Hej byggare!
Jag är en av många som planerar trallbygge i vår/sommar och har en fundering som jag vill bolla med er.
Bärlina fästs i husets fasad (betonghålsten) och sedan låter jag trallens reglar vila på plattor. Eftersom vi dränerade huset för knappt ett år sedan finns en liten risk att marken fortfarande sjunker ngt. Därför har jag valt kraftiga reglar för att få första bärande plattan en bra bit från husets fasad.
Jag funderar nu om ngn testat att dra i rejäl fransk träskruv i undersidan av bärande regel och låta dess huvud vila på plattan. Det skulle i så fall göra det möjligt att skruva på träskruven kunna efterjustera höjden. En variant på justerbar stolpsko, men mycket enklare.
Låter detta som en rimlig idé?
Någon som testat?
Håller franska träskruvens gängor för att bära trallen?
Tacksam för tankar och idéer.
Jag är en av många som planerar trallbygge i vår/sommar och har en fundering som jag vill bolla med er.
Bärlina fästs i husets fasad (betonghålsten) och sedan låter jag trallens reglar vila på plattor. Eftersom vi dränerade huset för knappt ett år sedan finns en liten risk att marken fortfarande sjunker ngt. Därför har jag valt kraftiga reglar för att få första bärande plattan en bra bit från husets fasad.
Jag funderar nu om ngn testat att dra i rejäl fransk träskruv i undersidan av bärande regel och låta dess huvud vila på plattan. Det skulle i så fall göra det möjligt att skruva på träskruven kunna efterjustera höjden. En variant på justerbar stolpsko, men mycket enklare.
Låter detta som en rimlig idé?
Någon som testat?
Håller franska träskruvens gängor för att bära trallen?
Tacksam för tankar och idéer.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Förstår inte riktigt, först skriver du att skruven ska sitta i regeln mot plattan, och sen frågar du om den klarar att hålla trallen? Vart har du tänkt att skruven skulle sitta egentligen?
låt säga att du vill att den ska sitta från skruvregel ner mot platta på mark, då är det ju bättre att använda något liknande detta då en skruv absolut inte kommer hålla.
låt säga att du vill att den ska sitta från skruvregel ner mot platta på mark, då är det ju bättre att använda något liknande detta då en skruv absolut inte kommer hålla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för återkoppling.R Robbinb85 skrev:Förstår inte riktigt, först skriver du att skruven ska sitta i regeln mot plattan, och sen frågar du om den klarar att hålla trallen? Vart har du tänkt att skruven skulle sitta egentligen?
[bild] [bild] [bild]
Du har rätt, det är i skruvregelns underkant som den franska träskruven i så fall skall sitta. Inte i trallvirket.
Och kanske stämmer det att en skruv, även om den är rejält dimesionerad, inte kan ta den lasten. Tror du att det är "tryckkrafterna" som materialet utsätts för som den inte klarar, eller att det är gängorna som inte håller?
Det lutar ev åt att ändå använda denna konstruktion för att få reglarna i nivå, och därefter fixera genom att skruva på stående korta "regelstumpar" som vilar på plattorna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad kan jag kräva av företag som sålt dåliga trallskruvar?
Altan & Uteplats -
Passar bandad trallskruv med PH2 eller Torx T20 bäst för mitt projekt?
Verktyg & Maskiner -
Skruv för altankonstruktion (alltså inte trallskruv)
Altan & Uteplats -
Avslutad: Vinn ett monteringsverktyg för dolda trallskruvar
Tävling -
Avslutad: Vinn ett monteringsverktyg för dolda trallskruvar 2022
Tävling