaska. Om du är orolig för att ha det i bilen, får du gärna vara det, men du kanske inte behöver försöka övertyga andra om dina fobier.
När jag gick kursen för att bli godkänd att hantera och blanda gas, serva och provtrycka dykflaskor fick jag lära mig att det säkraste sättet att transportera flaskor var med avskruvad kran. Var fick du lära dig att en öppen flaska kan "smälla"?
Att man rekommenderar att hålla kranen stängd vid tomma flaskor i vissa fall, är för att man inte vill ha in fukt som (åtminstone i teorin) kan få flaskor att rosta, eller att man kan få in något som är ohälsosamt att andas.
När jag gick kursen för att bli godkänd att hantera och blanda gas, serva och provtrycka dykflaskor fick jag lära mig att det säkraste sättet att transportera flaskor var med avskruvad kran. Var fick du lära dig att en öppen flaska kan "smälla"?
Att man rekommenderar att hålla kranen stängd vid tomma flaskor i vissa fall, är för att man inte vill ha in fukt som (åtminstone i teorin) kan få flaskor att rosta, eller att man kan få in något som är ohälsosamt att andas.
Ja det stämmer naturligtvis för dykflaskor. Men det var det ju inte det handlade om här. Inser du inte vad skillnaden är?
Vad är skillnaden då? Propan kräver relativt exakt syreinblandning för att brinna och det brinner inte särskilt snabbt. Dessutom är det inte några stora mängder gas i en flaska utan tryck, så sannolikheten att något ska hända är minimal och sannolikheten att något allvarligt händer är mikriskopisk. Förmodligen är det större sannolikhet att bilen börjar brinna och flaskan spricker om den är stängd.
Att man vill ha gas kvar och ventilen stängd beror som sagt var på att man inte vill ha in fukt och föroreningar.
Att man vill ha gas kvar och ventilen stängd beror som sagt var på att man inte vill ha in fukt och föroreningar.
Att man pratar om att en tub inte ska vara tom/öppen handlar nog om att man vill minimera mängden fukt som kan komma IN i den från luften.
Alltså livslängd/hållbarhet/rost så det har nog inget att göra med någon slags farlighet just NU den här gången.
Dock kan det ju bli sämre NÄSTA gång den provtrycks eller fylls upp med fullt tryck. Då fukten kan ha ställt till med saker som teoretiskt sätt kan innebära en olycksrisk.
Jag har också hört att t ex dyktuber ska förvaras med åtminstone lite tryck i.
Alltså livslängd/hållbarhet/rost så det har nog inget att göra med någon slags farlighet just NU den här gången.
Dock kan det ju bli sämre NÄSTA gång den provtrycks eller fylls upp med fullt tryck. Då fukten kan ha ställt till med saker som teoretiskt sätt kan innebära en olycksrisk.
Jag har också hört att t ex dyktuber ska förvaras med åtminstone lite tryck i.
Skillnaden i innehåll innan den tömdes är rätt uppenbar. Nej, jag inser inte vilken skillnad det gör här när flaskan är tom, men jag hoppas du berättar det för mig.D Daniel 109 skrev:
Om den är tom så kan inget hända. Om man är rädd för att transportera ett tomt skal så bör man hyra ett släp och surra det ordentligt längst bak.D Daniel 109 skrev:
Man vill ju givetvis att inte gasol eller övriga flaskor heller ska börja brinna.
syre kan dessutom inte självantända. Hade det varit en bensindunk däremot som hade varit tom så hade risken varit betydligt större, även din behållare för spolarvätska är värre än en gasoltub med tanke på brandrisken =)
Om flaskan är kall nu, men t ex kommer i en varm bil, så kommer det att börja pysa.
Allt enligt gaslagen: pV=nRT
Sen ska man inte dra ventiler så j-la hårt, varken åt rätt eller fel håll får du säga din kompis. I värsta fall deformeras kägla och säte.
Allt enligt gaslagen: pV=nRT
Sen ska man inte dra ventiler så j-la hårt, varken åt rätt eller fel håll får du säga din kompis. I värsta fall deformeras kägla och säte.
Och då är flaskan skrot och ska väl inte lämnas tillbaka till ordinarie butik?M MagHam skrev:
Vad är det ni inte begriper?
Gasol har liknande egenskaper som bensin i det här fallet. Det kan antändas i koncentrationer mellan 2 och 10%. Men en tub som står öppen och utsätts för temperaturväxlingar kan man absolut få in 90% luft. Tom blir den ju inte hur man är gör.
Filmer på hur behållare med bensin/luftblandningar beter sig är inte svårt att hitta.
Det förutsätter ju rätt blandning och en antändningskälla. Så jag påstår inte att det är en stor risk. Men att hävda att den inte finns är definitivt fel.
Gasol har liknande egenskaper som bensin i det här fallet. Det kan antändas i koncentrationer mellan 2 och 10%. Men en tub som står öppen och utsätts för temperaturväxlingar kan man absolut få in 90% luft. Tom blir den ju inte hur man är gör.
Filmer på hur behållare med bensin/luftblandningar beter sig är inte svårt att hitta.
Det förutsätter ju rätt blandning och en antändningskälla. Så jag påstår inte att det är en stor risk. Men att hävda att den inte finns är definitivt fel.
Daniel 109. Jag tänkte på samma sak. Att luft ventilerats in i flaskan till en explosiv blandning av kvarvarande propan.
En del typer av gasflaskor innehåller en reduceringsventil som aldrig tillåter flaskan att bli helt tom även om ventilen öppnas. Eller så kan där sitta en backventil.
Men har ingen aning på om detta är brukligt på gasol?
En del typer av gasflaskor innehåller en reduceringsventil som aldrig tillåter flaskan att bli helt tom även om ventilen öppnas. Eller så kan där sitta en backventil.
Men har ingen aning på om detta är brukligt på gasol?