476 läst ·
7 svar
476 läst
7 svar
Trallrutor på betonggolv
Hej!
Har gjuten platta i uterum och tänkte lägga trallrutor på det. Ska jag ha någonting under trallrutorna? Plattan är inte helt jämn ner till millimetern så något för att "jämna ut".. och dämpar ljudet kanske.
Gissar att trallrutorna står på någon typ av plastnät mellan underlaget och träet, så träet lär väl inte dra åt sig fukt iom att det inte nuddar betongen.
Tips, funderingar, råd?
Har gjuten platta i uterum och tänkte lägga trallrutor på det. Ska jag ha någonting under trallrutorna? Plattan är inte helt jämn ner till millimetern så något för att "jämna ut".. och dämpar ljudet kanske.
Gissar att trallrutorna står på någon typ av plastnät mellan underlaget och träet, så träet lär väl inte dra åt sig fukt iom att det inte nuddar betongen.
Tips, funderingar, råd?
Inga svar här så jag frågade ChatGPT som föreslår
Skumplast-/foamunderlag för klickgolv (t.ex. 3-5 mm) lätt att rulla ut, jämnar ut små ojämnheter och tar bort "glappkänslan".
Skumplast-/foamunderlag för klickgolv (t.ex. 3-5 mm) lätt att rulla ut, jämnar ut små ojämnheter och tar bort "glappkänslan".
De erfarenheter jag har av sånt golv är att efter några år smulas plasten i bitar och brädbitarna tappar all styrsel. Det är väl möjligt att det var dålig kvalité på det jag just valde men är lite tveksam till just den där typen 30x30 cm.
Aha okej, låter jäkligt tråkigt om det är så! Har läst gott om ikeas trallrutor.. men de har kanske inte funnits så länge än. Tråkigt att lägga 6000 kr på något som bara håller ett par år. Får undersöka saken, tack!K Kurtivan skrev:
De jag pratade om var nog Julas, men erfarenheten är tråkig då man lagt ner tid och arbete på inpassning.J Jodåsatteh skrev:
En bra altanmatta är inget alternativ? De finns på 4m bredd och hindrar effektivt betongen att kyla, vi har sådan på källargolvet och går bra gå barfotaJ Jodåsatteh skrev:
Hmm, jag vet inte. Känslan vi vill åt är nog mer åt "växthus-hållet" men vi får se. Tack för ännu ett tips, dock. Beslutsångesten är total heheK Kurtivan skrev:
Klicka här för att svara