Enkel fråga, klurigare svar? :thinking:;)

Står i begrepp att köpa en begagnad kyl/frys och frakta denna ca 10 mil till sommarstugan och det enklaste är naturligtvis att frakta den liggande på släpkärran. Har dock något svagt minne av att det kanske inte rekommenderas hur som helst, för att kylmediet då rinner till ställen det inte borde befinna sig på..?

Vad är forumets samlade åsikt i ämnet? Hur gör jag?
- Frakta liggande, moderna skåp har inga problem med detta?
- Frakta liggande men låt skåpet stå upp i ett par dygn så kylmediet rinner tillbaka innan kontakten sätts i?
- Frakta aldrig någonsin liggande! Luta max XX grader, eller alltid stående?

Tack på förhand!
ToRy

• Gilla
Keitha och 2 till
  • Laddar…
Lägg kylen med röret jag markerat neråt. Är bästa läget vid liggande transport.
Visa bilaga 310507

• Kylskåpskompressor med markerat rör som ska peka neråt vid liggande transport.
  • Gilla
Ante_Stockholm och 1 till
  • Laddar…
@useless
Bra länk, tack för den! (y)
Borde inte vara något problem att palla upp överdelen en bit, har en massa lastpallar liggande som jag kan använda för att ordna någon form av "vagga" skåpet kan ligga i. Plus en massa packmaterial jag kan låna på jobbet för att göra en kudde till kompressorerna. Det här ska nog gå bra! :D

@RoBo
Kollar hur det röret sitter på respektive kompressor innan frakt. Tack för tipset!

• Gilla
piddepadde och 2 till
  • Laddar…
Jahopp, transporten gick ju bra, men när jag skulle ställa den upp, väl framme i stugan, så uppstod ett nytt frågetecken. En av fötterna i framkant saknas, eller??? Något saknad i alla fall, frågan är vad? Det finns liksom inget vettigt hål att gänga in fotskruven i på gångjärnssidan, gångjärnsfästet är i vägen. Någon som vet vad som saknas? Det är en Siemens kyl/frys....

Som alltid; ytterst tacksam för svar från er som vet mer! :D
ToRy

• Nedre delen av en vit Siemens kyl/frys upp och ned, höger fot saknas, gångjärn syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit Siemens kyl/frys nedre del, med en saknad fot och synligt gångjärnsfäste.
    Skapa konto
  • Närbild på gångjärnsfästet av en vit Siemens kyl/frys utan synlig plats för fotskruv.
    Skapa konto
V
Limma på en gummibit på skallen på en skruv med rätt gänga.

Antingen borrar du hål på rätt ställe i "gångjärnsplåten" och skaffar en fot. Eller så pallar du bara upp den med ett antal bitar trä/kartong/plast eller vad som helst egentligen med rätt höjd.

Dennis, jag tror ditt förslag om att borra hål osv är det bästa att göra. Ska bara få tag i en fotskruv till. Undrar om Bosch använder samma gänga, kan ju plocka från det gamla skåpet i så fall. Kollar det snarast! Bra tips!

Nyfiken är man ju ändå så om någon har svaret på hur det borde se ut, hojta gärna till! Skåpet måste ju ha stått rätt nån gång... (Köpt det begagnat...)

Palla upp med en sån här :
images

Glöm inte läckageskyddet under skåpet.

• Gilla
Snickerzz och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Foten gängade väl av sig under skakningarna vid transporten och ramlade av kärran.
Du får åka längs vägen och leta ... :crysmile: :cool:

• Gilla
  • Haha
feljo och 2 till
  • Laddar…
Här skall den sitta

• Närbild av en dörrbeslag med en markerad skadad skruvhål där en ny skruv ska monteras.
    Skapa konto
  • Gilla
Teak
  • Laddar…
Mikael och useless, tack för fantastiskt användbara tips! :rofl: Ska genast promenera de tio milen och leta! Kanske blir enklare med metalldetektor!? :thinking:;)
Fast det kanske går snabbare att leta igenom kärran... :D

torbeno, bra tanke, men det hålet är typ 3mm och foten på andra sidan är minst M6, eller till och med M8. M3 eller till och med M4 känns lite klent för detta. Däremot kom jag nu att tänka på att det faktiskt lossnade en vit plastmojäng när vi lastade skåpet, men jag tyckte den lossnade från skåpets baksida... Den skulle möjligen kunna fästas med en M3 skruv där, men det känns som att båda framfötterna borde vara justerbara... :thinking: Får kolla det nästa gång jag är i stugan. Fan att jag inte såg ditt svar innan jag stack därifrån igår...

Hjulbent, om varken Dennis (i kombination med fot från gamla skåpet), Mikaels, useless eller torbenos svar ger en lösning så kör jag på din länk !

Tack för alla mer eller mindre användbara tips! :crysmile:(y)

Fortfarande nyfiken på "rätt" svar. :D

Du var lite svårflirtad du ...
Foten på gångjärnssidan är klenare än på andra sidan och det är normalt inget bekymmer. Skall se om jag har nån liggande till dig

• Svartpläterad justerbar fot för möbler med hexagonalt huvud och gängad stålstång.
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.