M Mexi71 skrev:
Om man nu skulle vilja ha en annan trafo, så är det väl viktigt med watt m.m, står ju inte ett smack på den
Korrekt. Det får du/man försöka få fram. Storleken på trafon ger en fingervisning om effekt, kanske max 10 W.

• Gilla
Mexi71
  • Laddar…
Vad får dig att tro att du hittar en "bättre trafo? Den du har duger gott, det är inget fel på den, den är uppbyggd precis lika som alla trafos med galvaniskt skilda lindningar. Glöm jordtråden för den fyller ingen funktion i det här fallet när den inte har nått som ska jordas.

MultiMan
E elmont skrev:
Placeras den utanför utanför område 2 dvs i oklassat utrymme är det väl inga problem? den har ju galvaniskt separerade lindningar
På papperet, säkert. Har man tittat på alla Youtube-videos där det lindas isär tveksamma Kina-kondensatorer så förekommer det alltför ofta att separationen mellan primär sekundärlindning endast består av lacken på tråden, inga extra lindade isoleringsskydd öht.

Edit: Som Daniel 109 påpekar så är lindningarna fysiskt separerade genom skilda fack på bobinen, så i detta fallet är den som transformator sett säker utan möjlighet till genomslag mellan primär och sekundär.

Redigerat:
  • Gilla
Mexi71
  • Laddar…
Är ingen expert i ämnet, men om en elektriker dömmer ut den... Sen att den stinker made in China, billigaste möjliga, så är min tveksamhet godkänd kan jag tycka. Med det sagt, hur är kvalitén här, Galvaniska lindningar? Sitter nån lös tejp runt lindningarna.. Hur stor e chansen att det blir överslag här?

Multiman: Om du tittar på bilden då ser du att det är två helt separata fack på bobinen.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Gör en anmälan till elsäkerhetsverket om du tror att den är farlig. Annars är det bara att se till att placera den i ett godkänt utrymme.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
MultiMan
@Daniel 109 : Ah, det har du rätt i. Då blev jag genast lugnare!

E elmont skrev:
Galvaniskt skilda står det, inte galvaniska lindningar. Vet man inte vad saker betyder är det enkelt att googla.
[länk]
Märks att det är måndag idag eller?..

E etompau skrev:
Ett exempel på en trafo som borde duga åt elektrikern:
[länk]
Känns mer seriöst, tackar för det

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Det är nog bara en delförklaring, det kan kännas lite meningslöst att ge råd i bland när "folk" inte lyssnar och då blir man ibland lite trött

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag ligger sjuk, men får be om ursäkt för att jag läste fel.. Annars så får vi väl gå galvaniska Skilda vägar...

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…

Bästa svaret

Om det inte finns någon märkning eller spec som anger skyddsklass och norm så skulle jag inte använda den för att mata utrustning i en duschkabin.

• Gilla
Mexi71 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det inte finns någon märkning eller spec som anger skyddsklass och norm så skulle jag inte använda den för att mata utrustning i en duschkabin.
Tack, det finns alltså folk som tycker som jag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.