68 990 läst ·
91 svar
69k läst
91 svar
Trallen från helvetet (thermowood)
tack för input.
Jämför med en granne som har rillade sidan upp och tror att med tanke på hur sprucken vår trall är pga nolldistans är nog stickorna värre, åtminstone likvärdiga…
Däremot anger ju instruktionen syrafri skruv. detta känns inte som syrafri skruv va?
Jämför med en granne som har rillade sidan upp och tror att med tanke på hur sprucken vår trall är pga nolldistans är nog stickorna värre, åtminstone likvärdiga…
Däremot anger ju instruktionen syrafri skruv. detta känns inte som syrafri skruv va?
engs skrev:
Har rillad trall byggd av förra ägaren och avskyr den. Hade inte hälften av skruven varit omöjlig få upp hade jag vänt på det. Så den biten tycker jag du inte ska ta så hårt på. Däremot att de liggar för tätt.
Som flera sagt om rillad trall, det fastnar skit, svårt att sopa rent, fukt håller sig kvar längre och misstänker den flisar sig lättare också.
Svårt att se men har du inte löjligt litet avstånd mellan fasad och trall dessutom? Ser ut som fasaden riskerar vara rutten om nåt år. Kanske bara bilden som luras?
bara ta upp och flytta… fick göra samma med vår altan efter att snickarna tyckte det gick bra lägga kant i kantH HejsanSvejsanJa skrev:Har byggt hus och i entreprenaden, vilken vi själva inte fått upphandla utan fått nåt slags kontakt med fan och hans moster, ingick en altan i thermowood.
detta ska som jag förstår läggas med distans, då det tvärtom mot vanligt virke sväller.
Här har ”hantverkarna” lagt det dikt an vilket gör att det spricker..
De har dessutom lagt den rillade sidan ner..kompetensen genomsyrar ju hela alltet så att säga.
det som ändå gör mig mest arg är att vi har en (blivande) isränna utanför altandörren, min lekmannagissning är att det saknas fall på altanen..
Vad hade ni gjort?
De tyckte jag kunde borra hål och sanda i vinter men det hoppas jag ni förstår är uteslutet.. De ska ju få åtgärda eländet men era bästa tips mottages tacksamt.
Hep skrev:
Hade samma problem med en Organowood-trall. Det enda som funkade var att lyfta allt och lägga tillbaka med distans. Är det första året kanske trallen ändå kommer repa sig framöver. Tänkt dock på att träet är fuktigt nu så kanske inte för mycket distans.H HejsanSvejsanJa skrev:Har byggt hus och i entreprenaden, vilken vi själva inte fått upphandla utan fått nåt slags kontakt med fan och hans moster, ingick en altan i thermowood.
detta ska som jag förstår läggas med distans, då det tvärtom mot vanligt virke sväller.
Här har ”hantverkarna” lagt det dikt an vilket gör att det spricker..
De har dessutom lagt den rillade sidan ner..kompetensen genomsyrar ju hela alltet så att säga.
det som ändå gör mig mest arg är att vi har en (blivande) isränna utanför altandörren, min lekmannagissning är att det saknas fall på altanen..
Vad hade ni gjort?
De tyckte jag kunde borra hål och sanda i vinter men det hoppas jag ni förstår är uteslutet.. De ska ju få åtgärda eländet men era bästa tips mottages tacksamt.
Så om du har en dörr som är skev och inte går att stänga så får du vänta 1,5 år till 2 års besiktningen?H HejsanSvejsanJa skrev:
Låter som entreprenören försöker förhala
Testat med Organowood och det funkar inte bra! Vet inte exakt hur Thermowood funkar men risken är att du sågar upp ytskikt som inte är behandlat.Richard-T skrev:
Här är monteringsinstruktion, framgår att det ska vara 5 mm mellan bäddar vid trallmontage. Förhoppningsvis kan du bevisa att de la dem tätare än så?
thermowood---trall-minisparad
thermowood---trall-minisparad
Absolut inte, trall har avrundade kanter, t.ex. för att man ska slippa långa elaka stickor in i fötterna på ungarna när de springer omkring barfota. Inte heller är springor så spikraka som man tror, det ser man när man lägger dit en sänksågslinjal. Gör man det på impad trall så blottar man väl dessutom långa snitt där impregneringen inte blir lika bra, men Thermowood är antagligen inte samma i just den delfrågan.H henche skrev:
Först ska du kolla upp rekommenderat avstånd för den tralldimension just du har. Har hantverkarna inte använt den är det helt deras ansvar att göra om och göra rätt.
I deras installationsanvisningar står dessutom att trallen ska ha ett fall på 1 cm per 4 meter utåt från huset. Jag kan inte se att det är korrekt att a det fallet in mot mitten på din trall, rakt utanför din dörr.
Ett sätt att komma åt isbanan kan vara att kila upp reglingen lite, i lijnen där det idag verkar vara lite för lågt utanför din dörr.
I deras installationsanvisningar står dessutom att trallen ska ha ett fall på 1 cm per 4 meter utåt från huset. Jag kan inte se att det är korrekt att a det fallet in mot mitten på din trall, rakt utanför din dörr.
Ett sätt att komma åt isbanan kan vara att kila upp reglingen lite, i lijnen där det idag verkar vara lite för lågt utanför din dörr.
Är ju inte så relevant för sakfrågan om rätt eller fel dock.@ @ndreas skrev:
Hantverkaren kan väl vara vilket spån som helst. Den ska ändå göra jobbet enligt de regler och avtal som finns.
Rillat är ingen höjdare precis som andra beskrivit. Vi har behövt uppsöka läkare för att ta bort stickor.. och många, många andra med pincett såklart.
Till din fråga: ser ut att bli halt till vintern! Dock är det väl en altandörr som kanske inte används så mycket just då? Vill du ändå gå på något kanske sådana där trallplattor som IKEA brukar sälja kunna läggas som en remsa där ni går bara. Med plast på undersidan som man kan haka i varandra. De fixar avrinningen ner till den riktiga trallen i alla fall och du slipper sanda och borra hål. Till våren lägger man sedan om trallen med mellanrum som föreslaget.
Till din fråga: ser ut att bli halt till vintern! Dock är det väl en altandörr som kanske inte används så mycket just då? Vill du ändå gå på något kanske sådana där trallplattor som IKEA brukar sälja kunna läggas som en remsa där ni går bara. Med plast på undersidan som man kan haka i varandra. De fixar avrinningen ner till den riktiga trallen i alla fall och du slipper sanda och borra hål. Till våren lägger man sedan om trallen med mellanrum som föreslaget.