4 109 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Transformator till duschkabin livsfarlig
Vad får dig att tro att du hittar en "bättre trafo? Den du har duger gott, det är inget fel på den, den är uppbyggd precis lika som alla trafos med galvaniskt skilda lindningar. Glöm jordtråden för den fyller ingen funktion i det här fallet när den inte har nått som ska jordas.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
På papperet, säkert. Har man tittat på alla Youtube-videos där det lindas isär tveksamma Kina-kondensatorer så förekommer det alltför ofta att separationen mellan primär sekundärlindning endast består av lacken på tråden, inga extra lindade isoleringsskydd öht.E elmont skrev:
Edit: Som Daniel 109 påpekar så är lindningarna fysiskt separerade genom skilda fack på bobinen, så i detta fallet är den som transformator sett säker utan möjlighet till genomslag mellan primär och sekundär.
Redigerat:
Är ingen expert i ämnet, men om en elektriker dömmer ut den... Sen att den stinker made in China, billigaste möjliga, så är min tveksamhet godkänd kan jag tycka. Med det sagt, hur är kvalitén här, Galvaniska lindningar? Sitter nån lös tejp runt lindningarna.. Hur stor e chansen att det blir överslag här?
Multiman: Om du tittar på bilden då ser du att det är två helt separata fack på bobinen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
@Daniel 109 : Ah, det har du rätt i. Då blev jag genast lugnare!
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Om det inte finns någon märkning eller spec som anger skyddsklass och norm så skulle jag inte använda den för att mata utrustning i en duschkabin.