Hej,
Jag har flyttat till ett 70-talshus med ett tillhörande härke till elinstallation. Det kommer åtgärdas successivt, men jag tänkte börja med två rum där jag tänker jorda och ändra om takbelysningen. Det ser ut såhär i dagens läge:
Gruppen kommer in från punkt 1 där det finns ett uttag, en väggdosa och strömbrytare för rum A. Gruppen leds vidare till punkt 2 som är en väggdosa med 3 16mm vp-rör till sig. Ett av dessa leder till punkt 3 där det finns ett vägguttag och ett trepoligt lamputtag. Punkt 3 leder vidare till punkt 4 där det också finns ett vägguttag och ett trepoligt lamputtag. Från punkt 2 går ett vp-rör till punkt 5 där det finns ett vägguttag och en strömbrytare för rum B. Väggen mellan rum A och B är en tunn innervägg. Vp-rören går upp på vinden under isoleringen mellan varje punkt på ritningen.
Det jag vill göra är att utöka rummen med en takdosa i mitten med lamputtag, jorda allt och byta lamputtagen vid 3 och 4 till dcl-uttag. Problemet är att punkt 3 kommer att bli sjukt tajt med kablar och kopplingar, punkt 5 får en grupp och 2 strömbrytare (till vägg och tak) vilket ger 7 kablar i ett 16mm vp-rör. Detta är på övervåningen, så jag skulle kunna ha en kopplingsdosa på vinden, men då måste ju den förläggas under isoleringen och blir dold. Några tips på lösningar för att få ihop detta?
Jag har flyttat till ett 70-talshus med ett tillhörande härke till elinstallation. Det kommer åtgärdas successivt, men jag tänkte börja med två rum där jag tänker jorda och ändra om takbelysningen. Det ser ut såhär i dagens läge:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gruppen kommer in från punkt 1 där det finns ett uttag, en väggdosa och strömbrytare för rum A. Gruppen leds vidare till punkt 2 som är en väggdosa med 3 16mm vp-rör till sig. Ett av dessa leder till punkt 3 där det finns ett vägguttag och ett trepoligt lamputtag. Punkt 3 leder vidare till punkt 4 där det också finns ett vägguttag och ett trepoligt lamputtag. Från punkt 2 går ett vp-rör till punkt 5 där det finns ett vägguttag och en strömbrytare för rum B. Väggen mellan rum A och B är en tunn innervägg. Vp-rören går upp på vinden under isoleringen mellan varje punkt på ritningen.
Det jag vill göra är att utöka rummen med en takdosa i mitten med lamputtag, jorda allt och byta lamputtagen vid 3 och 4 till dcl-uttag. Problemet är att punkt 3 kommer att bli sjukt tajt med kablar och kopplingar, punkt 5 får en grupp och 2 strömbrytare (till vägg och tak) vilket ger 7 kablar i ett 16mm vp-rör. Detta är på övervåningen, så jag skulle kunna ha en kopplingsdosa på vinden, men då måste ju den förläggas under isoleringen och blir dold. Några tips på lösningar för att få ihop detta?
7 trådar i ett 16 rör ska inte vara nått problem och blir det fullt i någon dosa kanske du kan dra vissa ledningar hela igenom dosan och därmed slippa skarva dom i varje dosa. Undvik i det längsta att dra upp ledningar till vinden och koppla där, det ställer bara till det i framtiden då ingen kan förstå vart ledningarna tar vägen och inte kan gissa att dom går upp på vinden.
Om alla rör är synliga på vinden, borde det bli enklast att direkt från dosa 1 gå till takdosa A. Från takdosan går sedan flera kopplingar ut till vissa av de andra dosorna samt till takdosa B. Från takdosa B, vidare till de sista dosorna.
Ja, det låter rimligt. Då blir det tydligare och bättre uppdelning per rum och så får kablarna lättare plats.nimhed skrev:
Sant, det är ju knappast problem med värme då 4 av kablarna är tändkablar för lampor och allt kan ju ändå inte överstiga 10A. Bör man ha olika färg på tändkabeln som är till och från en brytare? Det är så just nu. Annars tänkte jag ha grå och svart till dubbeltrappen båda fram och tillbaka.E elmont skrev:7 trådar i ett 16 rör ska inte vara nått problem och blir det fullt i någon dosa kanske du kan dra vissa ledningar hela igenom dosan och därmed slippa skarva dom i varje dosa. Undvik i det längsta att dra upp ledningar till vinden och koppla där, det ställer bara till det i framtiden då ingen kan förstå vart ledningarna tar vägen och inte kan gissa att dom går upp på vinden.
Det är i första hand för att underlätta installationen och göra det lättare att förstå hur det är gjort som man använder olika färger. Dom enda färgerna som man inte ska använda till nått annat är gul/grön (jord) och i viss mån blå (nolla). I övrigt ska man göra anläggningen så översiktlig som möjligt.
Så om du vill ha alla trådar (utom jord och nolla) svarta så är det inget direkt fel, dock väldigt opraktiskt. Det bästa är ju naturligtvis att följa den standard vi har men det är som sagt inget tvång
Så om du vill ha alla trådar (utom jord och nolla) svarta så är det inget direkt fel, dock väldigt opraktiskt. Det bästa är ju naturligtvis att följa den standard vi har men det är som sagt inget tvång
Vad menar du med tändtråd fram och tillbaka?ingenmansland skrev:
Du har obruten fas (brun eller svart beroende på ”standard”) fram till brytaren och sen tändtråd till lampan i någon glad och unik färg för att lätt identifiera ledaren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dra kablar i befintligt VP-rör till diskmaskin, vad gäller egentligen?
El -
Trångt kök
Vitvaror -
Hur drar jag ett kort vp-rör/flexslang utan att öppna väggen?
El -
Hur hänga skåp i dubbelgips, för trångt bakom gipset för mollyplugg
Byggmaterial & Byggteknik -
Montera termostat i trångt utrymme
Värme allmänt