Jag söker bygglov på en tomt, och har fått ett utlåtande från elbolaget om den transformatorstation som står på grannfastigheten. Där berättar de att det inte får grävas eller byggas inom 5 meter, samt att det inte heller får planteras träd eller buskar.
De (elbolaget) har bygglov för den (ca 10 år gammal) och den ligger 0.5 meter från vår fastighetsgräns (som har +- 1.5 meters osäkerhet...). Inga belastande servitut finns på vår fastighet, men vi ägde inte fastigheten när transformatorstationen uppfördes så vet inte vad som hände då.
Vad gäller egentligen? Kan de ta vår fastighet i anspråk så utan avtal eller servitut? Till saken hör att den är placerad nära (inom 5 meter) stora (skyddsvärda enl länsstyrelsen och mig) träd, vilket enligt dem själva inte är tillåtet pga brandrisk. Oavsett hur juridiken ser ut tror jag inte att vi kommer att klaga eller påpeka något, men det vore bra att veta vad som egentligen gäller.
De (elbolaget) har bygglov för den (ca 10 år gammal) och den ligger 0.5 meter från vår fastighetsgräns (som har +- 1.5 meters osäkerhet...). Inga belastande servitut finns på vår fastighet, men vi ägde inte fastigheten när transformatorstationen uppfördes så vet inte vad som hände då.
Vad gäller egentligen? Kan de ta vår fastighet i anspråk så utan avtal eller servitut? Till saken hör att den är placerad nära (inom 5 meter) stora (skyddsvärda enl länsstyrelsen och mig) träd, vilket enligt dem själva inte är tillåtet pga brandrisk. Oavsett hur juridiken ser ut tror jag inte att vi kommer att klaga eller påpeka något, men det vore bra att veta vad som egentligen gäller.
Ska vi gissa att de 5 m handlar om avstånd som definieras av elsäkerhetsregler. Ser att Osby kommun i ett detaljplanedokument hänvisar till SS 421 01 01 samt den tillhörande handledningen Högspänningsguiden för dessa 5 m mellan brännbar byggnadsdel och transformatorstation. Våra kunniga elforumister kanske vet mer och har tillgång till dessa dokument?
Så gäller det utformande av ny detaljplan eller bygglov så lär det inskränka din byggmöjlighet. Huset ska ju placeras på en lämplig plats enligt PBL. Men jag har svårt att tro att de kan reglera t ex vilka buskar och träd som får växa på din tomt utan att de först begär servitut [ledningsrätt] för detta. Det är ju inte du som ska följa högspänningsreglerna, utan företaget.
Så gäller det utformande av ny detaljplan eller bygglov så lär det inskränka din byggmöjlighet. Huset ska ju placeras på en lämplig plats enligt PBL. Men jag har svårt att tro att de kan reglera t ex vilka buskar och träd som får växa på din tomt utan att de först begär servitut [ledningsrätt] för detta. Det är ju inte du som ska följa högspänningsreglerna, utan företaget.
Redigerat:
Ja, det är samma de hänvisar till tror jag. Man skulle ju gärna plantera ett buskage som döljer den lite åt vårt håll. Men att bygga något inom det avståndet har vi inte planerat.
Misstänker att det i praktiken inte är något problem, men man blir ju lite konfunderad över placeringen..
Misstänker att det i praktiken inte är något problem, men man blir ju lite konfunderad över placeringen..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 912 inlägg
En viss självbevarelsedrift bör man väl ha visavi transformatorstationer också, de avger väl viss elektromagnetisk strålning tänker jag. Nu avtar väl sådan om jag minns rätt med kvadraten på avståndet, men några meters marginal vill man kanske ha byggnad till byggnad även på den grunden.
Har de inget inskrivet servitut har de väl ingen rätt alls att diktera villkoren just nu kan jag tänka mig, men de kan ju möjligen tilltvinga sig rätt, så om det ändå är sak samma behöver man ju inte bråka med dem.
Har de inget inskrivet servitut har de väl ingen rätt alls att diktera villkoren just nu kan jag tänka mig, men de kan ju möjligen tilltvinga sig rätt, så om det ändå är sak samma behöver man ju inte bråka med dem.
Det kan ju vara värt för TS att ta en titt i jordabalken 7 kap. Den reglerar upplåtelseavtal och inkluderar också rätt till elektrisk kraft. Just sådan rätt till elektrisk kraft som säkrats via upplåtelseavtal tycks ha en särskild ställning vid överlåtelse av fastigheten:
D v s finns det ett upplåtelseavtal mellan tidigare ägare av TS fastighet och kraftbolaget så är det fortfarande gällande även om TS inte har meddelats detta av säljaren vid fastighetsköpet. Det är alltså ett undantag till hur det annars fungerar.
D v s finns det ett upplåtelseavtal mellan tidigare ägare av TS fastighet och kraftbolaget så är det fortfarande gällande även om TS inte har meddelats detta av säljaren vid fastighetsköpet. Det är alltså ett undantag till hur det annars fungerar.
Det finns inga belastande avtalsrättigheter eller liknanade på fastigheten, och det vore ju lite konstigt om inte detta skrivits in ifall de fanns, då det bara är ca 10 år sedan den uppfördes? Med grannfastigheten finns det säkert, antar jag.
Men, återigen, vi har egentligen inga problem med att den är där och tänker inte krångla med dem. Det är ju bra att det finns en station i närheten som underlättar för oss att koppla in ström! Men jag blir lite nyfiken på hur strikt förbudet mot att plantera är i realiteten, eftersom de uppenbarligen placerat den inom en meter från både träd och buskar. Om vi planterar en rosenbuske framför för att skilja av den från tomten, kommer någon att klaga?
Men, återigen, vi har egentligen inga problem med att den är där och tänker inte krångla med dem. Det är ju bra att det finns en station i närheten som underlättar för oss att koppla in ström! Men jag blir lite nyfiken på hur strikt förbudet mot att plantera är i realiteten, eftersom de uppenbarligen placerat den inom en meter från både träd och buskar. Om vi planterar en rosenbuske framför för att skilja av den från tomten, kommer någon att klaga?
Och I vanliga fall kan härskande fastigheten kräva skadestånd från avtalslagen om avtalet blir verkningslös. Här borde ts kunna kräva skadestånd för att säljaren inte upplyste om avtalet (om den nu finns)Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
En transformatorstation är inte elektrisk kraft. Det är teknisk infrastruktur ämnad för produktion/distribution av el.Claes Sörmland skrev:
Det kan ju vara värt för TS att ta en titt i jordabalken 7 kap. Den reglerar upplåtelseavtal och inkluderar också rätt till elektrisk kraft. Just sådan rätt till elektrisk kraft som säkrats via upplåtelseavtal tycks ha en särskild ställning vid överlåtelse av fastigheten:
[bild]
Den regeln måste vara till för att de avtal om fri kraft som getts i samband med vattenkraftsbyggen inte ska kunna elimineras bara genom att ägandet av kraftverken förs över till nya bolag. (En del av de avtalen ger obegränsad mängd el i evighet och bolagen är rätt intresserade av minsta formalia som kan användas för att hävda att rättigheterna har förfallit.)
OK, så då gäller ett upplåtelseavtal för ledning med transformator under reglerna för "annan nyttjanderätt" enligt jordabalken? D v s att TS inte känner till någon sådan betyder att den inte kan gälla?R Räknenisse skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Säger bara att det specialundantaget inte är tillämpligt.Claes Sörmland skrev:
Men vi vet väl inget om vad för avtal/annat som skulle finnas i detta fallet?
Jag tycker nog man ska börja med att fråga bolaget vad de hävdar för grunder till den inskränkning av användningen som de anser vilar på TS. Sen kan man nysta i om det verkar finnas en korrekt grund för det anspråket och om det kan verka tvingande mot TS.